جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ورزش چه تاثیری بر دیابت دارد؟


ورزش چه تاثیری بر دیابت دارد؟
چون افراد مبتلا به دیابت بیش از دیگران در معرض خطر بیماریهای قلبی هستند بهتر است قبل از شروع ورزش توسط پزشك معینه شوند. برای بیمارانی كه درشرایط بدنی خوبی قراردارند انجام تمرینات متوسط توصیه می شود و برای افراد بی تحرك و آنانی كه دچار سایر بیماریها هستند تمرینات با شدت پایین توصیه می شود.
دیابت به ویژه دیابت نوع دوم در جهان به شدت شیوع یافته است و در كشورهای غربی به علت رژیم غذایی خاصشان بیشتر دیده می شود . ورزشهای هوازی فواید مهمی در كنترل دیابت نوع یك و دو دارند:
▪ افـــراد دیابتی بیشتر در معرض بیماریهای قلب قراردارند. بنابراین خواص حمایتی ورزش می تواند برای این بیماران بسیار مؤثر باشد. تمرینات با شدت متوسط در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم از قلب محافظت می كند.
▪ تمرینات منظم حتی اگر با شدت متوسط باشند حساسیت به انسولین را افزایش می دهند . طی تحقیقات به عمل آمده مشخص گردیده است كه تمرینات یوگا باعث كاهش نیاز به داروهای مصرفی در دیابت نوع دوم می شود.
▪ مطالعات نشان می دهند تمرینات منظم و متوسط هوازی خطر توسعه دیابت در افراد دارای اضافه وزن را كاهش می دهند اگر كاهش وزن اتفاق نیافتد.
▪ دلایلــی وجود دارد كه نشان می دهد تمرینات هوازی قبل و به هنگام بارداری می تواند سطح گلوكز خون را پایین بیاورد و ممكن است در دیابت وابسته به دوران بارداری نقش حمایتی داشته است . ( همه زنان باردار بهتر است قبل از شروع تمرینات توسط پزشك معاینه شوند).
● موارد احتیاط برای بیماران دیابتی
▪ چون افراد مبتلا به دیابت بیش از دیگران در معرض خطر بیماریهای قلبی هستند بهتر است قبل از شروع ورزش توسط پزشك معینه شوند. برای بیمارانی كه درشرایط بدنی خوبی قراردارند انجام تمرینات متوسط توصیه می شود و برای افراد بی تحرك و آنانی كه دچار سایر بیماریها هستند تمرینات با شدت پایین توصیه می شود.
▪ تمرینات قدرتی و سنگین و یاتمرینات پربرخورد برای مبتلایان به دیابت كنترل نشده ، توصیه نمیگردد. تمرینات مقاومتی و با برخورد زیاد می تواند به عروق خونی ضعیف شده در چشمان بیماران مبتلا به رتینو پاتی فشار بیاورد. تمرینات با برخورد شدید ممكن است به عروق خونی پاها صدمه بزند.
بیمارانی كه داروهای كاهنده گلوكز بویژه انسولین دریافت می كنند بهتر است قبل از شروع برنامه ورزشی احتیاطات زیر را رعایت كنند.
▪ سطح گلوكز در حین ورزش به شدت در نوسان است . افراد مبتلا به دیابت بهتر است سطح گلوكز را قبل ، حین و بعد از تمرین به دقت چك كنند:
▪ اگر سطح گلوكز بالاتر از ۳۰۰ و یا پایین تر از ۱۰۰ باشد بهتر است بیمار از انجام تمرین خودداری نماید.
▪ برای اجتناب از افت قند خون ، آن عده از افراد مبتلا به دیابت كــــه ورزش می كنند بهتر است تزریق انسولین را در محل هایی به غیر از عضلات فعال خودانجام دهند.
▪ قبل از تمرین بهتر است بیماران مبتلا به دیابت از مصرف الكل و بعضی داروها مانند بتابلوكرها كه خطر هیپوگلیسمی را افزایش می دهند پرهیز نمایند.
▪ قهرمانان ورزشی مبتلا به دیابت وابسته به انسولین ممكن است كمی قبل از تمرین نیاز به كاهش مقدار انسولین یا مصرف بیشتر كربوهیدراتداشته باشنـد . ( شیر كم چرب بسیار مفید است ) . این گونه افراد بهتر است مقدار زیادی مایعات بنوشند.
علی میرشاهی
محمد برادران
كارشناس تربیت بدنی( قهرمان دوومیدانی)
منبع : بانک مقالات فارسی


همچنین مشاهده کنید