پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


یه دیواره که روش هیچی نداره...


یه دیواره که روش هیچی نداره...
تا به‌حال فكر كرده‌اید كه دیوار اتاقتان تابلویی سفید است كه ذوق شما می‌تواند آن را تبدیل به یك شاهكار كند!
زیاد دور نیست آن روزها كه بازیگر نقش كودك فیلم «تنها در خانه»ی خودمان بودیم. پسربچه یا دختر بچه‌هایی كه آن‌قدر همه چیز برایشان تازگی دارد و آن‌قدر در پی كشف این تازگی هستند كه اصلا «مواظب باشی» و «جیزه» و «خدا بگم چی كارت كنه بچه، ذله‌ام كردی‌»های بابا و مامان‌ها جلودار كشفیاتشان نمی‌شود.
یكی از جذاب‌ترین این كشف‌ها، یك صفحه دفتر نقاشی بزرگ بود كه این بار جلوی ما باز نشده بود تا ورق ورقش كنیم و نتوانیم كلهٔ «چشم چشم دو ابروی‌مان» را هر چقدر دلمان می‌خواهد گنده بكشیم .
فقط كافی بود مامان خواب باشد، یا بابا سرش توی روزنامه‌اش، و از خوشی روزگار یك مداد یا خودكار و یا حتی یك چیز نوك تیز، روی زمین یا یك جایی كه دستمان می‌رسید باشد. آن وقت نقاشی شروع می‌شود هر چی بخواهی جا دارد.
دیوار اتاق پذیرایی آن‌قدر بزرگ بود كه ما به اندازهٔ كافی جا داشتیم... ولی حالا همان دیوارهای سفید، صبح تا شب جلوی چشمانمان است و كاری با آن نداریم. اگر كمی حوصله داشته باشیم ، سرو سامان دادن به شكل اتاق، كار هیجان‌انگیزی است. دیوارها مهم‌ترین بخشی است كه می‌شود رویش خیلی كارها كرد. كافی است كمی وقت بگذارید و با دست باز به جان دیوار اتاقتان بیفتید و سعی كنید از آن یك اثر اختصاصی بسازید.
چیزهایی كه می‌توانید با آن‌ها دیوار اتاقتان را تزئین كنید خیلی هیجان‌انگیز‌تر از آن است كه فكرش را می‌كنید.
● تو حوض نقره‌جستن
وسایل كار، خیلی چیزهای عجیب و غریبی نیست. قرار است با چیزهایی كار كنیم كه دور و اطرافمان هستند، ولی هیچ‌وقت فكر نكردیم می‌شود با این چیزها كارهایی كرد كه كلی حال و هوای یك اتاق را عوض كند... یادتان باشدغیر از این‌ها، میخ و سوزن و چكش و كاتر و قیچی هم در این كار جای خاص خود را دارند و فراموش‌نشدنی هستند.
● گل‌های مومیایی شده
گل‌های خشك صحرایی، حتی گل‌های تازه‌ای كه خشك كردید (با روشی كه گفته می‌شود) می‌توانند به عنوان عناصر طرح استفاده شوند.
برگ‌های رنگی در طرح‌های مختلف را جمع كنید و زیر یك سطح شیشه‌ای قرار دهید تا خشك شوند و بعد رویشان كیلر بزنید، می‌توانید دیواری پر از برگ‌های رنگی (سبز، زرد، قرمز) داشته باشید.
● شفاف‌ترین
از هر چی می‌گذرید از آینه نگذرید؛ آن‌قدر جاخالی‌ها را خوب پر می‌كند كه باور نمی‌‌كنید. اگر بعد از اجرای طرح، حس كردید راضی نیستید سعی كنید یك جای كار را با آینه پر كنید.
آینه‌ها لازم نیست بزرگ باشند، برعكس هر چه كوچك باشند، بهتر است.
مخصوصا اگر به دیوار موردنظر نور می‌تابد تلألویش در آینه‌ها خودش به نوعی نورپردازی می‌كند.
حتی از خرده آینه‌های شكسته هم نگذرید، حتما نباید آینه‌ها شكل هندسی خاصی داشته باشد، خرده‌های نامنظم هم به درد می‌‌‌خورد.
● یك تكه آسمان
كاشی‌هایی در ابعاد كوچك و رنگارنگ مخصوصا كاشی‌های آبی رنگ، خیلی خوب حس رنگ‌ها را منتقل می‌‌كند.
لازم نیست برای این كه بگویید این‌‌جا آسمان یا دریا است، یك صفحهٔ بزرگ آبی هم بكشید.
مثلا یك مساحت از دیوار را مشخص كنید، كاشی‌‌ها را به صورت پلكانی از پایین بچینید (اگر ردیف اول، ۱۰ كاشی دارید، ردیف بالایی ۹ تا و به همین ترتیب تا به یك كاشی برسید)
حالا در فاصله‌های خالی مربعی شكل، یك فرم از ماهی با مقوای قرمز بچسبانید و یا فاصله‌‌ها را با صدف پر كنید و یا تركیبی از هر دو.
● صفحه، صفحه رنگ
مقواها و كاغذهای رنگی، مخصوصا مقواهای بافت‌دار كه هر روز متنوع‌تر می‌شود، حتما مورد استفاده‌تان قرار می‌گیرد.
سری به مغازه‌های لوازم‌التحریر بزنید تا باور كنید این صفحه‌های رنگارنگ چه اثری بر روحتان می‌گذارند.
● رنگ‌های رشته رشته
كلاف‌های كاموای مامان‌ها و مادربزرگ‌ها را جدی بگیرید، خیلی كارسازند.بعضی وقت‌ها یك رشتهٔ باریك رنگی، همان چیزی است كه برای اجرای طرحتان دنبالش می‌گردید.
● چهل‌تكه‌های رنگارنگ
از تكه پارچه‌ها راحت چشم‌پوشی نكنید. حتی پارچه‌های گل‌گلی كه از آن‌ها فرار می‌كنید، گاهی جایشان را هیچ چیز نمی‌گیرد. گاهی هم با بریدن آن‌‌ها می‌توانید تكه‌‌ها یا نوارهای رنگی و به دردبخوری داشته باشید.
▪ بعد از این كه شیشه‌ها را پاك كرد...
روزنامه، ارزان‌ترین و زیادترین وسیله‌ای است كه می‌توانید دیوارتان را با آن پر كنید، البته باید دنبال روش‌های جدید استفاده از این وسیلهٔ تكراری باشید.
سعی كنید از صفحه‌هایی استفاده كنید كه تصاویر كمتری دارند. این‌طوری روزنامه‌ می‌‌تواند زمینهٔ كار خوبی محسوب شود.
●رنگ‌های شكستنی
اگر شیشه‌ای شكست، شما خوشحال شوید. یك كم رنگ ویترای كافی است، تا یك‌عالمه شیشه‌های رنگی داشته باشید كه می‌توانند نقش‌های زیادی روی دیوار شما بازی كنند.
می‌توانید به جای رنگ یا مقوا برای پر كردن طرح‌ها از آن‌ها استفاده كنید.
مثلا اگر یك خورشید دارید (یك دایرهٔ زرد) می‌توانید دایره‌تان را پر از خرده شیشه‌های زرد كنید كه كنار هم با فاصله‌های كمی نشسته‌اند.
● هسته‌ها هم هستند
هستهٔ دانه‌‌های تمبر هندی یا عناب و سنجد، رنگ‌های جذابی دارند.
چیدمان كنار هم تعداد زیادی از هر نوع آن‌ها، ایجاد بافت تازه‌ای می‌‌كند.
اگر عكسی دارید كه دوست دارید قاب زیبایی برایش درست كنید، از این هسته‌‌ها می‌‌توانید به عنوان قاب استفاده كنید، آن‌ها را در چند ردیف كنار هم بچینید.
‌● سهم نقاشی و خط درتزئین دیوار
شاید یكی از متداول‌ترین راه‌‌ها برای این كه دیواری متفاوت داشته باشید نقاشی است، البته اگر یك كمی بیشتر از «چشم چشم دو ابرو» بلد باشید. و یك كمی با اصول نقاشی مخصوصا «رنگ‌ها» آشنا باشید؛ كتاب‌های زیادی به عنوان راهنما وجود دارند، یك سری به یكی از انتشارات مربوط به كتاب‌های هنری بزنید.
وسایل كارتان بنا بر نوع انتخاب شما می‌تواند بسیار متنوع باشد (رنگ روغن، گواش رنگ، پاستل گچی، آبرنگ) سعی كنید آن بخشی از دیوار را كه در نظرتان است با كاغذ مناسبی بپوشانید و بعد طرح را به طور ابتدایی بكشید و شروع كنید.
نقاشی‌های انتزاعی كه طرح‌های مشخصی با فرم‌های طبیعی ندارند این روزها پرطرفدارترند، می‌توانید از این روش استفاده كنید.
البته رنگ‌‌شناسی در این نوع نقاشی بسیار مهم است چون القای مفاهیم، غیرمستقیم صورت می‌گیرد. استفاده از تركیب مل (مل ساختمانی)، چسب‌چوب بی‌رنگ و رنگ پلاستیك می‌تواند در ساختن برجستگی‌سازی كمك كند. البته باید طرح را روی مقوایی كار كرد و بعد از خشك شدن نصب كرد.
تركیب نقاشی با عناصر دیگر گاهی روح نقاشی را بیشتر می‌كند. مثلا قسمت‌هایی از دیوار را با كاه‌گل بپوشانید و وسط آن را با رنگ، یك پنجره بكشید كه دورنمایش آسمان و تپه‌های سبز است.
▪ توجه: حتما روی كاه‌گل خشك شده را اسپری كیلر بزنید (هم نگهدارنده است و هم براق‌كننده) در غیر این صورت، كاه‌گل پر از موجودات ریز می‌شود كه برای فرار از دستشان باید اتاقتان را دو دستی تقدیمشان كنید.
نقاشی خط، یكی دیگر از انواع نقاشی است، البته هر كسی نمی‌تواند این هنر را اجرا كند، باید فكر خلاقی داشته باشد و علاوه بر آن، تسلط بر روی خط و تا حدی نقاشی. این نوع، اصول و فرم خاص خودش را دارد.
البته تمرین نوشتن حروف به طوری غیرمعمول و با یك حالت انتزاعی خیلی حال می‌دهد و ممكن است استعدادتان كشف شود، امتحان كنید!
اگر دوست دارید با «خطاطی» دیوار را تزئین كنید، كاغذهای گراف، زمینهٔ خوبی است. اگر خودتان خط خوبی ندارید، دست نوشته‌های آماده را می‌توانید از بعضی لوازم‌التحریر فروشی‌ها و یا بعضی خطاط‌های دوره‌گرد تهیه كنید.
آن‌ها هنرمندان فروتنی هستند كه گاهی كنار پارك لاله یا روبه‌روی دیوار بیمارستان شریعتی و... می‌توانید پیدایشان كنید. همان جا هر جمله‌ای بخواهید برایتان می‌نویسند و قیمت كار بستگی به نوع خط و كاغذش دارد، اما معمولا هر برگ، بیشتر از ۲۰۰۰ تومان نمی‌شود.
اجرای یك چیدمان هنری كنار دست نوشته‌ها حس و حال نوشته را بیشتر می‌كند. مثلا استفاده از كاشی‌های مربعی ۳×۳ سانتی‌متر آبی با اشكال مختلف سفالی(ماه، ستاره، ماهی و گل) بریده‌های مقواهای رنگی، صدف‌های دریایی، خرده آینه و...
● چسب‌ ها
▪ چسب چوب: بعد از خشك شدن بی‌رنگ می‌شود. برای چسباندن دو سطح صاف به هم مناسب است. البته چون رقیق است، باید بگذارید خشك شود و برای دیوار مناسب نیست، مگر این كه طرح را مستقیم روی دیوار درست نكنید.
▪ چسب حرارتی: بسیار كارساز است. در چسباندن هر چیزی غیر از كاغذ و مقوا و چیزهای پلاستیكی نازك كه ممكن است تحت حرارت آن ذوب شود، مناسب است.
▪ چسب موكت: سراغش نروید بهتر است، چون اگر دستتان چسبی شود فقط تینر می‌تواند از شرش خلاصتان كند.
▪ مل: یكی از مصالح ساختمانی است. یك پودر نرم و یكدست سفیدرنگ. تركیب مل و چسب چوب با یك كمی رنگ پلاستیك بعد از خشك شدن یك طرح برجسته را از خود باقی می‌گذارد. البته كمی دیر خشك می‌شود. برای تهیه مل لازم نیست یك بستهٔ بزرگ آن كه معمولا ۱۰ كیلوگرم است را بخرید. سری به ساختمان‌های نیمه‌ساز بزنید و كمی تهیه كنید.● آب و خاك
كار كردن با كاه‌گل هم كمی مهارت می‌خواهد، هم كمی شانس، تا خوب از آب دربیاید. مواظب موجودات زندهٔ ریزی كه در خلل و فرج كاه‌گل‌‌ها خانه می‌كنند باشید، قبل از این اتفاق، روی سطح آن را اسپری كیلر بزنید.
● تار و پودهایی كه با هم قهرند
بافت‌ گونی و رنگ گونی می‌تواند فضای خوبی را به عنوان زمینهٔ كار ایجاد كند. البته گونی‌ها خیلی خوب هم‌رنگ می‌شوند. (هر نوع رنگی). اگر فقط بافت آن مدنظرتان است می‌توانید گونی را روی یك زمینهٔ مناسب (مثلا مقوا، موكت) بچسبانید و رویش را با چسب چوب (چسب چوب نباید خیلی غلیظ باشد) بپوشانید بگذارید خشك شود. چسب چوب، طرح تاروپودها را خیلی خوب به خود می‌گیرد.
● رنگ‌‌ها
▪ رنگ روغن: با یك روغن مخصوص رقیق می‌شود (حلالش تینر است)، دیر خشك می‌شود. مواظب لباس‌هایتان باشید كه رنگی نشود، چون سخت پاك می‌شود.
▪ رنگ پلاستیك: با آب رقیق می‌شود (حلالش آب است) زود خشك می‌شود ولی بعد از خشك شدن، رنگش كدر می‌شود. گول رنگ جذاب خیسش را نخورید.
▪ آبرنگ: از بچگی می‌شناسیم‌اش، اما كار كردن با آبرنگ به خاطر دقت و ظرافتی كه لازم دارد، آن‌قدرها هم آسان نیست.
▪ پاستل‌های گچی: نكتهٔ خاصش این است كه موقع استفاده، دورش را كاغذی بپیچید تا دستتان رنگی نشود. البته زود پاك می‌شود، اما ممكن است دستتان را روی طرح در حال اجرا بگذارید و جایی ناخواسته رنگی شود كه پاك كردنش راحت نیست.
▪ رنگ ویترای: مخصوص رنگ كردن شیشه است، البته كمی قیمتش نسبت به رنگ‌های دیگر زیاد است.
● جدول قیمت ها
● از كجا خرید كنیم
گل‌‌های خشك و گندم و وسایلی كه حتی فكرش را نمی‌كنید به علاوهٔ گونی و حصیر و مهره‌‌های رنگی را به راحتی با یك دور زدن در باغ گل محلاتی (اتوبان آهنگ) می‌توانید پیدا كنید. حتما باید صبح زود آن‌جا باشید. چون ساعت كارشان فقط از ۴:۳۰ تا ۱۱ صبح است.
آدرس: اتوبان محلاتی- نبرد جنوبی- خیابان زمزم- جنب آتش‌نشانی
سرتاسر خیابان انقلاب هم پر است از لوازم‌التحریر‌فروشی‌هایی كه احتیاج كاغذ و مقوایی‌تان را رفع می‌كنند. البته بعضی‌هایشان تكمیل‌ترند، ولی ما نمی‌گوییم كدام‌ها، با یك بار رفتن خودتان می‌فهمید و مشتری‌شان می‌شوید.
بازار بین‌الحرمین بازار بزرگ هم، بورس وسایل هنری است، سری بزنید.
● رنگ و لعاب دادن به سفیدی مطلق
یادتان باشد، تزئینات و چگونگی دیوارهای اطرافتان نشان‌دهندهٔ روحیات و شخصیت شماست، پس سعی كنید خودتان را خوب معرفی كنید.
▪ تذكر: هرگونه تصنع، زود لو می‌رود، خودتان باشید. این‌ها فقط تعدادی پیشنهاد است. چند نمونه از هزارها نمونه تركیبی كه می‌تواند روی دیوار اتاقتان اتفاق بیفتد. به دست‌هایتان ایمان بیاورید.
انگشت‌های شما هم می‌توانند صد تا هنر بریزند! راستی افهٔ دپ زدن و افسرده‌بازی در نیاورید كه اصلا خریدار ندارد. تار عنكبوت درست كردن برای سقف و سیاه كردن در و دیوار را فراموش كنید. و سعی كنید یك كار حسابی انجام دهید.
● قبل از هرچیز یك تذكر مهم
تا آن جایی كه امكان دارد، روی خود دیوار هنرتان را بروز ندهید، چون ممكن است:
صاحبخانه به درجهٔ هنری شما و ارزش هنر شما پی نبرد و آخر سال خسارت دیوارش را بگیرد.
مامان از خرید یا سر كار برگردد و از شدت ذوق به خاطر هنر شما روی دیوار پذیرایی، غش كند.
بعد از چند وقت به خاطر روحیهٔ تنوع طلبی و ترقیِ ابعاد هنری‌تان بخواهید طرح دیگری را اجرا كنید. پس بهتر است روی دیوار را با كاغذهای بزرگ بپوشانید و بعد هنرنمایی كنید.
● یك جور تابلوی اعلانات
یكی از دیوارهای اتاق را انتخاب كنید. در چند نقطه از دیوار كه مركزیت بیشتری از لحاظ دید دارد، مربع‌های یونولیت فشرده‌ای كه از قبل، رنگ كرده‌اید را با میخ نصب كنید. (فقط رنگ پلاستیك به یونولیت بزنید، چون رنگ روغن یا رنگ اسپری، یونولیت را جمع می‌كند، اصطلاحا می‌خورد.)
این یونولیت‌ها در حكم تابلوهایی هستند كه می‌توانید هر چیزی را كه دوست دارید، بر رویشان بزنید. از پایین دیوار به سمت بالا چند تا از گل‌های صحرایی بلند را طوری وصل كنید كه كوتاه و بلند سرشان به سمت یونولیت‌ها باشد.
● همه چیز آماده است نقطه چین
دیوار را با گونی بپوشانید (گونی متری را می‌توانید از باغ گل و یا كوچهٔ مهران بخرید)، می‌توانید فقط یك مساحت مشخص را بپوشانید و دورش را به اندازهٔ مشخصی ریش ریش كنید و بعد تار و پودها را جدا كنید، حالا روی این قاب گونی‌ای، هر كاری می‌شود كرد. مثلا:
قاب‌های كوچكی از عكس‌های قدیمی، سیاه و سفید خانواده بزنید.
یك كیف گلیمی آویزان كنید و داخلش را پر از گل‌های خشك كنید. می‌توانید دورش را با كاشی‌های كوچك یا آینه پر كنید.
● فتوشاپ بدون نیاز به كامپیوتر
یك مقوای ماكت در اندازهٔ دلخواه انتخاب كنید. رنگ زمینه را انتخاب كنید می‌توانید با اسپری رنگ كنید. حالا عكس مورد نظر را در جای مناسب قرار دهید. اگر عكس انسان است، دورچین كنید و بچسبانید. با رنگ، دور آن را محو كنید. الان فضای عكس عوض شده و می‌توانید با خرده شیشه‌های رنگی یا هر چیز دیگر دور آن را پر كنید.
● فیش، فیش نقاشی
اسپری رنگ، هیجان‌آورترین رنگ‌هاست مخصوصا اگر با كمی تمرین بتوانید تركیب‌‌های زیبا بسازید. وسط یك دیوار را در اندازهٔ موردنظر مثلا ۷۰×۱۰۰ سانتی‌متر قاب بگیرید، حالا با اسپری سرمه‌ای، تمام سطح داخل قاب را رنگ كنید، بگذارید رنگ خشك شود (سه چهار دقیقه بیشتر طول نمی‌كشد).
حالا با اسپری نقره‌ای سطح بالای این مستطیل را به طور چكه‌ای (فشار لحظه‌ای) پر از نقطه‌های نقره‌ای كنید. وسط قاب در بالا یك دایرهٔ نقره‌ای بزرگ ایجاد كنید، حالا یك شب مهتابی دارید، می‌توانید پایین قاب را پر از گل‌های خشك كنید، یا با چوب كبریت، كلبه‌ای را درست كنید كه زیر نور ماه به خواب رفته.
● فوت و فن‌های كوزه‌گری!
نگاه‌تان را عوض كنید به قول استاد، «عظمت باید در نگاه تو باشد». دنبال چیزهای خاصی نروید، هر چیزی می‌تواند خاص باشد، حتی كلاف كاموایی كه مامان‌بزرگ‌تان با آن ژاكت می‌بافد. این مهم‌ترین اصل خلاقیت است. و این‌ها هم باقی چیز‌هایی كه برای این كار باید بدانید:
▪ هدف را بشناسیم: حتما ببینید دیواری كه قرار است رویش كار كنید
، دیوار كدام اتاق است، ما این‌جا در مورد اتاق یك جوان صحبت كردیم، اتاق بچه، آشپزخانه و... حال و هوای دیگری را می‌طلبد.
▪ شكار زباله‌ها: به نزدیكان، دوستان و فامیل بسپارید كه وسایل دورریختنی و یا قدیمی‌شان را برایتان نگه دارند، مثل شیشهٔ رنگی و یا آینه‌های شكسته یا پوست پسته، چوب‌های بستنی، گونی‌های برنج و... خجالت نكشید اگر خندیدند، بعدا حتما وقتی دیدند با آن‌ها چه كارهایی كرده‌اید تعجب می‌كنند.
▪ به روز باشید:درست است كه شما خیلی باذوق هستید و حتما طرح‌های خیلی خوبی ارائه می‌دهید اما بد نیست، سری به نمایشگاه‌های هنری (معمولا در بخش راهنمای مجله، اطلاع‌رسانی در این مورد می‌شود) بزنید شاید نیازی به ایده‌های شما باشد!
▪ نان ما را آجر نكنید: تمیز كار كنید. بعد از اتمام كار خیلی محو هنرتان نشوید. سریعا محوطهٔ عملیات را پاك‌سازی كنید تا كسی شاكی نشود. اگر از وسایل خانه مثل قیچی، چاقو، چسب و... استفاده كردید هر كدام را سر جایشان بگذارید، نمی‌خواهیم بعد از این شماره، مجله به خاطر نفرین‌ مادر‌ها بسته شود.
▪ آبروریزی نكنید:تا مهمان بیچاره از در می‌رود بیرون، دسته گلی را كه برایتان آورده نگذارید پشت در. گل‌ها را از هم جدا كنید و در یك جای تاریك (مثل كمد) سر و ته آویزان كنید تا خشك شود، حتما بعد از خشك شدن برای این‌كه عمر بیشتری كند، رویش كیلر اسپری بزنید. گل‌های خشك شده لابه‌لای طرح‌ها خوب جواب می‌دهد.
▪ تیزبین باشید: دیوارهای كار شدهٔ محوطهٔ مترو را از دست ندهید اگر عجله ندارید بایستید و نگاه كنید كلی بخش هنری ذهنتان را رشد می‌دهد و ایده‌های جالبی می‌گیرید. (البته آن‌‌ها خیلی حرفه‌ای هستند. توقعتان را از خودتان خیلی بالا نبرید، تا وقتی نتوانستید انجام دهید، افسرده نشوید.)
▪ ترو تمیز كار كنید:اگر احیانا رنگ، روی لباستان ریخت، هول نشوید. اول دنبال حلال آن نوع رنگ بروید. اگر با مواد شویندهٔ غیر حلال خودش شسته شود، لك ثابت می‌شود. جرم رنگ پلاستیك را اول با آب، خوب پاك كنید، ته ماندهٔ رنگ را با مواد شوینده مثل صابون پاك كنید. حلال رنگ روغن و اسپری و رنگ تینر است.
منیره سیف‌اللهی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید