پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تیم ملی در یک میدان بی سابقه


تیم ملی در یک میدان بی سابقه
در فاصله شش ماه تا شروع دور پایانی رقابت های فوتبال جام ملت های آسیا ۲۰۰۷ بد نیست نكاتی را برای شما فهرست وار بیاوریم، تا بیشتر در مسیر اتفاقات دیروز و امروز قرار گیرید.
▪ این چهاردهمین دوره جام ملت ها است. این رقابت ها از ۱۹۵۶ به راه افتاده و هر چهار سال یك بار برگزار شده و با این كه جام ملت های اروپا و آفریقا بسیار پراعتبارتر از آسیا است، اما جالب است بدانید كه به لحاظ قدمت جام آسیا از دو جام دیگر قدیمی تر است و فقط جام ملت های امریكای جنوبی(كوپا امه ریكا) كه از ۱۹۱۶ به راه افتاده، پرسابقه تر محسوب می شود.
این اولین باری است كه یك جام بزرگ ملی و قاره ای به طور همزمان در چهار كشور برگزار می شود، قبلاً مشاركت دو كشور را در جام ملت های اروپا ۲۰۰۰(هلند و بلژیك) و ۲۰۰۸(اتریش و سوییس) دیده ایم و یا خواهیم دید و حتی جام جهانی ۲۰۰۲(كره جنوبی و ژاپن) نیز چنین تجربه ای دارد اما پیشتر هیچ گاه سابقه نداشت كه یك دوره مسابقه مهم در چهار كشور اجرا شود. نبود یك نمونه و پیشینه در این زمینه و فقر نسبی در كشورهای میزبان، جام كهن آسیا را در معرض یك تست دشوار و بهتر بگوییم رو در رو با یك ریسك غیرضروری قرار داده است و اگر A.F.C سیاست داشت و سطحی نگری در آن حاكم نبود، هرگز در چنین وضعیتی نمی بودیم و امروز حتی اطمینانی در دست نیست كه به لحاظ رفت و آمد و مسایل تردد و سفر تیم ها در بین چهار كشور مشكلی پیش نیاید.
▪ بازی افتتاحیه در بانكوك مركز تایلند خواهد بود و فینال را در جاكارتای اندونزی خواهیم داشت و برای این كه صدای دو میزبان دیگر نیاید، دو دیدار مرحله نیمه نهایی را به كوالالامپور و هانوی سپرده اند، تیم ملی ایران در صورت ماندن در صحنه تا آخرین روز باید احتمالاً سه كشور را طی كند و در خاك مالزی، ویتنام و اندونزی به میدان آید كه تجربه ای تازه است و بخشی از نیرو و شادابی تیم را طی این سفرها خواهد گرفت.
● همان امكانات قدیم
هر چهار كشور میزبان در ماه های اخیر مشغول ساخت استادیوم و تامین امكاناتی تازه بوده اند، اما تكیه و نگاه اصلی شان به ورزشگاه های فعلی و امكاناتی است كه وجود دارند و به واقع از قبل در اختیار داشته اند. بنابراین ما با استادیوم ها و اماكن بالنسبه قدیمی مواجه خواهیم بود كه بیشتر از آن رو برای جام ملت های آسیا مورد استفاده قرار گرفته اند كه كشورهای میزبان عموماً پول لازم برای ساخت اماكن پرشمار تازه ای را نداشته اند.
▪ تا به حال هم تیم های غربی توانسته اند در شرق قاره قهرمان شوند(نمونه ایران در ۷۲ و عربستان در ۸۴) و هم شرقی ها قادر به فتح جام در غرب قاره گشته اند (نمونه: ژاپن در ۲۰۰۰). بنابراین رادع و مانعی برای قهرمانی ما در شرق آسیا در تابستان سال بعد وجود نخواهد داشت.
▪ ویتنام در سال ۲۰۰۰ نیز میزبان دور پایانی رقابت های فوتبال قهرمانی نوجوانان آسیا بود، اما برای اولین بار است كه میزبان- ولو مشترك- بزرگترین رقابت بزرگسالان قاره می شود. با این كه تصور عمومی این است كه هانوی و كل ویتنام امكانات و استادیوم های لازم را ندارند اما این شهر ورزشگاهی ۱۰۰ هزار نفری در اختیار دارد. با این كه در نگاه و قسمت اول گذار تیم ملی ما به پایتخت ویتنام نمی افتد، اما چون امكان دارد ما به نیمه نهایی برسیم و بازی مان در این مرحله در آن كشور برگزار شود، باید در این خصوص كسب اطلاعات كرد.
▪ ایران، عربستان و ژاپن هر كدام با كسب سه عنوان قهرمانی ركورددار هستند، منتها ایران با داشتن تعداد دفعات بیشتر در زمینه كسب رتبه سومی، بر این رقبا سایه می اندازد. ایران به واقع به جز قهرمانی های ،۶۸ ۷۲ و ۷۶ در سال های ،۸۰ ،۸۸ ۹۶ و ۲۰۰۴ بر سكوی سوم ایستاده است.
▪ عربستان با حضور در ۵ فینال پیاپی(از ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۰) در این زمینه ركورددار است و حتی ایران هم به این حد نصاب نرسیده است. از این ۵ نوبت، عربستان سه بار(،۸۴ ۸۸ و ۹۶) قهرمان شده و دو مرتبه (۹۲ و ۲۰۰۰) به نایب قهرمانی اكتفا كرده است.
● یافته های جدید
▪ كشورهای آسیای میانه به رغم ورود به عرصه آسیا از ۱۹۹۲ هرگز این جام را نبرده اند. ازبكستان در سال ۹۴ در فوتبال بازی های آسیایی قهرمان شد، اما نه آن ها و تركمنستان و نه طبعاً قرقیزستان و تاجیكستان هرگز در جام ملت ها حرف رسایی برای گفتن نداشته اند. با این حال به سبب همگروه شدن با ازبك ها بد نیست درباره آن ها از حالا كسب اطلاعات جدید كنیم و به یافته ها و دانش قبلی خود اكتفا نكنیم.
▪ تیم هایی مثل اردن، سوریه و كویت و همچنین كره شمالی غایبان بزرگ مرحله نهایی سال ۲۰۰۷ محسوب می شوند، اما این تیم ها در هنگام رقابت های مقدماتی مغلوب و حذف شدند. جالب تر این كه مسوول حذف سوریه، ما بودیم و كویت هم تسلیم بحرین شد اما بعید است نبود تیم های فوق لطمه ای به جام وارد كند.
▪ جوانگرایی محسوس و وسیعی در تیم های عربستان و كره جنوبی و حتی ژاپن اعمال شده و در نتیجه وجود تجربه ای بیشتر در اردوی ما كه به چنان میزانی جوانگرایی نداشته است، می تواند عاملی مثبت به سود ما باشد.
▪ ما باید با مالزی در خاك این رقیب مصاف بدهیم، اما توان فوتبال این كشور در حدی نیست كه ما را آزار بدهد. با این حال لازم است شرایط كوالالامپور به درستی مورد بررسی مقام های فوتبال ما قرار گیرد تا بدانیم آن جا چه چیزی در انتظار ما است.
▪ آخرین حرف؛ فوتبال مملو از موارد و اتفاقاتی است كه تیم های قوی تر به جایی نرسیده و تیم های ضعیف تر بر سكو ایستاده اند اما اولین اصل و نیاز، شناخت خود، رقبا و محیط انجام مسابقات است. امسال به دلیل برگزاری جام در ۴ كشور تطابق با این اصل بسیار سخت است و همان طور كه پیشتر گفتیم همه چیز بی سابقه است و سر و كله زدن با رقبای جوان تر شده نیز آسان نخواهد بود. برنامه ریزان فوتبال ما باید به همین سبب دقتی بیشتر از همیشه را به كار گیرند، زیرا با برخوردهای سنتی و نصف و نیمه به جایی نخواهیم رسید.
وصال روحانی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید