جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اینتر در انتظار قهرمانی


اینتر در انتظار قهرمانی
پس از سال ها انتظار، اینك بهترین فرصت در اختیار اینتر قرار دارد تا در نبود یوونتوس و با استفاده از نزول فراوان میلان، به یك اسكودتوی دیگر دست یابد. در این رهگذر تنها تیمی كه می تواند به عنوان یك رقیب بالقوه مقابل اینتر قد علم كند، با توجه به شرایط جدول رم است؛ به شرط آنكه در
نیم فصل دوم نیز حركت رو به جلوی خود را ادامه دهد.
در واپسین هفته های نیم فصل اول، با توجه به آنچه كه در سری A گذشت باید قبول كرد پس از سال ها سرانجام طرفداران اینتر به تحقق آرزوی خود یعنی دست یافتن به یك اسكودتوی دیگر نزدیك می شوند. اگرچه با توجه به «مافیا» بازی های فوتبال ایتالیا ،اینتر، قهرمانی فصل گذشته را از آن خود كرد اما قهرمانی در پایان فصل جاری چیز دیگری است و شیرینی خاصی خواهد داشت.
با نگاهی به جدول درمی یابیم در نبود یووه و در شرایطی كه میلان در بحرانی خودساخته غوطه ور شده اینتر در صدر، آن هم با اقتدار یكه تازی می كند. جدا از موقعیت به دست آمده یعنی خارج از گود بودن ۲ حریف اصلی كه در صورت حضور آنها اوضاع به گونه ای متفاوت رقم می خورد، تركیب كنونی و خریدهای خوب آغاز فصل را نیز باید به عنوان یك دلیل دیگر برای پیشتازی آبی و مشكی ها به حساب آورد.
آمدن آبراموویچ و ویه را به جوزپه مه آتزا كه از موفق ترین بازیكنان به تاراج رفته یووه هستند، دگرگونی مشهودی ایجاد كرده است، ضمن اینكه برگشت كرسپو از لندن به میلان هم از جمله نكاتی است كه باید در این رهگذر مورد توجه قرار داد. مایكون هم از جمله بازیكنانی است كه حضورش در خط دفاع كنار ماتراتزی، بوردیسو و مكسول آن هم در شرایطی كه كوردوبا و گروسو به علت مصدومیت در بازی های چند هفته گذشته حضور ندارند مؤثر جلوه می كند.
از میان بازیكنان قدیمی اینتر نباید و نمی توان از حضور همواره مفید زانتی و استانكوویچ به راحتی گذر كرد كه اولی با دویدن های بی وقفه و دومی با شوت های هراسناك و گل های حساس خود خدمت بزرگی به مانچینی كرده اند.با توجه به رفتن مارتینز (كه این روزها در تركیب نیوكاسل بسیار درخشان كار می كند چه بسا به همین خاطر دست اندركاران اینتر از فروش او پشیمان شوند) از یك سو و مصدومیت كروز از سوی دیگر زوج آبراموویچ و كرسپو برای اینتر خوب گل می زنند اما با توجه به خصوصیات اخلاقی ملی پوش سوئدی و ناآرامی های رفتاری كه دارد همواره امكان ۱۰ نفره شدن اینتر وجود خواهد شد.
نمونه بارز این مسأله را در دیدار با لاتزیو شاهد بودیم كه آبراموویچ با دریافت دواخطار پی در پی كه دومی واقعاً بچه گانه بود، باعث شد اینتر بیش از یك نیمه را ۱۰ نفره بازی كند. اگر ضعف نمایان تاكتیكی و تكنیكی حریف رمی نبود اینتر از این قضیه ضربه می خورد. از سوی دیگر و در خط میانی اگر چه داكور فرانسوی با مصدومیت طولانی دست و پنجه نرم می كند اما با توجه به تلاش های زانتی واستانكوویچ و تكنیك بالای ویه را نزول كامبیاسو و فیگو كمتر به چشم می آید.به هر حال در این فصل بیشترین امكان برای قهرمانی اینتر فراهم شده تا پس از سال ها و در شرایطی كه بهترین تركیب ممكن را هم در اختیار دارد، به آرزوی دیرینه هواداران خود جامه عمل بپوشاند.
● مثلث بالای جدول
نگاهی دوباره به جدول سری A در حالی كه نیمی از راه سپری شده ما را به این نكته می رساند كه به غیر از رم، تیمی دیگر را نمی توان یافت (بدون در نظر گرفتن حساب احتمالات) كه بتواند در پایان كار سد راه اینتر شود.
در این رهگذر پالرمو با وجود اینكه در فصل گذشته و نیم فصل كنونی عملكرد خوبی بر جای نهاده اما تیمی نیست كه با توجه به امكانات و پیشینه اش و همچنین از منظر شخصیت قهرمانی در قد و قواره ای باشد كه بتواند خود را به عنوان یكی از اضلاع قهرمانی مطرح كند.از سوی دیگر رم كه پس از چند فصل اینك با اسپالتی چهره یك تیم باانگیزه و هماهنگ را به خود گرفته با قبول شكست سنگین مقابل لاتزیو، بیش از پیش از اینتر فاصله گرفت تا نیم فصل دوم، رقابت دشواری را برای به زیر كشیدن صدرنشین پیش رو داشته باشد.
جدا از مثلث مورد نظر كه با فاصله زیادی نسبت به بقیه، صدر جدول را به خود اختصاص داده اند، هرچه نگاه می كنیم تیم دیگری را نمی یابیم كه از نظر توان تاكتیكی و روحی یارای خودنمایی داشته باشد.در این رهگذر هنگامی كه از رده سوم تا نیمه های جدول به نام و شرایط تیم هایی چون كاتانیا، لاتزیو، آتالانتا، لیورنو، تورینو، سامپدوریا و اودینزه (در رتبه دهم) نظر می اندازیم بیشتر به درستی ادعای بالا پی می بریم. در واقع فاصله افزون بر۲۰ امتیازی كه تیم چهارم جدول با اینتر دارد، حتی با حساب احتمالات هم پرشدنی نشان نمی دهد! با عقب افتادگی لاتزیو و اودینزه به عنوان تیم هایی كه از سابقه بالانشینی و دیدارهای اروپایی هم برخوردار هستند، جبران نشدنی به نظر می رسد.
● عملكرد بد میلان
در نیمه دوم جدول ابتدا سرنوشت عبرت آموز میلان خودنمایی می كند. به عبارت دیگر انگار با به زیر كشیده شدن برلوسكونی و دار و دسته اش از اریكه قدرت تیم صاحبنام ایتالیایی هم باید به سرازیری كشیده شود چرا كه جدا از امتیازهای منفی كه به حسابش ریخته شده عملكرد این تیم نیز در نیم فصل اول را باید فاجعه آمیز قلمداد كرد؛ چرا كه قرار گرفتن در نیمه پایین جدول رویدادی است كه در سال های اخیر در مورد میلان بی سابقه می نماید، رویدادی كه بیش از هر چیز شادمانی اینتر و طرفدارانش را به همراه دارد!
جدا از میلان، اوضاع رجینا، آسكولی، پارما و كیه وو نیز در انتهای جدول، درست و حسابی درهم ریخته است، ضمن اینكه فیورنتینا هم نیم فصل دوم را با نگرانی زیادی آغاز خواهد كرد.
نكته دیگر به حضور دوباره تورینو در سری A برمی گردد، رقیب دیرینه و دشمن شناخته شده یووه، در فصلی كه همشهری پرقدرت خود را در سری B می بیند، تا اینجای كار و با توجه به امكاناتش خوب كار كرده و اگر باخت به رم در تورینو را از كارنامه اش جدا كنیم، شاگردان زاكه رونی نمره قبولی دریافت كرده اند.تیم هایی چون امپولی، سیه نا، كالیاری و مسینا با وجود اینكه از منطقه خطر فاصله گرفته اند اما هنوز برای ماندن در سری A راه طولانی و كاری دشوار پیش روی خود دارند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید