پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


به کارگیری این قواعد ده گانه می تواند شما را به یک سرمایه گذار موفق مبدل سازد


به کارگیری این قواعد ده گانه می تواند شما را به یک سرمایه گذار موفق مبدل سازد
۱) شیفته و مبهوت بازده های گذشته نشوید . سرمایه گذاری خود را منطبق با نیازهای خود انتخاب كنید :
پژوهش ها نشان داده اند كه عموماً عملكرد گذشته ی بازار ضامن بازده های آینده نیست . از این رو سرمایه گذاری ها را بر اساس ویژگی هایشان انجام دهید . صرفاً به عملكرد گذشته دل نبندید. به عبارت دیگر احساساتی عمل نكنید .
۲) تنها از یك روش برای انتخاب سرمایه گذاری استفاده نكنید. :
حتی خبرگان سرمایه گذاری نیز بعضاً در پیش بینی حركت های بازار و تعیین بهترین زمان خرید موفق نیستند . همه ممكن است اشتباه كنند فقط كسانی اشتباه نمی كنند كه هیچ گاه سرمایه گذاری نمی كنند. و این نیز خود بزرگ ترین اشتباه است . از این رو روش ناموفق یا موفق قبلی سرمایه گذاری ممكن است در شرایط فعلی نتیجه معكوس به بار آورد. مهم این است كه از اشتباهات قبلی درس بگیریم .
۳) به طور مستمر سرمایه گذاری كنید . :
همواره فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری وجود دارد . بنابر این هر ماهه مبلغ معینی را پس انداز كنید و از فرصت های جدید سرمایه گذاری استفاده نمایید . سرمایه گذاری مستمر غالباً شما را در برابر ضربه های سخت بازار ایمن می سازد .
۴) به سرمایه گذاری های خود تنوع ببخشید. :
برای به حداقل رساندن ریسك های سرمایه گذاری ها و افزایش بازده های احتمالی ، به سرمایه گذاری خود تنوع ببخشید . سرمایه گذاری را می توان با خرید دارایی های مالی مانند سهام صنایع و بخش های متفاوت و اوراق مشاركت و داراییهای حقیقی مانند زمین و ساختمان یا دیگر دارایی های فیزیكی متنوع ساخت .
۵) به هنگام ناپایداری و بی ثباتی بازار ، صبر و بردباری پیشه كنید . :
توجه داشته باشید كه ، به لحاظ تاریخی پس از یك كاهش بازده غالباً افزایش بازده یا جبران نیز رخ داده است . چنانچه مجهز به یك استراتژی سرمایه گذاری باشید آن گاه نوسان های بازار آسیب جدی به سرمایه گذاری شما نخواهد رساند .
۶) حد معقولی از ریسك را بپذیرید تا از رشد باالقوه ی بازار سهام محروم نشوید. :
پرتفویی كه شامل سهام ، سپرده ی بانكی و اوراق مشاركت است ریسكش كمتر از پرتفویی است كه تنها از سپرده ی بانكی یا اوراق مشاركت تشكیل شده است . از این رو به منظور كسب نتایج دلخواه ، همواره با توجه به میزان ریسك پذیری خود ، نسبت مناسبی از سهام را نیز در پرتفوی خود سرمایه گذاری نمایید . برای تعیین سطح ریسك پذیری باید ابتدا اهداف سرمایه گذاری خود را معین كنید . افق زمانی سرمایه گذاری ، یكی از عوامل مهم در تعیین اهداف سرمایه گذاری است. سرمایه گذاران بلند مدت ریسك پذیرترند .
۷) همواره به بازارهای غیر مالی نیز توجه كنید . :
محتوا و افق سرمایه گذاری خود را گسترش دهید . توجه به بازارهای غیر مالی مثل مسكن ، طلا ، محصولات و مواد اولیه علاوه بر امكان گسترش محتوای پرتفوی پربازده ، امكان تحلیل دقیق تر سرمایه گذاری در بازارهای مالی را نیز می دهد .
۸) تنها بر اساس شنیده ها عمل نكنید. :
بازار سرمایه بازاری است كه كالای آن اطلاعات است . اطلاعات سطوح مختلفی دارد . هر قدر اطلاعات دقیق تر باشد امكان تحلیل و پیش بینی درست تر نیز بالاتر می رود . اطلاعات شنیداری و شایعات در پایین ترین سطح دقت و صحت قرار دارند . محتوای شنیده ها ممكن است در اثر منافع گوینده ، ادراك گوینده و شنونده ، منابع اطلاعاتی و تفاوت های ادراكی به كنش ها غیر منطقی بینجامد . به هر ترتیب فراموش نكنید كه قبل از هر سرمایه گذاری ، بررسی و تحلیل اطلاعات درست ضروری است .
۹) با هوشیاری و آگاهی سرمایه گذاری كنید . :
همواره بر سرمایه گذاری های خود نظارت نمایید . سهامی وجود ندارد كه شما آن را برای همیشه نگه دارید . برای یك سرمایه گذاری همواره زمانی برای خرید و زمانی برای فروش وجود دارد . سرمایه گذار موفق كسی است كه این دو زمان را تشخیص دهد .
۱۰) از خدمات مشاوران مالی و سرمایه گذاری استفاده كنید. :
نیازها و شرایط مالی شما دائماً در حال تغییر است . از این رو مراجعه شما به متخصصان سرمایه گذاری به شما در تركیب و انتخاب مناسب سرمایه گذاریتان كمك می نماید . غالباً ضروری است كه حداقل سالی یك بار به متخصصان سرمایه گذاری مراجعه كنید . توجه داشته باشید كه سرمایه گذاری یك كار تخصصی است . بهره گیری از متخصصان در هر رشته ی كاری موجب ارتقاء بهره وری ، كارایی و اثر بخشی می گردد .
منبع : نشریه موج


همچنین مشاهده کنید