جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


کولر، دوست تابستانی


کولر، دوست تابستانی
● درباره یكی از مهم ترین لوازم خانگی
اولین مرحله برای استفاده از كولرهای آبی انتخاب كولر به لحاظ حجم هوا دهی آن است. كولر آبی‌ ‌نسبت به حجم هوادهی در واحدهای حجمی ۲۰۰۰، ۳۰۰۰، ۳۵۰۰، ۴۰۰۰۰، ۴۵۰۰، ۵۰۰۰،‌ ‌ ۶۰۰۰، ۷۰۰۰ و ۱۲۰۰۰ ساخته می‌شوند. این اعداد بر حسب فوت مكعب در دقیقه‌ (CFM) مقدار هوا دهی را تعیین می‌كنند.
‌ظرفیت برودتی كولرها باید متناسب با فضای مورداستفاده و شرایط آب و هوایی محل ( از لحاظ دما و رطوبت) انتخاب شود. كولرهای بزرگتر از حد نیاز تنها باعث مصرف بی مورد انرژی الكتریكی می شوند.
● كولر را چطور روی پشت بام نصب كنیم؟
برای نصب كولرهای آبی در پشت بام باید به نكات زیر توجه كرد: باید از نظر‌ ‌استحكام در محلی گذاشته شوند كه در سقف ایجاد لرزش و صدا نكند. مثلا آنها را‌ ‌نباید روی ستون ها یا نزدیك دیوارها قرار داد. در قسمت زیر كولر معمولا یك قاب فلزی چهار پایه به ارتفاع حدود ۳۰ سانتیمتر‌ ‌قرار داده می‌شود.‌ باید توجه شود كه در زیر پایه‌های این قاب باید چهار صفحه فلزی مربعی به‌ ‌اضلاع ۱۰ سانتیمتر محكم جوش داده شود، تا از فرو رفتن در آسفالت پشت بام جلوگیری به‌ ‌عمل آید. همچنین تا حد امكان از لوله‌های دودكش و لوله چاه فاضلاب دور باشد.
● كولری كه بهترین كولر است
▪ هنگام خرید دستگاهی را انتخاب كنید كه دارای علامت استاندارد و بر چسب انرژی باشد و با توجه به برچسب انرژی دارای بالاترین درجه كارآیی و بازدهی باشد.
▪ حتی الامكان كانال كشی كولر از كوتاه ترین مسیر انجام شود. چنانچه كانال‌های كولر خارج از ساختمان قرار دارند. حتماً باید به‌وسیله عایق كاری با پشم شیشه یا عایق های دیگر از گرم شدن كانال‌ها و هدر رفتن سرما در اثر تابش مستقیم نور خورشید بر آنها جلوگیری شود. در این مورد حتی نصب یك سایبان ساده بر روی كولر و كانال ها هم موثر است. هر چه مسیر كانال كشی كولرهای آبی پرپیچ و خم و طولانی تر باشد، فشار هوا در مسیر كانال ها افت پیدا كرده و جبران آن به انرژی بیشتری نیاز دارد و سرمای حاصل شده نیز كمتر می شود. لذا باید حتی الامكان كوتاه‌ترین مسیر كانال كشی در نظر گرفته شود.
▪ حتی الامكان هر ساله نسبت به تعویض پوشال‌های كولر اقدام كنید. تمیز كردن و رفع اشكالات كولر پیش از شروع به كار آن در فصل گرما؛ كاركرد كولر را بهبود بخشیده؛ مصرف انرژی آن را كاهش می دهد و از هدر رفتن سرما نیز جلوگیری می كند.
▪ استفاده بی مورد و یا همزمان از وسائل خانگی گرمازا مانند: اجاق ؛ سماور؛ لامپ های متعدد و... باعث افزایش گرمای محل كار و سكونت می شود و نیاز به استفاده از كولر را افزایش می دهد.
▪ چنانچه امكان پذیر باشد باید از سیستم سرمایش موضعی استفاده شود. به این معنی كه تنها به اتاق‌هایی كه مورد استفاده قرار می گیرد، هوای سرد را منتقل كنیم. به این منظور می توان دریچه های ورودی هوا به سایر اتاق‌ها را مسدود كرد، به این ترتیب نیازی به سرمایش كل فضا نخواهد بود.
▪ در حد امكان از روشن نگه داشتن مداوم كولر در طول روز پرهیز كنید و به ویژه تا حد امكان سعی كنید از دور آهسته كولر استفاده كنید تا فشار كمتری را دستگاه متحمل شود.
▪ نصب یك ترموستات ساده در اتاق‌ها ؛ می تواند مقدار زیادی از مصرف انرژی را كاهش دهد.
▪ بهترین درجه حرارت منزل در تابستان بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتیگراد است. از سردكردن بیش از حد محل سكونت خود خودداری كنید.
● خنك‌تر از یك خنك كننده
نحوه سرمایش كولر آبی بر این اساس است كه رطوبت و ذرات ریز آبی كه همراه با هوا به داخل فضاهای مورد استفاده وارد می شود، با جذب گرمای محیط باعث خنك شدن هوای فضای داخلی آن می‌شوند. بر این اساس سیستم سرمایش كولر تا زمانی قادر به خنك كردن فضاهای مورد استفاده است كه میزان دمای بخار اشباع داخل فضا ها بیشتر از حرارت محفظه داخلی كولر باشد.
در صورتی كه این دو دما با هم برابر شوند احساس می كنیم كه كولر دیگر توان خنك كردن را ندارد. دراین شرایط با انجام كارهای زیر می توان تا حدی به میزان خنك كنندگی كولر اضافه كرد.
اول آنكه با باز كردن بخشی از پنجره یا درب امكان خارج شدن بخار اشباع داخل فضاها را به خارج از آن فضا فراهم كنیم. دومین روش این است كه با كاهش دمای آب موجود در بدنه كولر باعث كاهش حرارت فضای داخلی كولرو در نتیجه فضا های مورد استفاده‌مان شویم، این كار را می‌توانیم با استفاده ازیك سایبان ویا كاهش دمای آب با افزودن قطعات یخ به آب داخل كولر به انجام رسانیم.
● چرا پوشال كولر را باید مرتب عوض كنیم؟
محیط پوشال های كولر از لحاظ رشد انواع باكتری ها و قارچ ها بسیار مناسب است. هم مواد غذایی لا‌زم را دارد و هم دما و رطوبت كافی. بعضی از این باكتری ها مانند سودومونا و لژیونلا‌ كه چنین محیط هایی را دوست دارند، با تكثیر و زیاد شدن در این محیط می‌توانند به فضای داخل خانه نفوذ كنند و باعث بیماری های تنفسی در افراد خانه، بخصوص كودكان وسالمندان شوند.
در موارد دیگر تجزیه پوشال ها توسط این عوامل، به ویژه قارچ ها، سبب آزاد شدن مواد و گازهایی می شود كه علا‌وه برانتشار بوی بد، برای سلا‌مت ما نیز ضرر دارد.
● تعمیركار خود باشیم
در اینجا مهم‌ترین اشكالا‌ت كا ریك كولر، علت‌ها و راه‌های رفع آن را بررسی می‌كنیم:
▪ فقط دور زیاد موتور كار می‌كند
▪ كلید گریز از مركز تنظیم نیست: ‌كلید را تنظیم كنید.
▪ پلاتین‌های مربوط به دور كم عمل نمی‌كند: ‌پلاتین‌ها را عوض كنید.
▪ كلید تبدیل كولر خراب است: ‌آن كلید را عوض كنید.
با زدن كلید مخصوص به حالت روشن موتور راه نمی‌افتد. اما با چرخاندن فولی توسط‌ ‌دست، موتور راه‌اندازی می‌شود.
▪ سیم‌پیچ راه‌انداز، سوخته است: ‌سیم‌پیچ را بازبینی كنید.
▪ سیم‌پیچ راه‌اندازی از كلید گریز از مركز جدا شده است: ‌آنها را به‌ ‌یكدیگر ربط بدهید.
▪ هنگام كار كولر بدنه برق‌دار می‌شود.
▪ موتور فن اتصال بدنه دارد: ‌اتصال را برطرف كنید.
▪ واتر پمپ اتصال بدنه دارد: ‌اتصال را برطرف كنید.
▪ اتصال بر اثر پاشیدن آب بر روی موتور بوجود آمده است: ‌مانع از ریختن آب‌ ‌بر روی موتور شوید.
آب كولر سرریز می‌شود.
▪ شناور تنظیم نیست: ‌شناور را تنظیم كنید.
موتور در حالت راه اندازی و دوركم درست عمل می‌كند اما به مجرد رفتن به دور‌ ‌زیاد، موتور دود می‌كند.
▪ اتصال سرسیم‌های دور زیاد و راه‌انداز جابجا به‌ ‌كلید گریز از مركز صورت گرفته است: ‌آنها را تغییردهید.
▪ هنگام كار كولر قطرات ریز آب وارد محیط می‌شود ‌شیلنگ پاره شده است و‌ ‌آب به داخل پره‌های توربین پاشیده می‌شود، یا آب از طریق پوشال و تسمه به داخل فن‌ ‌ریخته می‌شود: شیلنگ را عوض كنید و مانع از رسیدن آب به تسمه شوید.
‌‌ مریم آزاد
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید