جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تغذیه نوزادان در ماه هشتم


تغذیه نوزادان در ماه هشتم
در طی ماه هشتم، یکسری مواد جدید به لیست غذاهائی که کودک می‌تواند از آنها استفاده کند اضافه می‌شود كه از جمله آنها می‌توان به زرده تخم‌مرغ، ماست، عدس، ماش، نان و ... اشاره كرد. دفعات تغذیه كودك هم در این سن به ۵ بار در روز می‌رسد. باید دقت كرد كه تا یك سالگی حتما شیرخوار اول با شیر مادر تغذیه شود و بعد غذای كمكی به او داده شود چون در بچه‌های زیر دوازده ماه، غذای اصلی كودك شیر مادر است و نباید با غذای كمكی، كودك را سیر كرد و مانع شیرخوردن او شد.
غذاهای جدید باید با مقدار كم و به‌تدریج و متناسب با اشتهای شیرخوار بیشتر شوند و همیشه از یك نوع غذای ساده شروع كرد و به تدریج تنوع غذایی را افزایش داد. برای اینكه غذای كودك تنوع كافی داشته باشد. می‌توان نوع موادی كه در سوپ او استفاده می‌شود را تغییر داده و مثلا از سه تركیب زیر استفاده كرد.
۱) گوشت مرغ، هویج، برنج، جعفری، سیب‌زمینی
۲) گوشت گوسفند، لوبیا سبز، برنج، گشنیز، گوجه‌فرنگی
۳) گوشت گوساله، كدو حلوایی، جعفری، سیب‌زمینی، گوجه فرنگی
● این نكات را به خاطر داشته باشید:
غذایی كه از هر وعده باقی می‌ماند، باید قبل از مصرف كاملا داغ شود و هر غذا بیش از یك بار گرم نشود و تا حد امكان برای تغذیه كودك از غذاهای تازه استفاده كرد. برای اینكه انرژی غذایی كه به كودك می‌دهید افزایش پیدا كند، می‌توان یك قاشق مرباخوری روغن جامد و یا یك قاشق غذاخوری روغن مایع به غذا اضافه كرد ولی روغن مایع و كره از روغن جامد بهتر است.
در مورد كودكانی كه روند رشدشان خیلی بیشتر از طبیعی است. مقدار مصرف كره را كمتر و در مورد كودكانی كه تاخیر رشد دارند، مصرف كره را بیشتر كنید. در این ماه هم باید مصرف روزانه ۲۵ قطره مولتی‌ویتامین یا قطره A+D و ۱۵ قطره آهن ادامه پیدا كند.
● تخم‌مرغ
در ماه هشتم یكی از غذاهای مقوی كه می‌توان برای كودك شروع كرد، زرده تخم‌مرغ است. تخم‌مرغ را باید به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوشاند تا كاملا سفت شود و سپس سفیده آن را جدا كرد. در روز اول می‌توان به اندازه یك نخود از زرده تخم‌مرغ را در كمی آب جوشیده یا شیرمادر نرم و حل كرد و سپس به شیرخوار داد. می‌توان كم‌كم مقدار زرده تخم‌مرغ را اضافه كرد تا ظرف ۱۰ روز به یك زرده كامل برسد و از آن به بعد می‌توان هر روز نصف زرده تخم‌مرغ و یا یك روز در میان یك زرده تخم‌مرغ كامل را به كودك داد. توصیه می‌شود كه باقیمانده زرده پخته شده كودك را مادر یا سایر افراد خانواده بخورند و هر روز برای كودك از تخم‌مرغ تازه استفاده شود.
● نان
در ماه هشتم می‌توان یك تكه نان دست كودك داد ولی حتما این كار باید تحت نظارت مادر یا كسی كه مراقب كودك است باشد تا مثلا یك تكه از آن كنده نشده و باعث خفگی كودك شود.
● ماست
دادن ماست به كودك هم در ماه هشتم شروع می‌شود. ماست را می‌توان بعد از غذا به كودك داد و یا آن را داخل سوپ یا آش او ریخت،‌ ماستی كه برای كودك استفاده می‌شود حتما باید پاستوریزه باشد.
● آب میوه
برای شروع آب میوه از خود میوه بهتر است و باید از آب میوه طبیعی و تازه كه در منزل تهیه می‌شود، استفاده كرد. باید حتما از مقدار كم مثلا یك قاشق مرباخوری شروع كرده و به تدریج به مقدار آن افزود. یكی از بهترین میوه‌ها، به‌خصوص برای روزهای اول سیب است. علاوه بر این، باید دقت كرد كه آب میوه‌ جایگزین وعده‌های غذا نشود. بلكه به عنوان میان وعده و پس از غذا مصرف شود.
● پوره سیب‌زمینی
▪ سیب‌زمینی ۲ عدد كوچك
▪ شیر ۵ قاشق غذاخوری
▪ كره نصف قاشق مرباخوری
▪ طرز تهیه:
ابتدا سیب‌زمینی را شسته و با پوست بپزید. بعد پوست آن را گرفته و رنده كنید و سپس با كره مخلوط كنید تا كاملا نرم شود. بعد از آن كم‌كم به آن شیر جوشانده را اضافه كنید تا به نرمی دلخواه برسد. تهیه پوره هویج هم مثل پوره سیب‌زمینی است و فقط به جای سیب‌زمینی از هویج استفاده می‌شود.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید