پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دیپلمات مصالحه جوی سئول


دیپلمات مصالحه جوی سئول
سكان رهبری بزرگترین نهاد بین المللی اكنون دردست دیپلماتی از تبار آسیا قرارگرفته است.
كرسی طلایی دبیركلی سازمان ملل پس از ۱۰ سال حضور كوفی عنان غنایی به بان كی مون كره ای رسید.
دیپلمات ۶۲ ساله كره ای گویا چهره ای آشنا برای محافل خاوردور است. او نزدیك ۳۷ سال، مناصب و موقعیت های سیاسی از سفارت تا وزارت را تجربه كرده است و اكنون در راهیابی به جایگاه بلند ریاست سازمان ملل، دولت ها و محافل آسیایی، خود را با فرصتی تازه روبه رو می بینند.
از امروز دیپلماتی كه برای ملل دیگر چندان سرشناس نبود در ردیف رجال پرآوازه جهانی می نشیند. دفتر بان كی مون از این پس محل مهم ترین رایزنیها و كانون آمد و شد نمایندگان ۱۹۲ كشور خواهدشد.
بان كی مون اما در برهه ای به این عمارت عظیم گام می نهد كه سازمان ملل در احاطه زنجیره ای از كشمكش ها است و موقعیت این نهاد رنگی از تراژدی دارد. او رهبری نهادی را دردست گرفته است كه با حادترین شكل بحران جهان سیاست یعنی بحران كارآمدی و مشروعیت دست به گریبان است.
تراژدی آنجا است كه نهاد مسئول صلح و امنیت به ناظر بی نقش در نزارع های بنیان كن جهانی از عراق تا دارفور بدل شده است.
بی گمان از چشم رهبر جدید سازمان ملل دور نیست كه تنها خانه مشترك ملتها با نوعی دیگر از بی پناهی و بی خانمانی روبه رو هستند و ساكنان این منزل هنوز پس از دو دهه از برافتادن بساط جنگ سرد، در حسرت یك چشم انداز و دورنما به سرمی برند.
بان كی مون نیز چون اسلاف خویش، خود را در میانه دوجبهه مطالبات محصور خواهددید، جبهه ای كه یك سرآن قدرت های انحصارطلب هستند كه توسعه و رونق سازمان ملل را عین تهدید علیه منافع خویش می بینند و جبهه ای دیگر از خیل ملتها كه آرزوی دیرین خود برای جهان عادلانه را درتحول و توسعه این نهاد می جویند.
به هرروی سازمان ملل هفت برهه از حیات خویش را تحت رهبری سلسله ای از دیپلماتهای غالباً محافظه كار به سركرد و اكنون در ورود به خوان هشتم به سیاستمداری ازخاوردور آغوش گشوده است.
تبار میهمان جدید این خانه به سرزمینی تعلق دارد كه گرچه امروز بر قله صنعت و توسعه ایستاده است اما بارها طعم تلخ جنگ و سلطه را چشیده و مردمانش هنوز و همیشه برای صلح و استقلال در خیابانها حلقه می زنند. كسی هنوز نمی داند مسافر نیویورك، موطن و زادگاه خود در سئول را با چه اندیشه و آرمانی ترك كرده است و آیا او براستی نماینده تفكر صلح خواهی مكتب كنفوسیوس و نمادی از رجال استقلال طلب خطه آسیا خواهدبود یا راه و رسم دیگری را طی خواهدكرد.
زمان پاسخ به این پرسشها هنوز فرا نرسیده و دولتمرد كره ای غالباً اوقاتش را به رتق و فتق امور دبیرخانه سازمان ملل می گذراند.
لذا ما نیز لاجرم صفحه اول از دفتر زندگی سیاسی جدید بان كی مون را به شناخت شخصیت او اختصاص دادیم و دراین باره به سراغ دیپلماتها و همكاران دیروز او رفتیم و در بخش نخست این مجموعه اظهارات جهانبخش مظفری سفیر ایران در سئول پیش روی شما است.
▪ از منظر تجربیاتی كه دیپلمات های خاور دور در همكاری با آقای بان كی مون در ایام وزارت خارجه او داشته اند چه توصیفی از خصوصیات شخصی و فكری آقای بان كی مون دارید؟
آقای بان كی مون كه از ژانویه سال ۲۰۰۴ تا هنگام انتخاب به عنوان دبیر كل سازمان ملل سكاندار سیاست خارجی كره بود به نظر اغلب دیپلمات های مقیم سئول، شخصیتی آرام، خونگرم و مصالحه جوست. این خصوصیات در كنار توان مدیریتی و مهارت شخصی، وی را انسانی قابل احترام ساخته است. در زمان وزارت ایشان روابط سیاسی كره جنوبی با اغلب كشورهای جهان كه تا آن زمان فاقد تحرك سیاسی بود همانند آمریكای لاتین، آفریقا، خاورمیانه و آسیای میانه گسترش وتحرك قابل توجهی یافت حتی اقدام های وسیعی در جهت شناساندن فرهنگ اسلامی مردم خاورمیانه با تشكیل انجمن ها و برگزاری كنفرانس های متعدد برای ایجاد درك بهتر میان ملت های منطقه و كره صورت گرفت.
▪ افكار عمومی منطقه بویژه كره ای ها واكنش خود از حضور هموطن خویش در سازمان ملل را به چه نحوی بروز داده اند؟
در واقع انتخاب بان كی مون به عنوان دبیر كل سازمان ملل، سلسله موفقیت های مردم كره در چند دهه گذشته را تكمیل كرد. رهبری سازمان ملل برای ملتی كه تا چند دهه پیش، از دریافت كنندگان كمك های این سازمان برای ادامه بقا بود در كنار كسب جایگاه یازدهمین اقتصاد جهان برای مردم این كشور بسیار غرور آفرین و مسرت بخش است. آنها برای موفقیت هموطن خود از هیچ كوششی دریغ نكردند.
▪ آیا دولت های منطقه خاور دور به ابتكار عمل خاصی هم برای پشتیبانی دوران رهبری بان كی مون دست زده اند؟
تاكنون طرح وابتكار عمل خاصی از سوی كشورهای منطقه مطرح نبوده و تصور نمی كنم چنین اقدامی اصولاً ضرورت داشته و یا عملی باشد.
▪ حضور آقای بان كی مون در ریاست سازمان ملل ممكن است بر چه بخشی از مسائل سیاسی منطقه خاور دور تأثیر بگذارد؟
مشكلات زیادی در جهان وجود دارد كه دبیر كل سازمان ملل باید برای حل عادلانه آنها تلاش كند اما مسأله هسته ای كره شمالی و وحدت دو كره (البته وحدت در بلند مدت) دینی است كه بان كی مون در قبال حمایت بی چون و چرای آنها احساس می كند. به همین خاطر از هم اكنون در نظر دارد نماینده ویژه ای در امور كره شمالی انتخاب كند تا ضمن پیگیری مسائل مربوط به شبه جزیره به ایشان مشورت دهد. پیش بینی می شود تنظیم برنامه دیدار از كره شمالی جزو نخستین اولویت های برنامه سفر ایشان در مقام دبیر كل سازمان ملل باشد.
▪ به نظر شما سكانداری چهره ای از آسیا در سازمان ملل چه امتیازها و فرصت هایی برای ملت های منطقه فراهم می كنند؟
آقای بان كی مون هدف اولیه خود را اصلاح ساختار سازمان ملل و برگرداندن اعتماد از دست رفته به این سازمان در جهت تقویت جایگاه و ظرفیت آن برای روبرو شدن با چالش های قرن ۲۱ عنوان كرده است. برای ایجاد اعتماد، دبیر كل جدید باید به دور از نفوذ چند قدرت سلطه گر كه به سازمان ملل به عنوان وسیله ای برای نیل به اهداف نامبارك خود می نگرند، عمل كند به عبارت دیگر، زمانی انتخاب دبیر كل جدید نه تنها برای آسیا بلكه كل جهان امتیاز و فرصت خواهد بود كه در برخورد با مسائل جهانی كه با منافع خانواده جهانی سر و كار دارد كاملاً بیطرف و بر اساس دلایل و شواهد كاملاً روشن عمل كند. در آن صورت نه تنها انتظارات ملت های آسیایی بلكه كل جهان بخوبی برآورده خواهد شد و ایشان را ستایش كرده و به دیده احترام خواهند نگریست.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید