جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مهارت های فناوری اطلاعات


مهارت های فناوری اطلاعات
با ظهور فناوری اطلاعات هر كشور به صورت دهكده كوچكی در می آید كه در آن مردم دولت را بر انگشتان خویش خواهند داشت، اما به چه شرطی؟ آیا بدون داشتن سواد و اطلاعات كافی مردم می توان سخنی از تاثیر این فناوری بر زندگی مردم و بهبود زندگی آن ها آورد. آیا تا زمانی كه مردم مهارت های كافی در این عرصه را نداشته باشند می توانند از مزایای IT بهره ببرند؟ سازمان ها در پیشبرد اهداف IT نقش تعیین كننده ای دارند. چه سازمان بزرگ باشد و چه كوچك باشد، تمامی سازمان های IT تعهد كافی برای آموزش پروژه های IT را ندارند.
این موضوع به طور دقیق در هنگام گسترش برپایی تاسیسات، بیش تر نمایان می شود. به هر حال شناخت با این گونه مشكلات حاصل نمی شود مگر با صرف زمان و نظارت بر جزییات مسایلی كه در پروژه های موفق موثر بوده اند.
با دیدی دوباره در عوامل موفقیت پروژه های پیشین می توان در پروژه های آینده، روش های مناسبی را پیدا كنیم. همچنین می توان زمینه های مناسب برای انتخاب پروژه های آینده را تا حد بسیار زیادی حدس زد.
در هر پروژه جزییات بسیار زیادی وجود دارد كه قابل درنگ و تامل هستند، از آن جمله می توان به دلایل بروز تاخیر در پروژه، صرف هزینه بیش از حد در آن، بالا بودن درصد اشتباهات و نیز ناتوانی در برآورده سازی نیاز مصرف كننده كه از مشكلات بارز در هر پروژه است، اشاره كرد.
حتی اگر با مساله بررسی پروژه های گذشته به عنوان یك وظیفه انكار ناپذیر برخورد شود، به جز تایید پروژه پایان یافته، كار دیگری در گروه انجام پروژه صورت نمی گیرد و تلاش های جدی برای پیدا كردن فهرستی از فواید آن برای به كارگیری در پروژه های آینده انجام نمی شود، نقاط ضعف و قوت، نظریات و دیدگاه ها، حتی آن زمان كه در یك پروژه، بسیار مهم و قابل توجه باشند، كم تر مورد بازبینی قرار می گیرند. مگر این كه دوباره با مشكلاتی مشابه برخورد شود تا این نظریات برای پروژه های آینده مورد استفاده قرار گیرند.
● الگو گرفتن از موفقیت ها
این موضوع همواره بیش از آن چه تصور می رود به صورت همزمان نیاز به توجه و صرف انرژی دارد. با این حال این موضوع متوجه بخش IT و نیز دیگر بخش های مربوط می شود، یعنی این كه بخش های مختلف درگیر با پروژه، موظف به صرف زمان، هزینه و تلاش در این زمینه هستند. روشن است كه باید از پروژه های قبلی، حتی آن ها كه با شكست روبه رو شده اند، درس گرفت.
با این وجود حتی بسیاری از پروژه هایی كه با شكست كامل روبه رو می شوند كمتر مورد توجه قرار می گیرند. البته در كنار این موضوع نباید منافع حاصل از یك پروژه عظیم با موفقیت پشت سر گذاشته شده را از نظر دور كرد، چرا كه این موضوع نیز می تواند كانال خوبی برای تشخیص و گسترش تكنیك های مناسب برای موفق ساختن یك سازمان باشد.
جست وجو و كنكاش در گذشته همواره برای سازمان ها بسیار با اهمیت است. این كار به سازمان كمك می كند تا بتواند پروژه های آینده خود را با موفقیت به پایان برساند. گاهی اوقات، بسیاری از كارهایی كه برای یك پروژه انجام می شود، كارهای موثری نیست. برای مثال زمان و انرژی زیادی صرف تنظیم لیست و گزارش ریسك های یك پروژه جدید می شود، اما نكات مثبت موجود در این گزارش ها و استانداردهای گذشته مورد استفاده قرار نمی گیرد. هر چند ممكن است بسیاری از نكات پروژه های گذشته در پروژه های اخیر نیز كاربرد داشته باشند.
● انتظاراتی كه از یك شركت فناوری داریم
سازمانی را در نظر گیرید كه با كسب یك تجربه، توانسته است در مرحله ای از دوره عمر یك پروژه از بسیاری مشكلات آگاه شود. حال با این آگاهی چرا به جای اصرار ورزیدن به استفاده از نمونه های استاندارد، از زمان و انرژی موجود برای كسب اطلاعات از تجربه های پیشین در مراحل مشابه یك پروژه استفاده نشود تا بتوان دیگر مشكلات را نیز حل كرد؟ بسیار رنج آور است كه افراد درگیر با پروژه در مسیر اتمام یك پروژه متوجه شوند كه در حال كار برای سازمانی هستند كه در آموزش این گونه مسایل ناتوان است. این مساله ممكن است، سبب شود كه این افراد صنعت IT و یا سازمان های مربوط به آن را ترك كنند و خسارات جبران ناپذیری به این سازمان ها وارد آورند. بر این اساس خوب است كه آموزش به صورت مداوم و همیشگی در بخش هایی از پروژه ها گنجانده شود و با نظارت صحیح مدیران صورت گیرد. شاید یكی از راه های ایجاد انگیزه در افراد، قرار دادن این گونه آموزش ها در برنامه كاری آن ها باشد تا بتوان به راحتی این برنامه ها را در طرح نهایی قرار داد و آن را به اجرا درآورد.
در هر حال این روش تا زمانی كه فقط به صورت صوری باشد و به شكل یك تعهد ضروری از سوی تیم IT تضمین نشود، هیچ كس نمی تواند با آن هماهنگ شود. در پایان اگر برای این موضوع پاداش نیز در نظر گرفته شود، دیگر در نظر هیچ كس مسوولیتی بی پاداش تلقی نمی شود و می توان با آگاهی كامل از یك پروژه پایان یافته آن پروژه را در قفسه آرشیو پروژه ها قرار داد. این گونه هزینه ها چه در بخش IT و چه در بخش های مرتبط با آن موجب كاهش هزینه و اعتدال آن در دیگر پژوهش ها می شود.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید