پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


رابرت دنیرو پدرخوانده ای دیگر


رابرت دنیرو پدرخوانده ای دیگر
بی شك با نام رابرت دنیرو بازیگر و كارگردان برجسته آمریكایی، آشنایی دارید. تاكنون فیلم های بسیاری با نقش آفرینی دنیرو در تلویزیون مشاهده كرده اید، همان طور كه چندی پیش در فیلم «بیدارگری» نظاره گر بازی خیره كننده او بودید.این هنرمند فرهیخته از تجاربی ارزشمند در عرصه بازیگری و كارگردانی سینما برخوردار است.
فیلم های او همواره در اكران هالیوود نیز با موفقیتی قابل توجه روبه رو بوده اند. تجربه جدید كارگردانی و بازیگری دنیرو، درام «چوپان خوب»، طی چند روز آینده در سینماهای آمریكا به نمایش درخواهد آمد.فیلم رومانتیك و ترسناك «چوپان خوب» بافیلمنامه ای از اریك روث، داستان شخصی به نام ادوارد ویلسون را به تصویر می كشد كه از دوران نوجوانی به عنوان دانش آموزی جسور، فعالیتش را در جامعه مافیایی آغاز كرده و در بزرگسالی در oss (یكی از سازمان های تابعه سیا) استخدام می شود.
ویلسون فردی است كه رازداری، احتیاط و علاقه مندی به ممتاز بودن، از دوران كودكی با او همراه بوده اند. ذهن خلاق، نگاه تیزبین و اعتقاد راسخ به ارزش های آمریكایی، ویلسون را به سمت فعالیت در سازمان جاسوسی سیا هدایت می كند تا اینكه در OSS به استخدام درآمده و به عنوان یكی از بنیانگذاران مخفی سازمان سیا، فعالیت خود را آغاز می كند.
لازمه فعالیت در سازمان سیا، تزویر و بدگمانی است، اما ویلسون با آرمان گرایی و متدهای موثرش، به فعالیت خود ادامه می دهد. البته فداكاری او برای كشورش، جایگاه ارزشمند خود را می یابد. كوشش بی وقفه ویلسون تا حدی است كه حتی همسرش كلاور و پسر محبوبش قادر نیستند او را از مسیر شغلی اش منحرف كرده و از وقف زندگی اش در این راه باز دارند. مت دیمون، آنجلینا جولی، جان تورتورو و پاتریك ویلسون بازیگرانی هستند كه در كنار رابرت دنیرو به ایفای نقش می پردازند. شایان ذكر است كه فرانسیس فورد كاپولا مجری تولید این فیلم بوده است. رابرت دنیرو به بهانه كارگردانی فیلم «چوپان خوب» و نقش آفرینی در آن، مصاحبه ای انجام داده كه در پی می خوانید:
● شواهد نشان دهنده این نكته است كه فیلم «چوپان خوب» در ابتدا پروژه كارگردانی جان فرانكهایمر محسوب می شد. ممكن است توضیح دهید چگونه كارگردانی این فیلم را به عهده گرفتید؟
▪ پیش از اینكه فرانكهایمر فیلمنامه «چوپان خوب» را در اختیار من قرار دهد، عمده تلاش او این بوده كه آن را جلوی دوربین ببرد و در آن زمان من نیز مشغول كار بر روی فیلمنامه ای دیگر بوده و با دریافت فیلمنامه «چوپان خوب» به تدریج به این پروژه علاقه مند شدم. ما در این زمینه اتفاق نظر داشتیم كه اگر فرانكهایمر، كارگردانی «چوپان خوب» را برعهده بگیرد، من بخش دوم آن را جلوی دوربین خواهم برد. بدین ترتیب من پیش از مرگ فرانكهایمر فعالیت خود را در پروژه «چوپان خوب» آغاز كرده و كارگردانی این فیلم را به عهده گرفتم.
● در روند طولانی ساخت این فیلم، چگونه بازیگران را هدایت كردید؟
▪ من همواره با بازیگران مذاكره كرده و در عین ایفای نقش شان، مشكلاتشان را برطرف می كردم. در دوره طولانی ساخت این فیلم ما مشكلات فراوانی را متحمل شدیم، از جمله با وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر، من فكر می كردم، ادامه ساخت این فیلم امكان پذیر نیست، در حالی كه بازیگران همچنان علاقه و اشتیاق خود را حفظ كرده بودند كه این مساله تاثیر بسزایی در كیفیت كار ما داشت.
● آیا فكر می كنید «پدرخوانده» فرانسیس كاپولا و «چوپان خوب» قابل مقایسه هستند؟ برخی می گویند فیلم «چوپان خوب»، «پدرخوانده» رابرت دنیرو قلمداد می شود، نظر شما چیست؟
▪ پرداختن به موضوع جامعه مافیایی ابتدا توسط فرانسیس كاپولا با سه گانه «پدرخوانده» آغاز شد و سپس با كارگردان های دیگر ادامه یافت. وجه شباهت «پدرخوانده» و «چوپان خوب» جامعه مافیایی آمریكایی است كه در هر كدام از این دو فیلم چهره ای متفاوت از این جامعه به تصویر درآمده است.
● «چوپان خوب» تلفیقی از انسان ها و حوادث گوناگون است. به نظر شما این فیلم چقدر با واقعیت مطابقت دارد؟ و شما از تحقیق درباره سازمان سیا چه آموختید؟
▪ من با تحقیق در این فیلم به زیركی و تیزبینی اعضای سازمان سیا پی برده و حیله و ترفندهایی كه آنها به كار می برند، در نظرم جذاب آمد و عمده تلاشم قابل باور نمودن این ویژگی ها و معتبر نشان دادن وقایع فیلم بود.
● كمی از نقش آفرینی مت دیمون و آنجلینا جولی بگویید.
▪ در ابتدا قصد من این بود كه لئوناردو دی كاپریو ایفاگر نقش اصلی فیلم باشد، اما پس از پی بردن به قابلیت های مت دیمون، او را برای این نقش در نظر گرفته و از انتخاب خود خرسندم. حقیقت این است كه تعداد بازیگرانی كه ما از آنها برای ایفای نقش اصلی تست گرفتیم، انگشت شمار بودند. همچنین به همكاری با آنجلینا جولی افتخار می كنم. مذاكرات ما با یكدیگر، اندك بود. در واقع او با نقش آفرینی اش، مرا غافلگیر كرد.
● آیا شما به عنوان بازیگری مجرب، در حین كارگردانی، بازیگران را به پیروی از سبك خود، تشویق می كنید؟
▪ به عقیده من آنها باید سبك بازیگری خود را بیابند. در حقیقت بازیگران باید در مسیری حركت كنند كه آرامش آنها را در پی داشته باشد.
● آیا ممكن است دنباله «چوپان خوب» فیلم بعدی شما باشد؟
▪ تاكنون درباره فیلمی كه در آینده به آن خواهم پرداخت، تصمیم نگرفته ام اما در نخستین فرصت، بخش دوم این فیلم را جلوی دوربین خواهم برد.
گفتگو با بازیگر و كارگردان «چوپان خوب»
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید