پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


ما برای این‌که ایران، خانه خوبان شود رنج دوران برده‌ایم


ما برای این‌که ایران، خانه خوبان شود رنج دوران برده‌ایم
"لایحه مدیریت خدمات كشوری" معروف به لایحه نظام هماهنگ پرداخت، این روزها از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و موافقان و مخالفانی دارد كه هر یك از دیدگاه خود این مسئله را بررسی می‌كنند. عمده‌ترین چالش فراروی این لایحه، بحث وضعیت پرداخت‌ها در وزارت نفت و شركت‌های وابسته به آن است.
قرار است با اجرایی شدن این لایحه مبالغ و دریافتی‌ها به یكدیگر نزدیك شود، در حالی كه مشكل اساسی در زمینه نظام پرداخت، دریافتی‌هاست و این لایحه می‌خواهد از دغدغه‌ها و فاصله‌های حقوقی بكاهد.
این كه نظام دریافت‌ها و پرداخت‌ها در یك سیستم یكسان باشد، در نگاه نخست نیكو و پسندیده می‌نماید، اما اگر نوع كارها با یكدیگر متفاوت باشد، به نظر می‌رسد باید دست‌كم تفاوتی بین یك كار سخت با یك شغل تقریبا آسان وجود داشته باشد.
نوع كار در صنعت نفت به حضور در یك گستره جغرافیایی و دوری از خانواده و زندگی در فضاهای بیابانی با وجود همه خطرها و رفت و آمدهای‌ مستمر روزانه به محل كار و نوبت كاری نیازمند است. به این مجموعه باید خطرهای كار در محیط‌ های پر سر و صدا، استنشاق هوای آلوده، مواد با قدرت اشتعال سریع و حتی انفجاری را نیز افزود، همچنین باید مسئولیت نظارت دائم به سلامت عملیات و تداوم آن در یك پهنه جغرافیایی به وسعت ایران هم اضافه شود.
هر چند به گفته نمایندگان مجلس، ممكن است دغدغه‌ بازگشت به شرایط گذشته و ایجاد شكاف طبقاتی بعد از به سرانجام رسیدن لایحه مدیریت خدمات كشوری وجود داشته باشد و نیز منظور از بی‌توجهی به امور كارمندانی كه دریافتی‌های كم دارند نیست، بلكه غرض این است كه به بهانه‌ رسیدگی به امور معیشتی افرادی كه دریافتی پایین دارند، كسانی كه تاكنون دریافتی‌های بالایی داشته‌اند هم مشمول اضافه‌های غیرقابل دفاع نشوند، اما این امر نباید به شغل‌های سخت مانند آنچه در صنعت نفت دیده می‌شود، كم لطفی كند.
شاید دریافتی‌ها در برخی از سطوح صنعت نفت نسبت به مشاغل عادی بالا باشد، اما به همان اندازه نیز كاری كه انجام می‌شود خاص بوده و از توان هر كسی بر نمی‌آید. حتی یك شغل كه به یك شكل یكسان در همه نقاط كشور یك محصول و یك سختی را دارد اما در مكان‌های خاص دارای اهمیت فوق‌العاده می‌شود. آیا یك جوشكار كه در حاشیه یك شهر بزرگ كار می‌كند، با یك جوشكار كه در اعماق دریا یا زمین فعالیت می‌كند و خطر و انفجار او را تهدید می‌كند، باید حقوق یكسان بگیرند؟
كارمندانی كه روزهای متمادی در صحراها و دریاها دنبال اكتشاف و برداشت از میدان‌های نفتی و گازی هستند و اكنون كه به خاطر كهولت سن یا نیاز در اداره و سازمان دورتر از محل پیشین خدمت می‌كنند، آیا با كاركنانی كه از ابتدا پشت میزها و با فشار كاری كمتر خدمت كرده‌اند، برابرند؟ چگونه می‌توان توان كاری و سختی شغل‌های مختلف را در كنار هم و هم سنگ دانست؟
برخی كه خواستار هماهنگ شدن حقوق كاركنان صنعت نفت با دیگر سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها هستند، رعایت "عدالت" را در بحث پرداخت‌ها مد نظر قرار می‌دهند، در حالی كه باید به آنها گفته شود كه دقیقا جدا كردن برخی از شغل‌های سخت از دیگر كارها عین عدالت است.
در حالی كه عنوان می‌شود دریافتی‌ها در صنعت نفت بالاست كه وزیر نفت در نامه‌ای به مسئولان نظام اعلام كرده است كه سقف حقوق برخی كاركنان نفت حداکثر سه و نیم میبلیون تومان بیشتر نیست.
به گفته یكی از نمایندگان مجلس، وزیر نفت در زمینه حقوق‌های پرداختی تصریح كرده است كه حداكثر پرداختی این وزارتخانه در موارد محدود در شمال كشور حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در جنوب نزدیك به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است كه این موارد نیز بسیار نادر است و در مجموع حقوق كاركنان در نواحی مختلف با سختی كار آنها انطباق ندارد.
به عقیده وزیر نفت که خود بیش از ۳۵ سال در سطوح مختلف در صنعت نفت خدمت کرده است، با توجه به سختی كار كاركنان وزارت نفت كه در نواحی گرم و بیابانی و یا در روی اسكله‌ها به مدت طولانی كار می‌كنند، باید ضرایبی در حقوق آنها لحاظ شود كه مایه دلگرمی بیشتر آنها را فراهم آورد.
مهندس وزیری هامانه در نامه‌اش به رییس‌جمهور و رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در زمینه تبعات اجرای لایحه نظام هماهنگ پرداخت‌ها در صنعت نفت ابراز نگرانی كرده است.
نگرانی كاركنان وزارت نفت از لایحه نظام هماهنگ پرداخت در حالی از سوی نیز وزیر نفت به اطلاع اعضای كمیسیون انرژی مجلس رسیده است كه امیدواری‌های این صنعت برای نگاه جدی به این مسئله حیاتی بیشتر شده است به طوری كه در آخرین اظهار نظرها رییس كمیسیون انرژی مجلس اعلام كرد كه با توجه به نظر موافقت رییس‌جمهور، وزیر نفت و نمایندگان مجلس، مجموعه نفت از شمول لایحه خدمات كشوری و نظام هماهنگ پرداخت مستثنی خواهد شد.
كمال دانشیار اظهار كرده است كه نظر كمیسیون انرژی این است كه مجموعه نفت باید از شمول لایحه مدیریت خدمات كشوری مستثنی شود و نفت در این خصوص، قانون مختص به خود داشته باشد.
به گفته او با توجه به ارزش كاری بالای وزارت نفت و درآمدزایی آن برای كشور و جایگاه این محصول در اقتصاد كشور، لازم است كه نفت در این زمینه قانون خاص داشته باشد. البته پیش از اجرای این قانون، برخی ابهامات موجود در این صنعت باید مرتفع شود.
دانشیار هر چند درآمدهای شركت ملی نفت، هزینه‌ها و مخارج آن، میزان واریزی درآمدهای نفتی به خزانه و حقوق‌های پرداختی در این صنعت را مورد ابهام قرار داده اما تاكید كرده است كه صنعت نفت از شمول لایحه خدمات كشوری مستثنی می‌شود رئیس جمهور، وزیر نفت، اعضای كمیسیون انرژی و بسیاری از نمایندگان نیز موافق این مسئله هستند. اساسنامه و ساختار جدید وزارت نفت نیز با هدف ایجاد هماهنگی بیشتر بخش‌های دخیل در یك موضوع، طراحی شده و تأثیر مثبتی روی كاهش هزینه‌ها و افزایش كارایی صنعت نفت خواهد داشت.
از زمانی كه این موضع مطرح شده، مخالفت‌های گسترده‌ای با اجرای نظام هماهنگ پرداخت شده است كه از جمله آنها می‌توان به مخالفت انجمن اسلامی صنعت نفت اهواز با اجرای این طرح در وزارت نفت اشاره كرد كه در نامه‌ای به دکتر غلامعلی حداد عادل ـ رییس مجلس ـ خواستار پیگیری خروج شمول وزارت نفت از این طرح شده‌اند.
در این نامه تصریح شده است كه انگیزه‌های اجرای نظام پرداخت هماهنگ حقوق در صنعت نفت و منطق آن باید به بحث گذاشته شود و مبانی مقایسه و منطق مقایسه مجددا مورد ارزیابی قرار گیرد.
در بخشی از این نامه آمده است: سرمایه واقعی هر سازمان نیروی انسانی آن است. سازمان‌های موجود حاصل برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری كلان انقلاب اسلامی برای تربیت نیروی انسانی و ماحصل تجارب بی‌نظیر به ویژه در سال‌های جنگ تحمیلی است كه این گونه تجارب قابل خریدن هم نیستند. این نگرانی جدی وجود دارد كه در اثر كاهش ناروای حقوق كاركنان انگیزه‌های كاری به شدت تنزل یافته و معضلات جدیدی ایجاد شود. به هر حال همان گونه كه نمایندگان مجلس اظهار امیدواری كرده‌اند كه این مشكل حل خواهد شد، اعضای صنعت نفت را باید نه تنها از اخبار منفی دور كرد بلكه باید تشویق و ترغیب كرد تا در برهه‌ای كه همه دنیا علیه دستان پرتوان كارگران و كاركنان خلاق نفت ایران قرار گرفته‌اند آنها بتوانند هم سر خود را بالا بگیرند و هم سینه سپر كنند كه هیچ‌گاه خللی در كار این زحمت‌كشان وارد نخواهد شد.
المیرا حامدی
منبع : شبکه اطلاع رسانی شانا


همچنین مشاهده کنید