پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


گاهی به زیر پایت نگاه کن


گاهی به زیر پایت نگاه کن
● درباره كفپوش‌ها چقدر می‌دانید؟
در دكوراسیون داخلی همیشه توصیه بر این است كه كفپوش‌ها به گونه‌ای انتخاب شوند كه حس و حال پایین‌روندگی به بیننده القا شود. القای چنین حسی در كف اتاق، باعث می‌شود كه فضای موجود، بزرگ‌تر از اندازه‌های واقعی‌اش به نظر برسد. ممكن است بارها سالن‌های بزرگی را دیده باشید كه با هر یك از سرامیك‌هایش این حس را به‌شما منتقل كرده باشد. این حس به ویژه در مواردی كه خود سرامیك از دو رنگ متفاوت در یك طیف رنگی و البته با تضاد بسیار كم طراحی شده باشد، با شدت بیشتری به شما منتقل می‌شود. در چنین سالن‌هایی معمولا یك طرح تیره هم می‌بینید كه القا كننده وسعت و عمق بیشتر است.
نكته دیگری كه باید به آن توجه كنید این است كه برای كفپوش‌ها كادر نگذارید. یعنی دورتادور اتاق را با كفپوشی از یك رنگ متفاوت، تزیین نكنید. اخیرا در بسیاری از مكان‌ها این شیوه از حاشیه‌گذاری یا كادرگذا‌ری رواج پیدا كرده ‌است. حاشیه‌گذاری‌های این‌چنینی باعث می‌شود فضای اتاق، كوچك‌تر از اندازه‌های واقعی‌اش به نظر برسد، ضمن اینكه حس نامطلوبی را هم به بیننده القا می‌كند.
استفاده از كفپوش علاوه بر اینكه به اتاق عمق می‌دهد، اتاق را بزرگ‌تر هم می‌كند. از آنجا كه كفپوش از لب یك دیوار تا لب دیوار دیگر نصب می‌شود، باعث می‌شود كه بیننده احساس كند دیوارها از یكدیگر دور شده‌اند.
پوشش‌های مختلفی را می‌توان برای كف منزل در نظر گرفت. اگر چه در كشور ما مرسوم است كه خانه فقط با یك پوشش تزیین شود اما واقعیت این است كه اگر پوشش‌های اتاق خواب، سالن‌پذیرایی و دیگر نقاط منزل با هم متفاوت باشند، مناسب‌تر است. در انتخاب پوشش كف برای نقاط مختلف خانه باید به كاربرد، راحتی و امنیت آن توجه كرد.
همیشه موقع خرید یادتان باشد كه هماهنگی، زیبایی و ضرورت كالا را در نظر بگیرید تا پس از مدت كوتاهی مجبور به انتخاب جایگزینی برای آن نشوید. اگر با در نظر گرفتن خصوصیات هر اتاق، كف پوش ویژه‌ای برای هر اتاق انتخاب می‌كنید، باید در نظر بگیرید كه حس تعادل در كل خانه رعایت شود. به همین دلیل توصیه می‌شود كه هیچ‌وقت بیشتر از دو نوع كف‌پوش برای خانه انتخاب نكنید.
● یاران قدیمی: موكت
اگر عادت دارید پابرهنه در خانه راه بروید و یا اگر آب و هوای بیشتر ماه‌های سال در محل سكونت‌تان، سرد است و همچنین اگر فرزندان كوچك دارید یا فرد سالمندی با شما زندگی می‌كند، انتخاب‌آسان است: موكت!
در اتاق‌هایی كه فضای كمی دارند و در اتاق‌هایی كه دكورخیلی شلوغ دارند و همچنین در اتاق‌هایی كه آفتابگیر نیستند، سراغ موكت‌های روشن بروید. تمیز كردن موكت بسیار راحت است. كافی است هر روز بعد از جاروزدن، یك دستمال نم‌دار روی كل موكت بكشید تا موها و پرزهایی كه در لابه‌لای منفذهای موكت گیر كرده است، خارج شود.
در مكان‌های مرطوب بهتر است از موكت استفاده نكنید و یا از موكت‌هایی استفاده كنید كه الیاف مصنوعی كمتری دارند و طبیعتا حساسیت‌زایی‌شان كمتر است. این را هم یادتان باشد كه موكت اتاق كودكان باید پرزهایی محكم و كوتاه داشته باشد. بهتر است موكت اتاق كودكان از الیاف طبیعی ساخته شده باشد.
● سنگ‌ها و ترافیك‌ها: سرد و پر ابهت
اگر محل سكونت‌تان پر از گرد و غبار است و این گرد و غبار از درز پنجره‌ها وارد منزلتان می‌شود و یا اگر در خانه از حیوانات اهلی نگه‌داری می‌كنید، بهتر است برای كفپوش خانه سنگ و سرامیك را انتخاب كنید. پاك كردن دوده و گرد و غبار از روی سطوح سرد و لغزنده، بسیار راحت‌تر است تا سطوحی مثل موكت كه تمام گرد و غبار را در خود نگه می‌دارند.
استفاده از سرامیك و سنگ، درخشندگی خاصی به محیط می‌دهد. تمیز كردن این سطوح هم بسیار راحت است و هر لكه‌ای به راحتی از روی این سطوح صاف و صیقلی پاك می‌شود، هر چند كه مجبورید تعداد دفعات تمیز كردن كفپوش‌ها را افزایش دهید. استفاده از سرامیك هایی به رنگ كرم و سفید با رگه‌های كرم در راهروها توصیه می‌شود زیرا فضای راهرو بدین ترتیب باز و روشن به نظر می‌رسد. از سرامیك و سنگ ترجیحا در جاهایی استفاده كنید كه میزان رطوبت یا میزان گرد و خاكش زیاد است.
سنگ به دلیل زیبایی و ارزشمند بودنش در دكوراسیون ارزش قابل توجهی دارد. استفاده از سنگ در اتاق خواب به دلیل سرد بودنش چندان رایج نیست. لكه‌های چربی و آبلیمو به سختی از روی سنگ پاك می‌شوند. همچنین می‌توانید با چسباندن یك تكه چرم به انتهای پایه‌های صندلی‌های اتاق پذیرایی از صدایی كه پس از برخورد با سنگ ایجاد می‌شود، جلوگیری كنید. به‌طور خلا‌صه می‌توان گفت سنگ تنها ماده‌ای است كه با هر دكوری زیباست.
سرامیك در اندازه‌های متفاوت و رنگ‌های مختلف موجود است و زیبایی و درخشندگی خاصی را به محیط می‌بخشد. هر چقدر ابعاد سرامیك بزرگ‌تر باشد، زیبایی‌اش بیشتر می شود.
در فضاهای بزرگ می‌توانید از سرامیك‌های طرح‌دار استفاده كنید تا محیط را زیباتر جلوه دهید. در اتا‌ق‌های كوچك نیز می‌توانید از سرامیك‌هایی در ابعاد بزرگ استفاده كنید تا اتاق را متفاوت و بزرگ جلوه دهید.
● پاركت: انتخاب دیگر
پاركت‌ها اگر چه یك حس گرم و صمیمی را به بیننده القا می‌كنند، اما مشكلشان این است كه در برابر رطوبت مقاوم نیستند و بنابراین در آشپزخانه‌ها زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.
آشپزخانه و حمام مكان‌هایی هستند كه همیشه باید تمیز و ضدعفونی شده باشند. بهتر است در این مكان‌ها از كاشی استفاده كنید تا تمیز كردن سطح راحت‌تر باشد.
هرچقدر ابعاد كاشی‌ها كوچك‌تر باشد، زیبایی آشپزخانه و حمام و دستشویی بیشتر می‌شود. كاشی‌های كوچك باعث می‌شوند كه شیب كف آشپزخانه و حمام و دستشویی كمتر به نظر آید. استفاده از رنگ‌های روشن با طرح‌های پررنگ و كوچك نیز بر تمیزی محیط می‌‌‌افزاید.
● و اما فرش‌های خانه‌ما
فرش‌ با قدمت دیرینه‌اش در ذهن‌ تك‌تك ایرانی‌ها، نمادی از زیبایی است. در گذشته، فرش تنها پوشش كف بود اما این روزها بیشتر جنبه تزیینی دارد. نمی‌‌شود از هر نوع فرشی در هر جایی استفاده كرد. مثلا در اتاق پذیرایی بهتر است از فرش‌هایی به رنگ روشن و با بافت ریز و ظریف و ابریشمی استفاده كرد. در ورودی‌ها و اتاق نشیمن نیز كه رفت و آمدشان بیشتر از سایر نقاط خانه است، باید از بافت‌های ضخیم‌تر و رنگ‌های تیره‌تر استفاده كرد. در اتاق كودكان بهتر است از فرش‌های ماشینی ضخیم و یا فرش‌های چینی كه ضخامت زیادی دارند، استفاده كنید.
یك نقش ساده در وسط موكت باعث آشفتگی دید نمی‌شود، ضمن اینكه بیش از حد هم توجه بیننده را به خودش جلب نمی‌كند. طرح‌های پُر و رنگارنگ باعث تشویش اعصاب می‌شوند و چشم‌ها را به خودشان مشغول می‌كنند. آنهایی كه آرامش را در فرش منزلشان هم جستجو می‌كنند، بهتر است به سراغ فرش‌هایی بروند كه تنها یك طرح و نقش ساده دارند.
در اتاق‌هایی كه فضای كوچكی دارند و یا پر از وسایل دكوری هستند، از فرش‌های پرنقش و نگار و دارای رنگ‌های تند استفاده نكنید، زیرا علاوه بر اینكه آرامش محیط را برهم می‌زند، باعث می‌شود كه فضا نیز كوچك‌تر از اندازه واقعی‌اش به نظر برسد.
در چنین اتاق‌هایی بهتر است از ساده‌ترین طرح فرش و روشن‌ترین رنگ استفاده كنید. انتخاب فرش بستگی به نوع و شیوه دكور خانه و فرهنگ اعضای خانواده دارد. بعضی‌ها به قالی و گلیم و گبه علاقه زیادی دارند و ترجیح می‌دهند با ادغام دو یا سه سبك مختلف دكوراسیون در داخل منزلشان، از انواع فرش‌ها برخوردار شوند. ‌‌
‌‌مهرنوش پاك‌اندام
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید