جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


فقط انبار نکنید!


فقط انبار نکنید!
● درباره نحوه چیدن وسائل اضافی در انبار
به نظر بسیاری از ما، نبودن چنین‌ جایی در خانه ناراحت كننده و عذاب‌آور است، چون در آن صورت نمی‌دانیم چطور خود را از سنگینی بار این وسائل اضافه بر سینه‌مان خلاص كنیم. خاطرات دوران بچگی ما هم چنین تصویری از انباری دارند. جایی مخوف و تاریك، پر از سایه‌ها و اشباح ناشناس، نمناك و پر گردوخاك، كه وقتی توی آن ‌می‌روی، كف پایت جرق جرق صدا می‌كند. از در و دیوار تار عنكبوت‌ها آویزان است و حتی ممكن است خفاشی هم با حس نور، به سمت‌‌تان پر بكشد و بترساندمان!
این نگاه به انباری، صددرصد قدیمی و البته غلط است. اگر می‌خواهیم زندگی و امور خانه را درست بگردانیم و هم از فضا و هم از وسایل‌مان درست استفاده كنیم، می‌بایست به انباری نگاه تازه‌ای داشته باشیم.
● انباری را روشن كنید
یك لامپ ساده كافی است؛ غرض نورپردازی هنرمندانه‌ و بازی با نورها نیست. سیم‌كشی و كلید برق را كنترل كرده و یك لامپ ۴۰ وات یا كم مصرف به سرپیچ وصل كنید. نور كافی باعث می‌شود تصور دقیق‌تری از وضع موجود داشته باشید.
● انباری را تمیز كنید
مثل هر جای دیگر خانه، انبار هم نیاز به تمیز شدن مرتب و دوره‌ای دارد. تصور نكنید كه چون دور از چشم میهمانان محترم است، دیگر تمیز بودن یا نبودن آن اهمیت ندارد. گرفتن گردوغبار روی وسائل انبار و بیرون بردن زباله‌ها اصل مهم نگهداری یك انبار است. ضمن اینكه با این كار از واكنش‌های حساسیتی در مقابل گردوغبارها بر كنار خواهید ماند.
● وسائل اضافه را دور بریزید
بالاخره روزی باید تصمیم خود را بگیرید. كارشناسان گفته‌اند امتحان كنید، اگر چیزی را در طی یك سال استفاده نكردید، پس حتما به دردتان نمی‌خورد و بیهوده فضای خانه‌تان را با آن اشغال نكنید! از وسائل اسقاط شده و معیوب و چیزهایی كه كهنه شده و شما جانشین‌های نویی برای آنها آورده‌اید، وسائل با كارآیی پائین‌تر و چیزهایی از این قبیل دل بكنید.
● قفسه‌بندی كنید
حالا كه مطمئنید وسائل موجود، انباری‌های واقعی‌تان هستند، در محیطی تمیز و با نور كافی، می‌توانید درباره نحوه چیدن آنها تصمیم بگیرید. قفسه‌بندی، كاری است كه الان باید به آن بپردازید. یك كار مفرح و البته مفید كه می‌تواند دو سه روز تعطیل شما را به خوبی پر كند.
قفسه‌بندی به معنای استفاده صحیح و منطقی از حداقل فضا برای بیشترین وسائل است. برای این كار هم می‌توانید از قفسه‌های چوبی، فلزی یا پلاستیكی آماده استفاده كنید و هم خودتان ابتكار به خرج داده و آنها را با ابزار ساده‌ای بسازید. از قفسه‌ها، كتابخانه‌ها و كمدهای قدیمی هم برای این كار می‌توانید بهترین استفاده را ببرید.
● در قفسه‌ها بچینید
وقتی ساخت و تهیه قفسه‌ها به پایان رسید، باید وسائل را به‌طرز مناسبی در آن بچینید. چند نكته زیر جزء اصول چیدن انباری به شمار می‌آیند.
▪ وسائل مورد نیاز، نزدیك‌تر باشند!
▪ مواد خوراكی از سایر وسائل جدا نگهداری شوند.
▪ برچسب مواد را به‌خصوص مواد خوراكی یا مواد شیمیایی و خطرناك را حتما روی آنها نگه دارید. اگر كنده شده، مجددا برچسب‌نویسی كنید.
▪ در چیدن مواد تاریخ مصرف‌دار دقت كنید. مواد با تاریخ انقضای نزدیك را جلوتر و بقیه را دورتر بگذارید.
▪ مسلما ظرف ماده خوراكی را با ماده شیمیایی، سم، دارو و مانند آن عوض نكنید! اگر هم این كار خطرناك را كردید، حتما برچسب مناسب روی آن بزنید.
▪ ظروف محتوی مواد خطرناك، سمی و داروها را در قفسه در بسته و قفل‌دار بگذارید. در ظروف محكم و در قفسه قفل و كلید آن در جای مطمئن!
▪ با كودكان درباره نحوه چیدن وسائل و مواد و خطرات احتمالی صحبت كنید. مخصوصا خطر بو كردن یا چشیدن مواد ناشناس را برای آنها توضیح دهید.
▪ حتی‌الامكان سعی كنید مواد اشتعال‌زا و خطرناك را در منزل نگه‌داری نكنید. به‌خصوص وقتی فرزند خردسالی در خانه دارید.‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید