جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


صنعت توریست ، ماراتن توسعه اقتصادی جهانی


صنعت توریست ، ماراتن توسعه اقتصادی جهانی
توسعه صنعت توریست به عنوان مهمترین بخش اقتصادی و ارزآور یكی از چالش- های مهم توسعه اقتصادی در دنیا است و رقابت كشورها در این عرصه هم‌اینك به یك "ماراتن توسعه‌ای" تبدیل شده است.
فراگیری ابعاد سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی صنعت توریست یكی از ویژگیهای این صنعت اقتصادی پایه است كه علاوه برزودبازده بودن، ظرفیت‌های نامحدودی را نیز برای سرمایه‌گذاری دارد.
بسیاری از كارشناسان عقیده دارنددرجهان كنونی صنعت گردشگری سومین پدیده اقتصادی پویا، پررونق و روبه توسعه پس از "نفت" و"خودروسازی" است كه برای برخی كشورها درآمد سرشاری را دارد.
سازمان همكاری و توسعه جهانی، گردشگری را پس از "بانكداری" دومین بخش خدمات در تجارت بین‌الملل معرفی كرده است.
براساس آمار‪ WTO‬در سال ‪ ۲۰۰۰ ‬میزان سرمایه‌گذاری دربخش‌گردشگری‪ ۷۰۱ ‬میلیارد دلار یعنی معادل ‪ ۴/۹ ‬درصدكل سرمایه‌گذاری جهان بوده است.
براساس پیش بینی انجام شده این رقم تا سال ‪ ۲۰۱۰ ‬به بیش از ‪ ۱۴۰۰ ‬میلیارد دلار معادل ‪ ۶/۱۰ ‬درصد كل سرمایه‌گذاریهای جهانی خواهد رسید.
براساس آمار‪ WTO‬تا سال ‪ ۲۰۱۰ ‬رشد صنعت توریسم ‪ ۴/۲ ‬درصد و آمار گردشگران نیز به یك میلیارد نفر و درآمدجهانی این بخش به ‪۷۳۶ میلیارددلارخواهد رسید.
گستره جهانی صنعت جهانگردی، توسعه نوآوری‌های تكنولوژی،جریانهای سرمایه، فرهنگ، اطلاعات و افزایش درآمدها، بهبود شرایط ارتباطات گردشگری را جلوه دیگری بخشیده است.
در عصر حاضر كه جهانگردی و شكوفایی اقتصادی صنعت‌توریست به دغدغه مشترك جهانی تبدیل شده است ، كشورهای موفق بوده‌اند كه با بكاربردن ابتكار عمل و یافتن راههای جدید بنحو مطلوب از توانمندیهای این بخش بهره‌برده‌اند.
اینكه از صنعت گردشگری به بعنوان كلید توسعه برخی كشورها یاد می‌شود، ناشی از درآمد كلان این صنعت است و در برخی كشورهاهم‌اینك جهانگردی درالویت دیگر برنامه‌ها قرار دارد.
به گفته كارشناسان، وابسته بودن ‪ ۵۰ ‬درصد تولید ناخالص برخی‌كشورهای كوچك جهان و محسوس بودن درآمد برخی كشورهای بزرگ از گردشگری می‌طلبد كه در كشور ایران به عنوان یك غول بزرگ گردشگری آسیاباتمدن وتاریخ كهن بیش از پیش در این بخش سرمایه‌گذاری شود.
به گفته وزیر گردشگری مالزی در سال ‪ ۲۰۰۱ ‬تعداد گردشگرانی كه از مالزی دیدار كرده‌اند ‪ ۷/۱۲ ‬میلیون نفر و درآمدارزی ناشی از توریسم این كشور كم سابقه كوچك آسیایی ‪ ۲/۵ ‬میلیارددلار بوده است.
"پادوكا عبدالعزیز"پیش بینی كرده است تا سال ‪ ۲۰۰۶ ‬تعداد گردشگران این كشور به ۱۵ ‬میلیون نفر و درآمدارزی آن به مرز هشت میلیارد دلار برسد.
این درحالی است كه براساس آمارسازمان میراث فرهنگی وگردشگری كشور سالانه به طورمتوسط ‪ ۷۰۰ ‬هزار گردشگر خارجی واردكشور می‌شودو درآمدارزی آن تنها‪۳۵۰ میلیون دلار است.
حال با این وضعیت، جای این سووال باقی است كه آیا فاصله تنوع و جذابیت قدمت تمدن و گردشگری ایران با مالزی با درآمد ‪ ۲/۵ ‬میلیارد دلار در سال به همین میزان است یااینكه صنعت توریست ایران از قافله توسعه گردشگری عقب مانده است.
یك استاد دانشگاه،صنعت توریست را ارزآورتر از نفت دانست وافزود: درآمد ‪ ۱۰۰۰ ‬دلاری هر توریست برابر با ‪ ۶۰ تا‪ ۷۰ ‬بشكه نفت است.
"خدابخش مرادی" درگفت وگو باخبرنگارایرنا، جهانگردی را یك صنعت "مادر" دانست و افزود: درآمدها و عواید این صنعت تنها به یك گروه و افراد محدود تعلق نمی‌گیرد.
استاددروس مدیریت دانشگاه پیام‌نورشهركرد افزود: توسعه صنعت گردشگری در دنیا در بخشهای مختلف هتلداری ، هواپیمایی، كشتیرانی ،حمل ونقل ، مراكز اقامتی، تفریحی وبخش خدمات غذایی موجب اشتغال مستقیم و غیرمستقیم زیادی شده است.
به گفته وی، براساس گزارش شورای جهانگردی ومسافرت جهانی از هر ‪ ۹ ‬نفر كارمند و كارگر دنیا یك نفر در صنعت گردشگری مشغول است و تعداد این افراد در دنیا ‪ ۲۱۲ ‬میلیون نفر است.وی با ابزاز تاسف از كم‌تحركی بخش گردشگری ایران نسبت به دیگر كشورهاحتی كشورهای توسعه نیافته ، افزود: گردشگری مایه حیات بسیاری از كشورهااست تا جایی كه برخی دولت ها‪ ۵۰‬درصد از تولیدات ناخالص را وابسته به گردشگری می دانند.
وی گفت: در برنامه سوم توسعه بالحاظ رشد ‪ ۲۴ ‬درصدی برای ورود گردشگر به كشور پیش بینی شد تعداد گردشگران از یك میلیون و ‪ ۳۰۰ ‬هزارنفر در سال ‪۷۸ ‬ به چهار میلیون نفر در سال ‪ ۸۳ ‬برسد.
وی گفت: این درحالی است كه به گفته مشاور برنامه ریزی آمار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور سالانه تنها بطور متوسط ‪ ۷۰۰ ‬هزار نفر وارد كشور می‌شوند و درآمد ارزی حاصله برابر ۳۵۰ ‬میلیون دلار است.
این استاددانشگاه معتقد است: گردشگری و درآمد حاصل از آن توزیع درآمدها را متعادل تر و روند عمران منطقه‌ای را تسریع وفعالیت‌های اقتصادی كشور را متنوع می‌كند.
به گفته وی، جذب وبه جریان انداختن سرمایه‌های سرگردان،افزایش درآمد ملی و ارزآوری از دیگر مزیت‌های شكوفایی بخش گردشگری است.
مرادی افزود: شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی در "چهارمحال و بختیاری " با مقایسه كشوری نشان می‌دهد كه این استان دو درصد از امكانات كشور را در زمینه تاسیسات اقامتی، اتاق و تخت دارد و ازاین حیث رتبه ‪ ۲۷ ‬كشور را دارا است.
وی فرسوده‌بودن ناوگان حمل ونقل جاده‌ای، كمبود امكانات زیرساختی سیاحتی و زیارتی ، مشاركت ناكافی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری، عدم معرفی مطلوب پتانسیل هاو جاذبه‌های گردشگری، نبود استراتژی مشخص در معرفی استعدادها و توانمندی‌ها و نیز عدم رشته‌آموزشی راهنمایی گردشگری را از موانع‌توسعه صنعت تورسیم این استان دانست.
به گفته وی، كوهستانی بودن و در كنارآن امكانات محدود رفاهی‌باعث شده كه گردشگران دركمترین زمان ممكن این استان را ترك كنند.
استان چهارمحال وبختیاری با داشتن جاذبه‌های طبیعی فرهنگی،تاریخی متنوع و با موقعیت ممتاز در میان سلسله جبال زاگرس، استعدادهای‌فراوانی در زمینه گسترش صنعت گردشگری دارد كه شناخت و توجه سرمایه‌گذاری بر روی این جاذبه ها اولین گام موثر را بر محرومیت زدایی از منطقه دارد.
دمای مطلوب و هوای خنك و متعادل در فوصل بهار و تابستان، قلل و مسیرهای كوهنوردی، یخچالهای طبیعی ، پهنه‌های وسیع پوشیده از برف ، چشم اندازهای زیبای طبیعی، تالابها و اكوسیستم‌های آبزی ، چشمه‌های پراب و متعدد و نیز غارها ، قابلیت‌های گردشگری این استان هستند.
وجود حدود ‪ ۲۳۰ ‬گردشگاه، ‪ ۱۹ ‬قلعه تاریخی، پلها و مناظربدیع آكوتوریست بی نظیر آبی برفی، سه تالاب بزرگ و بین‌المللی، بافت سردسیری و گرمسیری چهار فصل ،چهارمحال وبختیاری را به یك قطب گردشگری تبدیل كرده است.
معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی در بازدید اخیر خود از چهارمحال وبختیاری گفت: جاذبه‌های گردشگری این استان غیر قابل توصیف است.
دكتر"ملك زاده" توسعه زیرساختهای گردشگری استانهااز جمله استان پرجاذبه چهارمحال وبختیاری را یك سیاست مهم دولت دانست و اظهارامیدواری كرد: با اجرای طرح سفرهای ارزان قیمت و فعالیت بخش خصوصی روندجذب گردشگر خارجی و داخلی دراستانها تقویت شود.
براساس آمارهای اعلام شده در سال ‪ ۸۴ ‬تنها ‪ ۵۰۰ ‬گردشگرخارجی از چهارمحال و بختیاری دیدن كرده است. هم‌اكنون ‪ ۱۴ ‬هتل و مهمانسرا و مسافرخانه خصوصی و دولتی دراین‌استان آماده ارائه خدمات به میهمانان می‌باشد.
منبع : مجله گسترش صنعت


همچنین مشاهده کنید