پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


ازدواج بین همکاران


ازدواج بین همکاران
با توجه اینكه این روزها اكثر دخترخانم‌ها شاغل هستند، احتمال اینكه دختران و پسران درمحیط كار با هم آشنا شده و ازدواج كنند زیاد است. با توجه به اینكه در حال حاضر بیشتر ساعات عمر افراد در محل كار سپری می‌شود، ایجاد علاقه و ازدواج بین همكاران، امری غیرقابل اجتناب است. ضمنا محل كار محیطی است كه اكثریت افرد بهترین رفتارها را از خود نشان می‌دهند، ظاهری آراسته و مرتب دارند و هوش و ذكاوت آنها نمایان می‌شود!
همین جاست كه باید در امر ازدواج با همكارتان دقت بیشتری كنید چون ممكن است رفتار او در خارج از محیط كار به این ایده‌آلی نباشد. نمی‌خواهیم شما را بترسانیم بلكه بهتر است تمامی عناصر ضروری برای شعله‌ور شدن علاقه و تمایل به ازدواج با همكارتان را بشناسید تا عاقلانه‌تر تصمیم بگیرید.
● جرقه اولیه
در همان ابتدا دو تا همكار ممكن است نظرشان به هم جلب شود. این شرط لازم برای ازدواج است، اما كافی نیست و باید مسائلی را درنظر گرفته و به آن اهمیت دهید.
باید ببینید همكار آقا یا خانم شما كه نیازهای شغلی شما را به خوبی پوشش داده و همكاری بسیار خوبی با شما دارد آیا در زمینه زندگی مشترك هم همین خصوصیات را دارد؟ توجه داشته باشید آنجا محیط كار است و هدف آن است كه كار به بهترین نحو ممكن انجام شود.
اصل این است كه وقتی زن ببیند یك مرد تمام نیازهای او را برطرف می‌كند و یك مرد متوجه شود هر آنچه را كه یك زن طالب آن است دارد، ماده اولیه برای ازدواج و علاقه فراهم می‌شود.
اما این نیازها و دارندگی‌ها باید در تمام ابعاد رعایت شود. اگر همكارتان به خوبی نیازهای شغلی شما را برطرف می‌كند خوب است ولی دلیل نمی‌شود نیازهای زندگی مشترك را هم به همین خوبی برآورده كند. پس تنها بر این اساس تصمیم نگیرید و این مسائل را در بیرون از محیط كار هم بررسی كنید.
معمولا آدم‌ها نسبت به كسی تمایل به ازدواج پیدا می‌كنند كه ازنظر بلوغ فكری و عمق افكار در سطح خودشان باشد. اگرچه این مسئله تا حد زیادی وابسته به سن است اما نمی‌توان گفت تنها به سن مربوط است. طبیعی است احتمال اینكه همكاران در محیط كار ازنظر بلوغ فكری، سطح تفكر، عقاید و حتی سن به هم نزدیك‌تر باشند، بیشتر است.
این مسئله یك امتیاز مثبت برای همكارانی درنظر گرفته می‌شود كه قصد ازدواج دارند. معمولا این افراد در زندگی مشترك هم نیازها و مشكلات یكدیگر را بیشتر درك كرده و با هم همكاری بهتری دارند.
وقتی ما به عقاید و ارزش‌های طرف مقابل احترام می‌گذاریم، ماده محترقه لازم برای اشتعال عشق و علاقه فراهم می‌شود. در محیط كار این فرصت وجود دارد كه در مورد ارزش‌های طرف مقابل بیشتر بدانیم. حتی اگر در بسیاری موارد با او هم عقیده نباشیم اما فرصت و مجال كافی برای شناختن عقاید و ارزش‌های مختلف بین ما وجود دارد و این یك فرصت مناسب برای شناخت بهتر طرف مقابل است. البته اگر تنها به عقاید و ارزش‌های شغلی توجه نكرده و سایر مسائل را هم درنظر بگیریم.
● همكاران مراقب باشید!
طبیعی است كه در محیط كار، همكاران بیشتر همدیگر را می‌بینند و گاهی در كنار هم بودن در ساعات طولانی باعث ایجاد علاقه و عشق شدید می‌شود. این همان نقطه خطرناكی است كه باید از آن پرهیز كنید. بهتر است مسئله را با هم مرور كنیم. اولا خانم‌ها و آقایان باید در محیط كار كاملا جدی بوده و تمام سعی و تلاششان ارائه خدمات شغلی به بهترین نحو باشد. پس محیط كار برای لوس بازی و یا وقت تلف كردن نیست.
حالا در این بین دو نفر به هم علاقه‌مند می‌شوند. در این زمان اصلا نباید جو كاری مختل شود و جدیت افراد از بین برود. هیچ‌كس نباید از این علاقه باخبر شود الا طرف مقابل و در زمان لازم. اگر غیر از این باشد رفتارهای ناشی از علاقه گل كرده عشقی، سطحی و احساسی شعله‌ور می‌شود.
ضمناهمكاران خیلی زود به این علاقه پی می‌برند و ممكن است این مسئله در محیط كار بین همه پخش شود و اگر شما در نهایت برای ازدواج به توافق نرسید، جو ایجاد شده برایتان مشكل ساز می‌شود.
پس بهتر است در محیط كار، تمام فكر و ذكرتان كار و تولید بهینه باشد و در شرایطی كه حس كردید می‌توانید مسئله را با طرف مقابل در میان بگذارید از طریق خانواده‌ها اقدام كنید و تا مسئله قطعی نشده است از طرف مقابل خواهش كنید در محیط كار، هیچ‌كس مطلع نشود. یادتان باشد افراد بدجنس و مشكل‌ساز در همه جا حضور دارند.
● از همكاری تا همزیستی
و اما اگر دو همكار در نهایت عقل و درایت و به دور از احساسات زودگذر با هم ازدواج كردند باید مسائلی را درنظر بگیرند. با توجه به اینكه این دو نفر از این پس كل شبانه روز را در كنار هم هستند، مسائلی مطرح می‌شود كه قابل بحث است.
این حالت معایب و منافعی دارد. از فواید آن، این است كه تنش‌های فكری هر دو نفر مشابه است، شرایط روحی و فكری همدیگر را بهتر درك می‌كنند، همدردی و همدلی آنها بیشتر است، آدم‌های اطرافشان مشترك است و در نتیجه صحبت‌ها و روابط آنها با سایرین وجه اشتراك بیشتری دارد و می‌توانند در صورت بروز مشكلات زندگی، یكدیگر را ازنظر شغلی پوشش دهند. اما عیب این ازدواج‌ها آن است كه ممكن است این با هم بودن به‌صورت طولانی و دائم كمی خسته‌كننده باشد.
بهتر است در این شرایط با رعایت نكات زیر، همان علاقه و احترام اولیه را در روابط خود حفظ كرده و این عشق را تمام مدت شعله‌ور نگهدارید. ‌ ‌بعد از ساعات كاری در مورد مسائل شغلی كمترصحبت كنید و در این زمینه محدودیت‌هایی را درنظر بگیرید. ‌ به همدیگر فرصت بدهید و به اموری كه مورد علاقه فردی خودتان هست، بپردازید. ‌ سرگرمی‌ها و علایق شخصی را فراموش نكرده و به آنها احترام بگذارید. ‌ اوقاتی را با خانواده و دوستانتان سپری كرده و به خرید یا سایر فعالیت‌ها بپردازید. ‌ با زوج‌هایی رفت و آمد داشته باشید كه همكارتان نیستند. سعی نكنید دوستان خانوادگی شما همه از همكارانتان باشند. ‌ هر سال یك برنامه مسافرتی داشته باشید و بهتر است همسفران شما همكارانتان نباشند.‌
دكتر جان گری
ترجمه: فرشته آل علی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید