پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


خانه ای پر از صلح و صفا


خانه ای پر از صلح و صفا
بی تردید كوشش بیهوده ای خواهد بود تا در تزیین منزل به كمال مطلق دست یابید.
خانه شما باید زنده به نظر برسد و این به معنای كمی به هم ریختگی است. بنابراین همه چیز نباید همیشه درست در جای خود باشد وانگهی از این كه به دنبال هر مد جدید تزیین خانه باشید، بپرهیزید. اشیایی را انتخاب كنید كه دوست دارید، چرا كه باید در كنار آن ها زندگی كنید و لوازم منزل چیزهایی نیستند كه به تدریج به آن علاقه مند شوید. واین نیز بدان معنا نیست كه از لوازمی استفاده كنید كه شاید ارزان هستند و یا توسط عده دیگری از مردم انتخاب می شوند. خانه شما باید نماد خودتان باشد نه كسی كه روزی بوده اید یا اصلاً نبوده اید.
اكنون نوبت به چیدمان وسایل منزل شما رسیده است.
▪ نخست- همواره با گذاشتن چند شاخه گل تازه در خانه روحیه شادی به اعضای خانه بدهید.
▪ دوم- اضافه كردن گیاه، سنگ، صدف و دیگر عناصر طبیعی به تزیینات خانه تاثیر بسیار خوبی در روحیه اعضای خانواده می گذارد و در واقع طبیعت را به درون خانه می آورد.
▪ سوم- به هماهنگی رنگ ها توجه كنید. نكوشید لوازم منزل را همرنگ انتخاب نمایید. تزیین خوب خانه به این معنا نیست كه همه چیز یك رنگ باشد. مثلاً هنگام جور كردن پارچه هایی با طرح های مختلف، یك یا دو رنگ همسان در نظر بگیرید. برای نمونه می توانید دو پارچه همرنگ اما یكی گل دار و دیگری را راه راه جور كنید. اما مراقب باشید این تركیبات را بیش از حد سنگین نكنید.
▪ چهارم- گذاشتن عكس هایی از اعضای خانواده در گوشه و كنار خانه بسیار خوب است اما از افراط در این كار خودداری كنید. به ویژه در مورد عكس های خودتان مراقب باشید زیرا ممكن است ناخودآگاه خانه را به صورت پرستشگاه خودتان درآورید.
▪ پنجم- لوازم خانه را از انواع راحت و قابل استفاده تهیه كنید تا به خانه شما حال و هوای صلح آمیز و آرام بخش بدهد. استفاده از فرش و گلیم با الیاف طبیعی و پارچه هایی چون كتان و ابریشم خام حس باصفایی به خانه می دهد و آن را به یك آشیانه گرم بدل می كند. اگر در حال انجام تغییرات اساسی در منزل هستید قبل از هر كاری جنس موادی را كه استفاده می كنید مورد بررسی قرار دهید.
كف پوش سنگ یا سرامیك در تابستان بسیار خنك و عالی است اما در زمستان به طور آزار دهنده ای سرد است. كف پوش های غیر از فرش و موكت هم به سرو صدای محیط اضافه می كند.
نخست این نكته را در نظر داشته باشید كه خانواده شما پرجمعیت است یا كم جمعیت و بعد نوع كف پوش را انتخاب نمایید. كف چوبی از هر نظر عالی است فقط باید مخارج نگهداری آن را در نظر داشته باشید.
▪ ششم- آثار هنری جالبی كه بیانگر شخصیت شما باشند را در گوشه و كنار خانه قرار دهید. لوازم خانه را طوری انتخاب كنید كه بر زیبایی تابلوها و آثار هنری دیگر موجود در خانه بیفزاید. همین آثار گاه بهانه بسیار خوبی برای آغاز گفت وگو هستند.
▪ هفتم- به خاطر داشته باشید كه گاهی كمتر، بیشتر است. یك گردنبند زیبا بسیار بیشتر از یك گردنبند با گوشواره و دستبند یك شكل جلب توجه می كند. در چیدن لوازم منزل نیز این قانون وجود دارد. مثلاً جزییات كوچكی را كه تفاوت فراوان ایجاد می كند از یاد نبرید. رو میزی، بشقاب ها، زیربشقابی ها، گل و گلدان و دیگر لوازم رومیزی، این رنگ ها و ریزه كاری ها ممكن است به نظر دست و پاگیر بیایند اما آن قدر موثرند كه ارزش زحمت را دارند.
▪ هشتم- حمام و سرویس های بهداشتی خانه را با شمع، نمك های طبی عطرآگین و صابون های خوشبو تزیین كنید. وانگهی سینك ظرفشویی، شیرآلات و امثال آن به تدریج به نظر نمی آیند اما تعویض آن ها تاثیر بسیاری بر شمای كلی خانه می گذارد.
▪ نهم- پاراوان های تاشو و پایه دار بهترین وسیله برای تقسیم فضا در یك اتاق هستند. مثلاً برای جدا كردن میز كار از اتاق نشیمن و به ویژه در فضاهای كوچكتر كاربرد دارند.
▪ دهم- اتاق های خود را پر از وسیله نكنید. هر چیز خوبی با افراط به سوی بدی متمایل می شود. كمی از این و كمی از آن كافی است. مراقب باشید كه اتاق را با رنگ یكنواخت، ظروف فلزی كوچك و بزرگ، اشیای چوبی، كاغذ دیواری و برگ های طلایی پر نكنید. بكوشید در یك اتاق ساده و خلوت غافلگیری های خلاقانه ترتیب بدهید. طراحی خوب شامل انتخاب رنگ و حس صحیح است. به همراه چاشنی هایی از تزیینات زیبایی كه دوستشان دارید و به آن ها عشق می ورزید.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید