چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


خواستگاری اینترنتی


خواستگاری اینترنتی
متاسفانه یك‌بار دیگر روابط اینترنتی، باعث حادثه تلخ دیگری در ایران شد. همه شما دو سال پیش درباره حوادث خانه یوسف‌آباد مطالبی شنیده و خوانده بودید كه آشنایی اینترنتی سرانجامی چون مرگ، برای دختر جوان یك خانواده داشت، حادثه‌ای تلخ كه تا مدت‌ها در اذهان باقی مانده بود.
البته هر روزه این ارتباطات اینترنتی، مشكلاتی را برای جوانان پیش می‌‌آورد، اما با این حال ما نمی‌‌خواهیم بگوییم و بنویسیم كه اینترنت را ببوسید و بگذارید كنار... بلكه حرفمان این است كه فرهنگ استفاده درست از آن را یاد بگیریم...
در اواخر مرداد ماه، جسد دختری كه سر و صورتش با جسم سختی مجروح شده بود در اطراف یك پارك كشف شد. پس از اطلاع، ماموران در محل حاضر و تحقیقات وسیعی پیرامون كشف هویت مقتوله و نیز علت قتل را در دستور كار خود قرار دادند.
ماموران‌ آگاهی در پی شناسایی خانواده دختر، متوجه شدند كه او علی‌رغم مجرد بودن، دارای جنین هفت ماهه در شكم است و در بررسی مدارك شخصی و رایانه‌ای او پی بردند، وی از طریق چت كردن با افرادی در ارتباط بوده كه پس از اخذ پرینت تماس‌های تلفنی او مشخص شد، وی در روز قتل، حوالی ساعت نه صبح، قبل از خروج از منزل با تلفن با جوانی ۲۳ ساله در تماس بوده كه ماموران با هماهنگی مقام قضایی، جوان را دستگیر و در بازرسی از منزل وی، مدارك مقتوله را پیدا كردند.
با تحقیقات انجام شده، جوان كه شش سال از زن جوانتر بود، به قتل مقتوله اعتراف كرد و گفت: از حدود هفت ماه قبل از طریق اینترنت با وی آشنا شدم، در ملاقات‌هایی كه با او داشتم، روابطی بین ما شكل گرفت. در اوایل سال جدید، متوجه شدم كه او دو ماه باردار است، از این‌رو اقداماتی جهت سقط جنین انجام دادیم، اما جنین سقط نشد... روزها به این منوال می‌‌گذشت و اضطراب بین ما همچنان در حال شدت گرفتن بود، تا این‌كه فكری شیطانی به سرم زد. شب قبل از آن اتفاق از طریق اینترنت با او برای روز حادثه قرار گذاشتم و با هم به پارك رفتیم، با توجه به نگرانی و ترس از آبروریزی و با توجه به این‌كه او هفت‌ماهه باردار بود، در یك مكان خلوت، ناگهان با دو دست خود گلوی او را فشار دادم و سپس با شیشه نوشابه بر سر و صورت او ضربه وارد كردم و با برداشتن كیف و مدارك وی از محل متواری شدم.
بله، همان‌طور كه خواندید حادثه ای بس تلخ بود.
دختری به همراه پدر و مادر در دادگاه است. می‌‌گوید: با «شایان» از طریق اینترنت آشنا شدم. او برایم عكس‌های
مختلفی از اتومبیل‌های گران‌قیمت و مدل‌ بالا كه در حال رانندگی بود ارسال می‌‌كرد و خود را یكی از تجار ایرانی ساكن امارات معرفی كرد. من هم عكس‌های خودم را از طریق اینترنت برایش ارسال می‌‌كردم، او از من خوشش آمد و از طریق اینترنت از من خواستگاری كرد... از آنجا كه از لحاظ مالی در خانواده‌ای متوسط بزرگ شدم، به یك باره از لحاظ روحی متحول شدم و به قول معروف از حول حلیم در دیگ افتادم... عكس‌های شایان را پدر و مادرم دیدند. او سپس عنوان كرد كه پدر و مادرش در كانادا زندگی می‌‌كنند، از این‌رو خودش باید تنهایی برای خواستگاری بیاید. پدر و مادرم كه به فكر خوشبختی من بودند و مثل من خوشبختی و سعادت را در پول خلاصه می‌‌كردند، با این وصلت موافقت كردند. او به ایران آمد و در یك جمع خانوادگی و طی یك مراسم بسیار عادی به عقد هم درآمدیم.
سه هفته در ایران بودیم و سپس به امارات رفتیم، شایان به خانواده‌ام گفت كه می‌‌خواهیم به كانادا برویم و در اولین فرصت، اقدامات لازم را انجام می‌‌دهد كه پدر و مادرم هم به تك فرزند خانواده‌شان ملحق شوند...
همین كه پایم به دبی رسید، متوجه شدم همه‌چیز دروغ است. شایان در یك رستوران كوچك، خدمتكار عادی بود و آپارتمان اجاره‌ای به مساحت سی متر، محل زندگیمان بود. دو، سه ماه، این وضع را تحمل كردم، با این حال خوشحال بودم كه با شایان ازدواج كرده‌ام، اما این تمام داستان نبود، شایان از لحاظ اخلاقی مشكل داشت؛ زمانی تصمیم گرفتیم به ایران بیایم كه متوجه شدم تنها قصد و نیت او سوءاستفاده از من بود...
حالا در ایران هستم و می‌‌خواهم به طور غیابی از او طلاق بگیرم. پدر دختر با حالتی گریه‌كنان می‌‌گوید«هیچ وقت خودم را نمی‌‌بخشم، آن عكس‌ها باعث فریب من شد!»
از این دست اتفاقات بارها و بارها افتاده كه تعدادی از آنها حتی به قتل هم منجر شده است.
«شیوا» ۲۱ ساله می‌‌گوید: از طریق اینترنت با پسری در ارتباط بودم. او خودش را مهندس عمران معرفی كرد و از لحاظ مالی، فردی ثروتمند... من دور از تهران در یكی از شهرهای شمالی، دانشجو بودم، دائم برایمان پیام می‌‌فرستاد كه عاشق سینه چاك من است. روزی از من دعوت كرد كه به شیراز بروم و من بدون اطلاع خانواده‌ام تن به این سفر دادم.
او راست می‌‌گفت: خانه‌ اعیانی در یك منطقه خوش‌ آب و هوا در شیراز... اما رفتن همانا و تغییر مسیر زندگی‌ام همانا... من دیگر آن دختر با حجب و حیای سابق نیستم، با این حال به همراه خانواده‌ام از او شكایت كرده‌ام تا آبروی از دست رفته‌ام تا حدی بازگردد.
در سال‌های اخیر، قتل‌های اینترنتی، رابطه‌های اینترنتی‌، ازدواج‌های اینترنتی، خواستگاری‌های اینترنتی و در نهایت فریب‌های اینترنتی، بارها به گوشمان خورده است. چرا؟
به طور كلی گذشته از تمام مواردی كه در زمینه انترنت و علوم كامپیوتری، هر روز توسط متخصصان و صاحبنظران مطرح می‌‌شود یكی از پدیده‌های بسیار مهمی كه امروزه در جامعه ما دیده می‌‌شود، ازدواج های اینترنتی است.
ازدواج‌هایی كه معلوم نیست چه سرانجامی داشته باشد. البته اگر ما به عقب برگردیم، می‌‌بینیم كه زمانی در بین عده‌ای از جوانان، ازدواج‌های تلفنی و خیابانی باب شده بود. چون تنها وسیله ارتباطی آنها در آن زمانی فقط تلفن بود، اما امروزه با پیشرفت تكنولوژی، فناوری و با به وجود‌آمدن شبكه اینترنت، ازدواج‌های تلفنی و خیابانی، جای خود را به دوستی‌ها و ازدواج‌های اینترنتی داده است. به شكلی كه بسیاری از دختران و پسران، ساعت‌ها پشت كامپیوتر می‌‌نشینند و در اینترنت به چت‌كردن می‌‌پردازند. پس از مدتی كه همصحبت خود را از این طریق یافتند، با یكدیگر قرار می‌‌گذارند تا شب در ساعت مشخصی، روی خط اینترنت باشند. مدت‌ها به همین طریق می‌‌گذرد، تا این‌كه دیری نمی‌‌پاید كه این ارتباط و دوستی به ازدواج ختم می‌‌شود. البته ناگفته نماند، با آینده و سرانجام نامعلوم... در حقوق خانواده آمده است كه «ازدواج، عقدی است كه به موجب آن، زن و مرد به منظور تشكیل خانواده و شركت در زندگی مشترك با هم، پیمان زناشویی می‌‌بندند و اسلام نیز ازدواج را امری مقدس می‌‌داند و از آن به رافت و مهربانی یاد كرده است.» اما امروزه شاید كمتر به این امر توجه شود. زیرا به جای انتخاب درست و آگاهانه، شیوه‌های همسریابی اینترنتی مرسوم شده، به شكلی كه تشكیل خانواده بر جستجوكردن در اینترنت و چت كردن استوار شده است، نه بر همدلی و صمیمیت و عواطف گرم انسانی... دكتر «وارسته» روان‌شناس، در این زمینه می‌‌گوید: انسان موجودی است كه به طور اجتماعی آفریده شده و اجتماعی شدن در آدمی مانند بسیاری از غرایز فطری دیگر نیاز به تماس داشتن با دنیای بیرون و همچنین نیاز به راهنمایی و تربیت دارد. البته این بدان معنا نیست كه برای برقراری ارتباط و كسب تجربه با توسل به تكنولوژی و دستاوردهای جدید، آگاهی، دانش و معیارهای درست و انسانی را نادیده بگیریم. زیرا در یك ازدواج سالم، بلوغ جسمی، عقلی، روانی و اجتماعی، شناخت نقاط ضعف و قوت، داشتن صداقت و تعهد نسبت به زندگی مشترك و نیز ایمان و تقوی از مهم‌ترین فاكتورهای اساسی محسوب می‌‌شود. اما امروزه می‌‌بینیم كه با این نوع انتخاب، توجه چندانی به آنها نمی‌‌شود. دكتر وارسته بر این عقیده است كه «اینترنت به عنوان یك ابزار علمی و تخصصی، سهم بسیار مهمی در پیشبرد علوم بشری دارد، اما متاسفانه امروزه شاهدیم كه اغلب جوانان به وسیله اینترنت، امكان صحبت كردن و گپ زدن با افرادی كه هیچ‌گونه شناختی نسبت به آنها ندارند را برای خود فراهم كرده‌اند و در این میان هنگام چت كردن با فرد مقابل چون امكان ارتباط چهره به چهره برایشان میسر نیست، فقط می‌‌توانند یك چهره ساختگی و تصویر مجازی را از فرد مقابل در ذهن خود تصور كنند كه حتی گاهی با اولین دیدار و قرار ملاقات از دیدن چهره‌های یكدیگر متعجب خواهند شد. البته در بیشتر مواقع، حتی صحبت‌های كه در حین چت كردن بینشان رد و بدل شده است، از واقعیت و صداقت فاصله زیادی دارد كه این خود، مشكلاتی را در ادامه مسیر زندگی برایشان ایجاد می‌‌كند».
● آشنایی‌های كاذب
كارشناسان و متخصصان امور خانواده، بر این باورند كه اینترنت نه تنها نمی‌‌تواند جلوی بالا رفتن سن ازدواج جوانان را بگیرد، بلكه هر روزه از تعداد ازدواج‌های آگاهانه و اطمینان خاطر خانواده‌ها به این شیوه كاسته خواهد شد و این معضل رفته رفته با پیچیدگی بیشتری همراه خواهد بود.
خانم جوانی كه به یكی از دادگاه‌های خانواده مراجعه كرده است، در این‌باره می‌‌گوید: همیشه فكر می‌‌كردم كه می‌‌توانم همسر واقعی خود را از این طریق پیدا كنم، اما نمی‌‌دانستم پس از مدت كوتاهی، تازه به واقعیت‌های زندگی او پی می‌برم. زمانی كه ساعت‌ها با هم چت می‌‌كردیم و به گفتگو می‌‌نشستیم، همه تصورم بر این بود كه گفته‌های او صادقانه است، اما پس از این مدت متوجه شده‌ام كه او نه تنها صداقت نداشته، بلكه با رفتار و اعمالش، زندگی را برایم غیرممكن كرده است. در حالی كه در آن دوران، فقط نقش بازی می‌‌كرد و با تكرار كلمات و اصطلاحات علمی، خود را یك فرد روشنفكر و با اصالت نشان می‌داد.
همان‌طور كه می‌‌بینیم نوع كاربرد اینترنت در حال حاضر به دلیل عدم استفاده درست و مناسب، مشكلاتی را در این زمینه به وجود آورده است؛ چرا كه به دلیل عدم آگاهی و استفاده بهینه، این شبكه ارتباطی قبل از آن‌كه در جهت توسعه و پیشرفت به كار رود، برای گذراندن وقت و پر كردن تنهایی افراد مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.
«نیك‌زاد» مدرس یكی از موسسات كامپیوتری در این زمینه می‌‌گوید: در حال حاضر بیشتر افرادی كه با كامپیوتر و اینترنت آشنایی دارند، به خصوص آنهایی كه از سن و سال پایین‌تری برخوردارند، دوست دارند كامپیوتر را فقط در حد سایت‌های بی‌‌ربط و بی‌‌هدف بدانند كه به نظر من این وب گردها هیچ تفاوتی با علاف‌های خیابانی ندارند كه به طور حتم كارشان بی‌‌حاصل خواهد بود.
● اینترنیت یك سرگرمی است!
البته با توجه به مشكلاتی كه در حال حاضر در این رابطه و در بین قشر جوان به وجود آمده است، نقش خانواده و والدین را در این زمینه نمی‌‌توان نادیده گرفت؛ چرا كه هم‌اكنون بسیاری از خانواده‌ها كامپیوتر و استفاده از اینترنت را فقط به عنوان یك سرگرمی و تفریح برای فرزندانشان تلقی می‌‌كنند، در حالی كه تا وقتی فرهنگ استفاده از چیزی را ندانیم، نمی‌توانیم وجود آن را به عنوان یك سرگرمی سالم فرض كنیم. در دنیای امروز و تعاملات آن، برای برقراری ارتباطات همه جانبه استفاده مناسب از علوم رایانه‌ای، بدون داشتن طرح، برنامه‌ و هدف، امكان‌پذیر نیست و وجود این فاكتورها همراه با دانش و آگاهی لازم، ما را در چگونگی استفاده از اینترنت كمك خواهد كرد.
دكتر «یاراحمدی» جامعه‌شناس، دراین‌باره می‌‌گوید: در دنیا اینترنت، همانند ابزار دیگر در پیشبرد زندگی افراد نقش به ‌سزایی دارد، اما آنچه از اهمیت زیادی برخوردار است، نحوه استفاده از آن می‌‌باشد. به این معنی كه باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد. زیرا با وارد شدن هر پدیده نوینی باید به موازات آن، فرهنگ استفاده از آن هم ایجاد شود و با ضوابط اجتماعی تلفیق پیدا كند، نه این‌كه با جهانی شدن علوم رایانه‌ای ما هنوز روش، كاربرد و حتی نوع استفاده از آن را ندانیم.
هم‌اكنون بسیاری از افراد، به خصوص جوانان و نوجوانان، دسترسی و استفاده هر چه بیشتر از این سیستم برایشان مهیاست. پس باید یكی از دل مشغول‌هایشان، استفاده بهینه و درست از امكانات بی‌‌شمار آن باشد. نه گشت و گذار و چرخ زدن طولانی و بی‌‌هدف در بعضی از سایت‌های اینترنتی. زیرا با ادامه چنین وضعیتی، نه تنها نمی‌‌توانیم به اطلاعات تازه دنیای امروز دست پیدا كنیم، بلكه باعث عدم رشد در كیفیت زندگیمان خواهیم شد و در كنارش شاهد به‌ وجود آمدن مشكلاتی در خانواده و در زندگی تك‌تك افراد خواهیم بود كه ازدواج‌های اینترنتی و چگونگی تشكیل خانواده از این طریق از جانب بعضی جوانان از همان مشكلاتی است كه امروزه شاهد آن هستیم. به این ترتیب می‌‌بینیم كه چگونگی استفاده از هر نوع فناوری، بدون آگاهی و نبود دانش‌كافی در نحوه استفاده از آن، چقدر می‌‌تواند مسئله‌ساز باشد. بدون شك، دانش، آگاهی و داشتن طرح برنامه‌ برای بهره‌مندی هر چه بیشتر و بهتر، در استفاده از فناوری اطلاعات و توسعه ارتباطات نقش اساسی را ایفا می‌‌كند، اما این‌كه چگونه می‌‌توان این دانش را ایجاد كرد، جز از طریق آموزش، به شكل دیگری امكان‌پذیر نیست كه در حقیقت مراكزی مثل دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی و مدارس می‌‌توانند به شكل وسیع و گسترده در این امر دخیل باشند.
منبع : بانک مقالات ارتباطات اجتماعی


همچنین مشاهده کنید