پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


شما پدر و مادرید از خودتان مراقبت کنید


شما پدر و مادرید از خودتان مراقبت کنید
بر عهده داشتن وظیفه پدری یا مادری به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد، بنابر این شما به عنوان یكی از والدین باید از خودتان مراقبت كنید و این كار تنها با برنامه ریزی دقیق قابل اجرا است. ساده ترین كار برای بچه ها این است كه تمام اوقات بیداری شما را به خودشان اختصاص دهند. به این ترتیب در صورتی كه مراقب خودتان نباشید، به راحتی تمام انرژی و شور و شوق خود را از دست می دهید. پس توجه كنید كه باید از جسم و روح خود غافل نشده و زمانی را به معاشرت با افراد و پرداختن به فعالیت هایی كه به شما روحیه مثبت، نیرو و اعتماد به نفس می دهد، اختصاص دهید.
□□□
اگر موارد زیر برایتان آشناست، باید بیشتر به خودتان رسیدگی كنید:
▪ متوجه شده اید كه تازگی ها غذای شما از باقی مانده غذای فرزندانتان تشكیل شده است؟
▪ آیا فعالیت اجتماعی شما به شركت در انجمن اولیا و مربیان محدود می شود؟
▪ آیا دویدن به دنبال بچه ها تنها ورزشی است كه به آن می پردازید؟
● سه مرحله برای پرداختن به نیازهای شخصی
۱) فهرستی از مكان ها، اشخاص و فعالیت های محبوب خود تهیه كنید. این موارد نباید حتماً چیزی فوق العاده باشند، می توانند در حد تنها قدم زدن در پارك، یك غذای دلخواه یا گردهمایی با دوستان صمیمی باشند.
به موارد زیر توجه كنید:
▪ ورزش یا فعالیت های خارج از خانه (پیاده روی، شنا، فوتبال)
▪ دوستان و اعضای خانواده كه با آن ها رفاقت دارید و از معاشرت با آن ها لذت می برید
▪ هر چیزی كه به شما آرامش داده یا لبخند بر لبتان می آورد (یك حمام داغ، یك كتاب خوب، سفری به كنار دریا یا یك پیك نیك ساده)
هنگامی كه فهرست را تهیه كردید، آن را مرور كرده و در كنار آن هایی كه علاقه بیشتری به انجام مكررشان دارید، علامت بگذارید.
۲) برنامه خود را یادداشت كنید. به كمك همسر، دوستان خوب و خویشاوندان تغییراتی در برنامه معمول روزانه خود ایجاد كرده و محلی به فعالیت های مورد نظرتان اختصاص دهید. برای هر مورد راه حلی قابل اجرا و كسی كه در انجام این راه به شما كمك كند پیدا كنید.
برای مثال، ممكن است شما قصد دارید دستكم یك بار در هفته به ورزش بپردازید. یك روش می تواند این باشد كه شما با بچه ها به پارك بروید و در حالی كه آن ها مشغول بازی هستند، به دویدن بپردازید. در این فاصله همسر یا دوستتان هم مراقب بچه ها خواهد بود. شما می توانید این كار را به نوبت انجام دهید تا طرف مقابلتان هم از اوقات فراغت خود لذت ببرد.
۳) برنامه را آغاز كنید. بهترین و دقیق ترین برنامه ریزی های جهان، بدون عمل كردن به آن بی فایده خواهند بود. به محض آغاز برنامه خود متوجه می شوید كه ارزشش را داشته است زیرا گاهی تنها ۱۰ دقیقه وقتی كه به «خودتان» اختصاص می دهید، به روزی شاد و فرح انگیز منجر می شود.
● افراد مثبت
افرادی كه هر روز ملاقات می كنید می توانند تاثیر فراوانی بر روی احساس شما نسبت به خودتان بگذارند. هنگامی كه همسر، دوستان و خویشان افرادی مثبت هستند، می توانید به نقاط قوت خود توجه كنید و دیدگاهی خوش بینانه داشته باشید.
آن دسته از دوستان و افراد خانواده كه بدون هیچگونه حمایت یا ارایه راه حل تنها از شما انتقاد می كنند، می توانند به شدت اعتماد به نفس شما را خدشه دار سازند.
آیا می دانید كه...
▪ برای بیشتر افراد، خانواده و دوستان مهمترین پشتیبان هستند.
▪ افراد خوش بین شرایط بدنی و روانی بهتر و سالم تری از افراد بدبین دارند.
▪ تنها ۱۰ دقیقه ورزش سبك مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری می تواند روحیه شما را بهتر كند.
▪ خنده درمان تنش و اضطراب است و به خصوص برای والدین توصیه می شود.
اما قبل از هر چیز بدانید كه...
▪ از برنامه ای كه برای مراقبت از فرزندانتان چیده اید كاملاً راضی باشید و موردی برای نگرانی وجود نداشته باشد.
▪ در پایان هر روز زمانی را به در میان گذاشتن مسایل و نكات مثبت و منفی روز خود با همسرتان اختصاص دهید، اما تمام ساعات با هم بودن را با فكر كردن درباره كار هدر ندهید.
▪ از ساعات تعطیلی خود تا حد ممكن بهره مند شوید. در تعطیلات آخر هفته هم به اتفاق اعضای خانواده كاری انجام دهید.
● اگر تنها هستید
تنها والد سرپرست فرزندان بودن می تواند رضایت بخش باشد و شما با فرزندان خود بیشتر احساس نزدیكی كنید، اما نباید فراموش كرد كه در این میان تنش های ناشی از تصمیم گیری ها، انجام كارهای معمول روزانه و در یك كلام مسوولیت همه چیز بر دوش شما خواهد بود. اگر شما تنها سرپرست فرزندان خود هستید، باید توجه بیشتری به سلامت خود نشان دهید.
مریم دلیران
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید