سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

آنچه باید درباره نالترکسون بدانیم


آنچه باید درباره  نالترکسون بدانیم
● مواد مخدر چگونه عمل می‌کنند؟
مصرف طولانی مدت مواد مخدر باعث بوجود آمدن گیرنده‌های مورفین در بدن انسان می‌گردد که وجود این گیرنده‌ها باعث اثرات و علائم مختلفی می‌گردد.
جالب است بدانید این گیرنده‌ها با مصرف مدت دار مواد مخدر زیاد می‌شوند ولی پس از سم زدائی ۲ الی ۵ سال در بدن باقی مانده و ممکن است برخی از علائم را بطور خفیف ایجاد نماید.
بنابراین چنانچه بیمار مبتلا به اعتیاد، فقط تحت سم زدائی قرار بگیرد، تنها مواد مخدر را از بدن خود خارج نموده‌است؛ ولی گیرنده های مواد مورفینی در بدن وی همچنان بالاست و باعث بروز علائم بلند مدت از جمله هوس و ولع مصرف می‌گردد.
● نالترکسون در بدن بیمار مبتلا به اعتیاد چه می‌کند؟
اگر بافت بدن بیمار مبتلا به اعتیاد را به آهن زنگ زده تشبییه نمائیم؛ در طی فرآیند سم زدائی زنگ آن تراشیده و خارج می‌شود و با مصرف نالترکسون خوردگیهای بجا مانده از بین رفته و سطح آنها صاف و صیقلی می‌گردد.
به عبارتی مصرف نالترکسون باعث می‌شود مدت باقی ماندن گیرنده‌های مورفین از۵-۲سال در بدن به۶-۲ ماه کاهش یابد. بنابراین مصرف حداقل ۶ ماهه این دارو می‌تواند تا حد زیادی از علائم بلند مدت بیمار از جمله هوس و ولع مصرف بیمار بکاهد.
همچنین مصرف مرتب این دارو مانع از نشستن مورفین بر روی این گیرنده‌ها می‌شود، بنابراین مانند واکسن علیه وابستگی به مواد مخدر عمل می‌کند.
● تا چه مدت نالترکسون را باید مصرف کنم؟
با توجه به مطالب قبلی مصرف نالترکسون باید حداقل به مدت ۶ ماه ادامه یابد و مصرف دارو توسط بیمار در این دوره ارتباطی وبه وضعیت سلامت جسمی و روانی بیمار ندارد. بدین معنی که حتی درصورت احساس بهبود از سوی بیمار و اطرافیان، مصرف این دارو می بایست تا پایان دوره ۶ ماهه ادامه یابد.البته ادامه درمان و مقدار داروی مصرفی زیر نظر پزشک صورت خواهد گرفت و لذا این دارو از ابتدا برای ۱۰ روز و سپس بصورت ماهیانه تجویز می‌گردد تا در طی مراجعه، بیمار توسط پزشک معاینه شده و درباره چگونگی ادامه درمان وی تصمیم‌گیری گردد.البته درشرایط خاص دیگری مانند مصرف مکرر بعد از درمان، این دوره ممکن است ۱ سال و بیشتر هم ادامه یابد. بیاد داشته باشید تصمیم گیری برای مصرف طولانیتر با مشورت پزشک و بسته به شرایط صورت می‌گیرد.
● با مصرف نالترکسون چگونه خواهم بود؟
با توجه به مطالب قبلی مصرف نالترکسون درشما تا حد زیادی باعث از بین رفتن هوس و ولع مصرف مواد می‌گردد، تا جائیکه حتی در بسیاری از بیماران باعث تنفر از مواد مخدر نیز می‌گردد.
● آیا می توانم برای ترک اعتیادم خودم نالترکسون مصرف کنم؟
خیر مصرف نالترکسون درحین مصرف مواد مخدر و تا مدتی بعداز مصرف مواد مخدر و حتی قبل از مصرف مواد مخدر ممنوع بوده و حتی می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
● چند روز بعد از آخرین مصرف مواد می‌توانم نالترکسون مصرف کنم؟
حداقل دو هفته بعد از آخرین مصرف هرگونه مواد مخدر و یا
هرگونه داروی مخدر و یا هر گونه دارو و یا کپسول ترک اعتیاد اعم از گیاهی و یا غیره و ضمنا دوز اول تحت نظر پزشک مصرف می‌گردد.
● چه داروهایی مخدر و یا شبیه مخدرند و مصرف همزمان آنها با نالترکسون ممنوع است؟
هرگونه مواد مخدر اعم از تریاک، هروئین، کراک، بوپرنورفین و ترکیبات آن(تمجیزک، افروز)، نورجیزک، و یا هر ماده غیر قانونی با ترکیب و عملکرد نامعلوم، بعلاوه داروهای ذیل: هرگونه ترکیب کدئین دار(DHC)، ترامادول و ترکیبات آن(بایومادول)، دیفنوکسیلات، مورفین، برخی داروهای مسکن مورد استفاده در بیمارستانها و درمانگاهها، برخی ترکیبات مورد استفاده در بیهوشی و الکل و نوشیدنیهای الکلی
● در شرایط اورژانس چگونه از خطر مصرف و تجویز داروهای فوق، توسط سایر پزشکان پیشگیری کنم؟
به شما پس از شروع مصرف نالترکسون یک کارت داده خواهد شد که در آن به مصرف نالترکسون توسط شما و داروهای ممنوع برای شما اشاره شده است که شما باید این کارت را همیشه تا پایان مصرف دارو همراه خود داشته باشید.
● درصورت مصرف مواد و یا داروهای مخدر قبل یا بعد از مصرف نالترکسون چه اتفاقی برایم خواهد افتاد؟
البته نوع واکنش هر فرد بسته به شرایط جسمانی و سابقه و میزان و نوع مصرف مواد و مقدار ماده مصرفی متفاوت است. با این حال در صورتی که مقدار ماده مصرفی کم باشد اثرات مصرف شامل احساس نئشگی و سبکی در بیمار بوجود نخواهد آمد. متاسفانه برخی از بیماران بدلیل ولع شدید و سایر مشکلات روحی روانی به مصرف خود ادامه می‌دهند تا به حالت نئشگی برسند اما به جای نئشگی دچار علائم دیگری می‌شوند که مسمومیت موادنام دارد و ابتدا با عرق سرد، احساس بی‌ قراری شدید، ناآرامی و خمیازه، درد بدنی شروع شده و سپس با دل پیچه و اسهال، تهوع و استفراغ، افزایش ضربان قلب، فشار خون، تنفس تند و در نهایت حالت روحی روانی خاصی بنام احساس مرگ قریب الوقوع و حتی در شرایط خاصی ممکن است با فوت بیمار همراه باشد. در اینصورت بیمار می‌بایست خیلی سریع خود را به نزدیک ترین مرکز درمانی برساند.
● آیا نالترکسون بصورت غیر خوراکی هم وجود دارد؟
بلی، روش کاشت کپسول که این درمانگاه بطور اختصاصی و برای اولین بار در ایران مجری آن بوده است. در این روش کپسولهای مدت دار نالترکسون در زیر جلد کاشته می‌شود. عمل کاشت بصورت سرپایی و در طی تقریبا نیم ساعت با بی حسی موضعی انجام می‌گردد. این کپسولها که در حال حاضر درخارج از کشور تهیه و وارد می‌گردد، بصورت مدت‌دار ۲ ماهه و ۳ ماهه موجود است و در طی این مدت سطح دارو را در خون بیمار ثابت نگه داشته و نیاز به مصرف روزانه و نظارت بر مصرف را مرتفع می سازد.
● آیا مصرف داروی نالترکسون اعتیاد آور است؟
خیر و مصرف آن هیچ حالت خوش آیند روانی را برای بیمار در پی نخواهد داشت. همچنین قطع مصرف آن نیز هیج اثر و عارضه و یا علامتی را نخواهد داشت.
● چه کسانی نمی‌توانند داروی نالترکسون مصرف کنند؟
مصرف این دارو در کسانیکه به تازگی مواد مخدر استفاده نموده‌اند(حداقل در طی هفته قبل) و یا در طی ۳ روز آینده داروهای مخدر دریافت خواهند نمود، ممنوع است. همچنین زنان باردار و بیماران دارای اختلالات کبد و کلیه تحت نظارت پزشک متخصص مربوطه می‌تواند آنرا مصرف کنند .
● آیا مصرف داروی نالترکسون عوارض خطرناکی هم دارد؟
خوشبختانه این دارو جزء داروهای کم خطر و کم عارضه می‌باشد. عوارض شناخته شده این دارو کم و خفیف است و پس از چند روز برطرف می‌گردد.
در بیماران کبدی مصرف این دارو زیر نظر پزشک و با احتیاط صورت می‌گیرد. تصمیم گیری برای کاهش دوز دارو و قطع دارو با مشورت پزشک و بسته به شرایط است. بیاد داشته باشید مصرف نالترکسون علیرغم عوارض خفیف و کوتاه مدت فوق الذکر دارای فوائد زیادی برای حفظ سلامت جسمی و روانی بیمار خواهد بود و قطعا عوارض دارو بسیار کمتر و قابل اغماض تر از عوارض جسمی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی مصرف مواد مخدر خواهد بود.


همچنین مشاهده کنید