جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


طبیعت وحشی کردستان، نگین غرب ایران


طبیعت وحشی کردستان، نگین غرب ایران
«نگین غرب ایران» شاید اگر چنین نامی را بر روی استان كردستان بگذاریم، مبالغه نكرده ایم، استانی محصور در صخره های وحشی، كوه ها و تپه های استوار پوشیده از درختان سر به فلك كشیده و تنومند كه ریشه هایشان در اعماق ماندن را نمی پسندند؟! تمام استان پر از سنگ، آب و انسان های میهمان پذیر.
در یك كلام باید بگوییم كردستان دارای طبیعت وحشی و غیرقابل نفوذی است كه اراده مردمانش و مهربانی آن ها تناسبی از قهر و آشتی را به وجود آورده است. قهر طبیعت و آشتی و آشنایی مردمی مهربان
استان كردستان به لحاظ موقعیت طبیعی و اقلیمی، روان آب ها و رودخانه های متعدد به همراه روستاها و عشایری كه در اقصی نقاط آن پراكنده اند، علاوه بر چشم اندازها و مناظر زیبا از پتانسیل های توریستی و تفرجگاهی قابل توجهی برخوردار است.
بانه، بیجار، دیواندره، سقز، سنندج، قروه، كامیاران و مریوان از شهرستان های این استان هستند. در حال حاضر استان كردستان با مجموعه شهرها، روستاها و عشایری كه در اقصی نقاط آن پراكنده شده و استقرار یافته به یكی از نواحی در حال توسعه غرب كشور تبدیل شده و از پتانسیل های توریستی و تفرجگاهی قابل توجهی برخوردار است.
همچنین كوهستان ها، ارتفاعات و قله های متعدد استان كه برخی از آن ها با پوشش جنگلی و مرتعی جلوه های ویژه ای از چشم اندازهای سحرانگیز طبیعت را به نمایش می گذارند، زمینه های مساعدی را جهت ایجاد و توسعه ورزش های كوهستانی فراهم آورده اند.
● منطقه اورامان
یكی از مناطق زیبای استان كردستان، منطقه اورامان است كه در شرق مریوان قرار دارد و دارای كوهستان های زیبا با پوشش جنگلی است. رودخانه بزرگ سیروان، از این منطقه و دره اورامان عبور می كند و به رودخانه دیاله در عراق می پیوندد.
یادآوری این مهم ضروری است كه جنگل ها و مناطق بسیاری چون جنگل های بانه، مریوان و همچنین «دره شاهان» كه در كنار قلعه سقم چقای واقع شده است از مراكز مهم طبیعی استان محسوب می شوند.
دریاچه زریوار مهمترین و كم نظیرترین جاذبه آبی در غرب كشور است كه در فاصله دو كیلومتری غرب مریوان قرار گرفته است.
این دریاچه در ارتفاع یك هزار و ۲۸۵ متری از سطح دریا واقع شده است. طول آن چهار و نیم كیلومتر و عرض آن اندكی كمتر از دو كیلومتر است. عمق متوسط دریاچه حدود سه متر است. دریاچه زریوار آبی شیرین دارد و از جوشش چشمه هایی كه در كف دریاچه قرار گرفته اند تامین می شود.
● چشمه های آب معدنی باباگر
این چشمه در ۱۸ كیلومتری شمال قروه قرار گرفته است. آب این چشمه كه در استخری عمیق دایره ای شكل با محیطی حدود ۲۰۰ متر جمع می شود، از دسته آب های كلروبیكر بناته مخلوط گازدار است كه برای برخی از بیماری های دستگاه گوارش مانند سوءهاضمه مفید است این نوع آب ها همچنین در تركیب خود ایندریدكربنیك دارند و آرام بخش هستند و در بیماری های ناشی از سوءتغذیه نیز موثرند. این چشمه مورد توجه اهالی محل و مسافران است و یكی از جاذبه ها و تفرجگاه های مهم استان كردستان محسوب می شود.
● چشمه های آب معدنی گواز
این چشمه در ۵۰ كیلومتری شمال غربی كامیاران و در ۱۰ كیلومتری شمال غربی روستای پلنگان در دامنه كوه روستای گواز واقع شده است. در محل خروج آب چشمه، رنگ آن شیری است كه نشانه وجود مواد آهنی و گوگردی در آب است.
دشت های استان كردستان نیز با چشم اندازهای طبیعی و پوشش گیاهی، مناظر دلپذیری از طبیعت این استان زیبا را به نمایش می گذارند.
ارتفاعات، دامنه ها و رشته كوه های متعدد استان كردستان از دیگر قابلیت های تفرجگاهی آن به شمار می رود، رشته كوه های غرب كشور به صورت رشته هایی موازی، تمامی پهنه استان را در برگرفته اند و محدوده طبیعی آن را تشكیل می دهند.
یخچال های قلل مرتفع، چشمه سارهای فراوان، پوشش مناسب جنگلی و مرتعی، دامنه های مناطق كوهستانی به ویژه مناطق نزدیك شهرها در جنوب استان عمدتاً در روزهای تعطیل، پذیرای گروه زیادی از ساكنین مناطق شهری و مسافران استان هستند، مهمترین كوه های استان كه بیش از دو هزار و ۸۰۰ متر ارتفاع دارند، كوه كوچسار، شیخ معروف، پنجه علی، چهارشنبه، كانی چرمه، حلقه میر، سناسره، میانه، مسجد میرزا، ملاكاوو و دیگر كوه های منطقه هستند.
پوشش گیاهی به ویژه جنگل ها از زمره مهمترین و زیباترین جلوه های طبیعی و یكی از جاذبه های بی نظیر تفرجگاهی و جهانگردی هر منطقه به شمار می روند. امروزه نقش جنگل ها در حفظ آب، خاك و به ویژه نقش تفرجگاهی و زیباشناسی آن مورد توجه برنامه ریزان محیط زیست و اوقات فراغت قرار گرفته است.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید