جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


جذابیت های تصویری سفر در زمان


جذابیت های تصویری سفر در زمان
● یادداشتی بر «دیجاوو» ساخته تونی اسكات
تونی اسكات یكی از كارگردانان مجرب سینما و تلویزیون آمریكا است كه در زمینه بازیگری، فیلمنامه نویسی و تهیه كنندگی نیز از تجاربی فراوان برخوردار است. او فیلم های سینمایی بسیاری را در كارنامه كارگردانی خویش ثبت كرده كه می توان به «دشمن ایالت» (۱۹۹۸) «شیطان را بكوب» (۲۰۰۲)، «مردی در آتش» (۲۰۰۴)، «دومینو» (۲۰۰۵) و چندین مجموعه تلویزیونی از جمله «شمشیرها» (۱۹۹۷)، و «پناهگاه» (۱۹۹۹) اشاره كرد. فیلم جدید اسكات به نام «دیجاوو» مدتی است كه یكی از رتبه های جدول پرفروش ها را به خود اختصاص داده است.
این فیلم اكشن داستان یك نماینده AFT را به تصویر می كشد كه با برخورداری توانایی سفر در زمان گذشته سعی می كند كه از به قتل رسیدن یك زن، جلوگیری كند. سفر در زمان و بازگویی حوادث گذشته بدون مشاهده آنها، قدرتی مافوق طبیعی است كه در این فیلم؛ «دیجاوو» نام دارد. نیرویی كه افراد كثیری آن را تجربه كرده اند.
انسان هایی كه از قدرت سفر درزمان برخوردارند، هنگام رویایی با شخصی بیگانه یا مكانی جدید، خاطره ای در ذهنشان تداعی می شود كه گویا با آن شخص در كل زندگیشان آشنایی داشته و یا در آن مكان حضور داشته اند.
البته نشانه هایی از جزئیات حوادث گذشته این انسانها را دچار نگرانی كرده و زندگیشان را مختل می سازد. این استعداد ماوراء طبیعی، قهرمان فیلم «دیجاوو» را به تحقیق درباره جنایتی عظیم و جلوگیری از وقایع آن رهنمون می كند.
«دیجاوو» به داستان یك نماینده AFT به نام دوج كارلین می پردازد كه پس از انفجاری در یك گذرگاه كشتیرانی واقع در نیوارلئان كه در آن متجاوز از ۵۰۰ نفر از مردم شامل گروه عظیمی از دریانوردان و خانواده هایشان كشته می شوند، با سفر در زمان گذشته، تحقیق در مورد آن وقایع را آغاز كرده و سعی در جلوگیری از آنها و كشته شدن صدها مردم بی گناه دارد. یك نماینده FBI به نام اندرو پرایزوارا با آگاهی از این قدرت كارلین پیشنهاد می دهد كه به او پیوسته و با تیمی همكاری كند كه قصد دارند از طریق سیستم تكنولوژی ماهواره ای به گذشته بازگشته و كارول ارستات،تروریستی كه عامل این جنایت است را دستگیر كنند.
در این اثنا جسد زنی توجه آنها را به خود جلب كرده و با توجه به همزمان شدن مرگ این زن با انفجار و وجود نشانه های انفجار بر بدن او به ارتباط مرگ او با انفجار پی می برند. همانطور كه پرایزوارا و همكارانش از طریق تكنولوژی ماهواره ای به تحلیل مرگ این زن و حوادثی كه در گذشته برای او رخ داده می پردازند، كارلین با استفاده از قدرت خود در گذشته سفر كرده تا از كشته شدن این زن جلوگیری كند. «دیجاوو» تركیبی از ژانرعلمی- تخیلی و اكشن است.
البته میزان فراوان خشونت و وحشت نیز در این فیلم مخاطب را آشفته می كند.نیمه اول این فیلم به تحقیقات كارلین و همكارانش در مورد وقایع ساعت پایانی زندگی این زن، اختصاص دارد. دنزل واشنگتن پس از فیلم های «جریان خون» و «مردی در آتش» با فیلم «دیجاوو» سومین همكاری اش را با تونی اسكات در ساخت فیلم های ترسناك و هیجانی تجربه كرده و نقش آفرینی برجسته ای در این فیلم ارایه داده است. «دیجاوو» حاصل تلاش تونی اسكات در جهت به تصویر كشیدن ماهرانه داستانی از بیل مارسیلی است.
● نام فیلم: دیجاوو
▪ ژانر: ماجرایی، اكشن، علمی - تخیلی، رمانتیك
▪ نقش آفرینان: دنزل واشنگتن، وال كیلمر، پاول پاتون، بروس گرینوود، آدام گلدبرگ
▪ كارگردان: تونی اسكات
▪ مدت نمایش: دو ساعت و شش دقیقه
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید