پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

افتخارات آبی و اناری ها تکمیل می شود


افتخارات آبی و اناری ها تکمیل می شود
درست است که جام باشگاه های جهان چندان تورنمنت معتبری محسوب نمی شود اما بارسلونا و فرانک رایکارد بدشان نمی آید که با قهرمانی در این رقابت ها ویترین افتخارات خود را کامل تر کنند. امروز ظهر به وقت تهران فینال جام باشگاه های جهان بین بارسلونا (قهرمان اروپا) و اینترناسیونال برزیل (قهرمان امریکای جنوبی) در توکیو برگزار می شود.
اینترناسیونال با پیروزی دو بر یک مقابل الاهلی خود را به فینال رسانده و در آن سو بارسا موفق شد در مرحله نیمه نهایی با چهار گل از سد «آمه ریکا»ی مکزیک عبور کند و خود را به فینال برساند.
برای بارسلونا که در یک سال گذشته قهرمانی در اروپا و لالیگا را جشن گرفته قهرمانی در بازی امروز رویای بزرگی به شمار نمی رود اما از آنجا که جای جام باشگاه های جهان در ویترین افتخارات این تیم خالی است، بازیکنان این تیم برای این بازی انگیزه فراوانی دارند. خیلی از کارشناسان فوتبال جهان هم شانس پیروزی بارسا را بیشتر از حریف برزیلی خود می دانند اما جالب است که رونالدینیو ستاره برزیلی بارسا چنین اعتقادی ندارد.
او که در بازی نیمه نهایی یک گل زد و دو گل ساخت در مورد بازی امروز گفت؛ «قبل از این گفته ام و باز هم خواهم گفت که ما مدعی قهرمانی نیستیم. اینترناسیونال از نظر فیزیکی قدرت بسیاری دارد.» این اعجوبه برزیلی در زمان بازی خود در برزیل در تیم رقیب اینترناسیونال، گرمیو بازی می کرد و خیلی ها در برزیل می گویند شماره ۱۰ برزیل برای بازی امروز انگیزه هایی مضاعف دارد. مرد سال جهان در این باره توضیح داد؛ «در مسابقه فینال جام باشگاه های جهان مسائل بسیار مهمتری نسبت به انتقام جویی از یک رقیب قدیمی وجود دارد. دیدار با اینترناسیونال از این جهت اهمیت دارد که بارسلونا تاکنون به قهرمانی در این رقابت ها نرسیده نه به دلیل اینکه من برای گرمیو بازی می کردم.»
این بازی برای فرانک رایکارد، سرمربی هلندی بارسا نیز یک مسابقه ویژه است. او قصد دارد با پیروزی مقابل اینترناسیونال اولین بازیکن اروپایی باشد که هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی، قهرمانی در جام باشگاه های جهان را جشن می گیرد. وی در سال ۱۹۸۹ با پیروزی میلان مقابل اینترناسیونال کلمبیا و یک بار دیگر نیز در سال ۱۹۹۰ با قهرمانی میلان مقابل المپیا پاراگوئه به عنوان بازیکن به قهرمانی در این رقابت ها رسید. رایکارد در فینال مسابقات ۱۹۹۰ دو گل از ۳ گل میلان را به ثمر رساند. وی در مورد بازی امروز گفت؛ «نگران دیدار با اینترناسیونال نیستم. انتظار این مسابقه را می کشم آنها بازیکنان بسیار خوبی در اختیار دارند.» در فصل گذشته در مصاف دو قهرمان اروپا و امریکای لاتین در فینال جام باشگاه ها تیم اروپایی نتوانست پیروز شود و جام قهرمانی به برزیل رفت.
در آن بازی لیورپول با یک گل مغلوب سائوپائولو شد و همین مساله کمی آبی واناری پوشان را نگران کرده. شاید به همین دلیل است که رونالدینیو و رایکارد به خودشان اجازه نمی دهند تا از قهرمانی صحبت کنند. مسابقه امروز سومین دیدار بین تیم های اسپانیایی و برزیلی در تاریخ مسابقات جام باشگاه های جهان است. در سال ۱۹۹۲ سائوپائولو مقابل بارسلونا پیروز شد و در سال ۱۹۹۸ رئال مادرید واسکودوگاما را شکست داد.
تاکنون ۲۶ تیم به قهرمانی در مسابقات جام باشگاه های جهان که از سال ۱۹۶۰ با عنوان جام بین قاره یی آغاز شد رسیده اند. این رقابت ها از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۴ با شرکت تیم های برتر امریکای جنوبی و اروپا تحت نام جام تویوتا برگزار می شد اما در سال ۲۰۰۵ به جام باشگاه های جهان تغییر نام یافت. این مسابقات از سال ۲۰۰۵ به بعد با شرکت قهرمانان مسابقات باشگاهی قاره ها برگزار می شود.
● قهرمان جام باشگاه‌های جهان در ۱۰ سال گذشته
▪ ۲۰۰۵ ..................... سائوپائولو (برزیل)
▪ ۲۰۰۴ ..................... پورتو
▪ ۲۰۰۳ ..................... بوکاجونیورز (آرژانتین)
▪ ۲۰۰۲ ..................... رئال مادرید
▪ ۲۰۰۱ ..................... بایرن مونیخ
▪ ۲۰۰۰ ..................... بوکاجونیورز
▪ ۱۹۹۹ ..................... منچستریونایتد
▪ ۱۹۹۸ ..................... رئال مادرید
▪ ۱۹۹۷ ..................... دورتموند
▪ ۱۹۹۶ ..................... یوونتوس
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید