چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

دیپلمات تفلون


دیپلمات تفلون
● زندگی و سوابق دبیرکل جدید سازمان ملل متحد
بان کی مون دیپلمات تبعه کره جنوبی که برای تصدی دبیرکلی ملل متحد سوگند یاد کرد ۳۷ سال سابقه کار در هر دو رده ملی و بین المللی دارد.رسانه های جهانی وی را بنا به جدیت در کار «دیپلمات تفلون» می خوانند.
● سوابق و مشاغل
بان کی مون تابستان امسال از سوی شورای امنیت ملل متحد به دبیرکلی برگزیده شد. وی در آن زمان وزارت امور خارجه و بازرگانی کشورش را بر عهده داشت. بان پیش از آن سمت هایی چون سفارت کره جنوبی در دهلی نو، واشنگتن دی سی و وین و نیز مناصب مهم دیگری چون مشاور سیاست خارجی و مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری، معاون وزارت طرح و برنامه و دبیرکل در امور امریکا را داشته است. در طول سالیانی که این مناصب و مشاغل را داشته استقرار صلح در شبه جزیره کره و توسعه صلح و سعادت انسان ها در منطقه و دنیا را وجهه همت خویش داشته است.
بان حدود ۳۰ سال سابقه ارتباط با سازمان ملل دارد. او ۳۰ سال پیش در بخش امور ملل متحد در وزارت خارجه کره جنوبی کار می کرد. پس از آن رئیس هیات نمایندگی کره جنوبی در سازمان ملل شد. ارتباط وی با ملل متحد به صورت های مختلف ادامه یافت تا اینکه هفت سال پیش به ریاست گروه تدارکاتی سازمان پیمان منع آزمایش های هسته یی برگزیده شد. در سال های آغازین پس از قرن جدید میلادی مادام که کره جنوبی رئیس دوره یی شورای امنیت بود، بان در تصویب قطعنامه یی که حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر را محکوم می کرد نقش اساسی داشت و پس از آن نیز شورا توانست با ابتکارات او گام های موثر و محکمی برداشته و پاره یی اصلاحات مهم را محقق سازد.
بان از فعال ترین شخصیت ها در مسائل فیمابین دو کره بوده است. ۱۴ سال پیش قائم مقام گروه مشترک نظارت بر امور هسته یی شمال- جنوب بود که گروه بیانیه تاریخی عادی سازی شبه جزیره از فناوری ها و تجهیزات هسته یی را صادر کرد. در اواخر سال گذشته میلادی نیز در دوره تصدی او در وزارت خارجه کره جنوبی بود که توافق نامه مهم دیگری بین دو کره به امضا رسید که توسعه صلح و ثبات در شبه جزیره کره را مدنظر داشت. بان برای تهیه و امضای آن توافق نیز زحمات بسیاری کشید. این توافق نامه در چارچوب گفت وگوهای شش جانبه ناظر بر حل بحران هسته یی کره شمالی تهیه شد.
● تحصیلات
بان کی مون در سال ۱۹۷۰ مدرک لیسانس روابط بین الملل را از دانشگاه ملی کره جنوبی گرفته است. در سال ۱۹۸۵ از مدرسه دولت در دانشگاه هاروارد در رشته مدیریت دولتی فوق لیسانس گرفت.بان جوایز، نشان ها و مدارک افتخاری متعددی از مراجع کره جنوبی و مقامات بین المللی گرفته است. از آن جمله عالی ترین نشان جمهوری کره جنوبی قابل ذکر است که به خاطر خدمت به وطن در سه نوبت در سال های ۱۹۷۵ ، ۱۹۸۵ و ۲۰۰۶ به وی اعطا شده است.
● زندگی شخصی
بان کی مون روز ۱۳ ژوئن ۱۹۴۴ سالی پیش از پایان جنگ جهانی در کره جنوبی به دنیا آمد. در سال ۱۹۶۲ حین تحصیل با یوسون تائک آشنا شد. این آشنایی منجر به ازدواج شد. بان و خانم یو یک پسر و دو دختر دارند.
بان علاوه بر زبان کره یی به زبان های انگلیسی و فرانسه صحبت می کند. گفته شده که تابستان گذشته در عین همه مشاغل سنگین خود در پی آگاهی از انتخاب به دبیرکلی سازمان ملل متحد در کلاس های فشرده آموزش زبان فرانسه شرکت کرد تا فرانسه اش را تقویت کند.
● رقابت آسان برای احراز دبیرکلی
بان کی مون در فوریه سال ۲۰۰۶ نامزدی خود را برای تصدی پست دبیرکلی سازمان ملل و جانشینی کوفی عنان رسماً اعلام کرد. او در چهار رای گیری اولیه شورای امنیت سازمان ملل توانست بیشترین آرا را کسب کند و بدین ترتیب راه را برای انتخاب نهایی هموار کرد. در ۲۵ سپتامبر سال ۲۰۰۶ بان کی مون در یک سخنرانی در نیویورک دیدگاه های خود را درباره مشکلات پیش روی سازمان ملل اعلام کرد. او جلب اعتماد دوباره به این سازمان و لزوم پیگیری اصلاحات در این سازمان را از اولویت های کاری خود خواند.
در آخرین رای گیری غیررسمی شورای امنیت در تاریخ دوم اکتبر، ۱۴ رای موافق از ۱۵ عضو این شورا را به دست آورد؛ ژاپن تنها کشوری بود که به او رای ممتنع داد. از همه مهم تر آنکه بان تنها نامزدی بود که با مخالفت هیچ یک از اعضای دائمی شورای امنیت - امریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین - مواجه نشد، در حالی که سایر نامزدها دست کم یک مخالف در میان این اعضا داشتند. در تاریخ نهم اکتبر ۲۰۰۶ شورای امنیت رسماً بان کی مون را به عنوان نامزد پیشنهادی خود معرفی کرد و چهار روز بعد در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل رای اکثریت را به دست آورد.
با نزدیک شدن زمان انتخاب جانشین عنان در سازمان ملل انتقادات از شیوه یی که کره جنوبی برای تبلیغ نامزد کشورش بان کی مون پیشه کرده بود شدت گرفت، به طور مشخص دیدار او از تمام کشورهای عضو شورای امنیت به عنوان وزیر خارجه کره جنوبی و امضای قراردادهای اقتصادی با طرف های اروپایی و قول کمک های خارجی به کشورهای در حال توسعه برای جلب آرای آنها موضوع اخبار رسانه های جهان شد.
روزنامه واشنگتن پست در آن زمان نوشت؛ «رقبای بان کی مون همگی در محافل خصوصی از اینکه کره جنوبی یازدهمین قدرت اقتصادی جهان از این حربه برای جلب حمایت از کاندیدای کشورشان استفاده می کند گله مند بودند.» بان کی مون البته این حرف و حدیث ها را «بی پایه» خواند و در گفت وگویی در سپتامبر ۲۰۰۶ اظهار داشت؛ «می دانم که به عنوان شانس اول در میان کاندیداها هدف حملات تبلیغاتی قرار گرفته ام.» انتصاب «گانگ کیونگ وا» مدیر برنامه های بان کی مون به عنوان معاونت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل یکی از بالا ترین پست های سازمان در فاصله تنها چند هفته مانده تا پایان دوره دبیرکلی کوفی عنان نیز یکی از موارد مورد اعتراض منتقدان بود.
کورش ایراندوست
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید