شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آینه های چروک


آینه های چروک
پوست و ریز و درشت های روی آن همیشه برای ما مهم بوده است دغدغه ای كه گاهی تا ساعت ها ذهنمان را به خود مشغول می كند. این كه چطور این پوست پرچین و جوش را به آینه تبدیل كنیم. جلوی آینه ایستادی، جوش بزرگی روی بینی توی ذوق می زند، بقیه جاها هم دست كمی از آن ندارد، پر از چروك، پر از دانه های سیاهی كه... بیچاره آن كسی كه این صورت قرار است آینه اش باشد!...
«پوستش مثل آینه است» این روزها شده است یك آرزو، دود و دمی كه به ریه هایمان رحم نمی كنند، مطمئناً با ظاهری ترین عضو ما یعنی پوست هم مهربان نیست. علاوه بر آن بعضی وقت ها یادمان می رود كه همان طوری كه قلب و ریه، كلیه و ...مان ممكن است مریض بشود، پوست بدنمان هم از آسیب دور نیست. اگر تا حالا یادتان رفته بود كه این جدار رویی را جدی بگیرید، حالا وقتش است كه تغییر عقیده بدهید.
● پوستت رو بپا!
نوشیدن آب زیاد یكی از بهترین راه های دفع سموم بدن و سلامت نگه داشتن پوست است، حداقل روزی ۶ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. رژیم غذایی مناسب باعث حفظ سلامت پوستتان می‌شود. میوه و سبزیجات را فراموش نكنید. سیگار نكشید، چرا كه با از بین بردن ویتامین C بدن، سبب تخریب پوست می شود. با ورزش پوستتان را شاداب و با طراوت كنید، چون در هنگام ورزش، جریان خون به سمت پوست افزایش یافته و اكسیژن و مواد مغذی بیشتری به پوست می رسد. استرس و اضطراب نداشته باشید(بله، كار سختی است ولی سعی تان را بكنید)، چون با ایجاد اختلال هورمونی باعث صدمه به پوستتان می شود. خواب كافی باعث استراحت و بازسازی پوستتان می شود. ۶ تا ۸ ساعت خواب را در شبانه روز فراموش نكنید. استفاده از كرم های ضد آفتاب با تنظیم رنگ دانه های پوستی و جلوگیری از تابش مستقیم اشعه فرابنفش به پوست باعث جلوگیری از كدورت، تیرگی و پیری زودرس پوست می شود.
‌● چه پوستی؟ چه كرمی؟
▪ پوست نرمال: روزی دوبار با شوینده های ملایم پوست صورت خود را شست وشو دهید و از كرم مرطوب كننده استفاده كنید.
▪ پوست چرب: شما نیز لازم است روزی دو بار پوست صورت خود را بشویید، بهتر است از شوینده های ملایم، غیرچرب و الكل دار استفاده كنید. از لوازم آرایشی غیرچرب استفاده كنید. حتی پوست چرب هم نیاز به استفاده روزانه كرم مرطوب كننده دارد. بهتر است برای شست وشوی صورتتان از آب سرد استفاده كنید، چون باعث بسته شدن منافذ پوست می شود.
▪ پوست خشك: از شوینده های ملایم غیرصابونی استفاده كنید، چون صابون چربی پوست شما را كمتر هم می كند! حتماً هر روز از مرطوب كننده استفاده كنید.
● برای پیر شدن عجله داری؟!
سیگار بر روی پوست اثر می كند و موجب تشدید و تسریع پیری پوست می شود. اثرات سیگار عمدتاً بر روی پوست، اطراف لب ها و ناحیه خارجی چشم ظاهر می شود. در سیگاری های قهار حتی پوست نواحی پوشیده بدن نیز چین و چروك پیدا می كند. سیگار با ایجاد اثرات تحریكی و گرمایی و تغییر حالت چهره در زمان سیگار كشیدن موجب پیری پوست می شود. همچنین نیكوتین سیگار باعث انقباض رگ های خونی شده و خون رسانی به پوست كم می شود و میزان CO و CO۲ را افزایش می دهد. بنابراین از شما خواهش می كنیم: لطفاً سیگار نكشید!
● فرار جوش ها
شایع ترین بلای پوستی كه هر كس با آن آشناست، جوش یا آكنه است. آكنه معمولاً در دختران نسبت به پسران در سنین پایین تری بروز می كند، ولی علایم ظاهری آن در پسران شدیدتر است.
آكنه اغلب مربوط به دوران بلوغ است ولی گاهی برخی افراد در سراسر زندگی با آن درگیرند. جوش ها اغلب در صورت دیده می شوند. اگر خیلی وقت است این اشغالگر از پوستتان نمی رود، این قسمت را خوب بخوانید. اول باید انواع آكنه را بلد باشیم تا بدانیم هر كدام از جوش هایمان از چه نوعی است: كومدون(جوش ریزی كه به صورت سرسیاه یا سرسفید دیده می شود) پاپول(جوش های برجسته و قرمز رنگ). پاسچول(جوش های چركی) و بالاخره ناجول و كیست(جوش های بزرگ دارای عمق و پر از ماده). علت به وجود آمدن جوش، بسته شدن دهانه غدد چربی است كه این امر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد مثلاً ارثی باشد یا به هم خوردن تعادل هورمونی بدن علت آن باشد و یا مثلاً در اثر تغذیه غیرصحیح روند كراتینی شدن پوست دچار اختلال شده باشد، به هر حال به هر طریقی كه این منافذ بسته شده باشند، نتیجه آن آكنه است.یكی از بهترین راه های مقابله با جوش، شست وشوی مكرر پوست با صابون های ضدجوش است كه اغلب اسیدی اند.از دستكاری جوش ها بپرهیزید چرا كه باعث می شود جای جوش ها گود یا لكه شود.برای پوشاندن جوش ها به هیچ وجه از وسایل آرایشی روغنی استفاده نكنید، چرا كه باعث بدتر شدن ضایعات می شود.اگر صورت شما در محل ریش، جوش زده بهتر است از زدن ریش خود اجتناب كنید! چرا كه موجب تشدید آكنه می شود.تماس كوتاه، با نور خورشید برای درمان جوش تا حدی موثر است.از ماندن در محیط های كثیف پر از بخار و چرب دوری كنید.
● پوست ها را باید شست
اسمش سوسول بازی نیست، بخور و گذاشتن ماسك و این جور كارها نه تنها سرحالتان می آورد بلكه برای سلامت پوستتان مهم است، یك بار امتحان كنید، ضرر ندارد. هزاران نوع ماسك وجود دارد، بهترین نوع ماسك ها، ماسك های حاوی میوه و یا آبمیوه و ... هستند. این ها چند مدل از ماسك ها هستند.
▪ ماسك جوانه گندم: جوانه گندم را آسیاب كنید و با شیر یا ماست آرام آرام مخلوط كنید. پس از بخور دادن این ماسك را با حركات دورانی از پایین به بالا روی پوستتان بمالید. پس از ۱۰ دقیقه، قطعات خشك آن را از روی پوست بردارید و پوستتان را بشویید. این ماسك باعث لایه برداری از سطح پوست و شادابی پوست می شود.
▪ ماسك های محرك پوست: این ماسك ها حاوی اسیدهای میوه، خاك رس و سیلیس هستند كه با خشك شدن بر روی پوست، مواد چربی و مواد زاید پوست را به خود جذب كرده و از سطح پوست جدا می كنند. بلافاصله پس از بخور دادن می توانید از این ماسك استفاده كنید. مواظب باشید كه این ماسك را در ناحیه چشم و دور لب ها استفاده نكنید، چون پوست این مناطق بسیار حساس و لطیف است، به همین دلیل بهتر است روی چشم ها را به دو تكه پنبه آغشته به شیر یا دو قطعه خیار بپوشانید.
▪ ماسك عسل و زیتون: یك قاشق مرباخوری عسل گرم را با یك زرده تخم مرغ كاملاً زده شده به آرامی مخلوط كنید. چند قطره زیتون و آبلیموی تازه به این مواد اضافه كنید. ماسك لایه بردار شما حاضر است.
▪ ماسك توت فرنگی و سركه سیب: سه عدد توت فرنگی را شسته و تمیز و له كنید. دو قاشق سركه سیب به آن اضافه كنید و این دو را خوب با هم مخلوط كنید و ۲ تا ۳ ساعت آن ها را در یك ظرف دربسته نگه دارید.سپس مخلوط مورد نظر را صاف كرده و بر روی پوست بگذارید. این ماسك هم لایه بردار است و سبب رفع كدورت و تیرگی پوست و حذف چربی اضافی آن می شود.
▪ سس مایونز: تعجب نكنید این هم یك ماسك عالی و مرطوب كننده مناسب برای پوست.
▪ ماسك گل دریایی: این ماسك حاوی الكل و تكه های جلبك دریایی است و برای پاك سازی پوست به كار می رود.
▪ ماسك ماست: ماست با هر نوع آبمیوه ای برای رفع التهاب و سرخی پوست ناشی از جوش مفید است.
یاسمن شریعتی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید