جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چگونه در ورزشگاه‌ها از بیماری‌های مسری در امان بمانیم؟


چگونه در ورزشگاه‌ها از بیماری‌های مسری در امان بمانیم؟
در حال دویدن روی تردمیل هستید و گاهی دستتان را روی میله می‌گیرید. گاهی هم دكمه‌های روی صفحه نمایش را فشار می‌دهید. در تردمیل، كنار شما ورزشكاری مشغول دویدن است كه به سرماخوردگی شدید مبتلاست و پشت سر هم سرفه و عطسه می‌كند، بدون اینكه دستمالی برای پوشاندن دهان و بینی‌اش داشته باشد.
دستش را هنگام سرفه و عطسه كردن جلوی دهان و بینی‌اش می‌گیرد و بلافاصله روی دسته‌ها و میله‌های اطراف تردمیل گذاشته و به دویدن ادامه می‌دهد. با خود فكر می‌كنید نفر بعدی كه قرار است با استفاده از همان دستگاه ورزش كند، حتما پس از خارج‌شدن از ورزشگاه، یك گردان ویروس‌ و میكروب‌ سرماخوردگی را به خانه خواهد برد.
بسیاری از ما برای دستیابی به سلامت و تناسب اندام راهی ورزشگاه و سالن‌های ورزشی می‌شویم. سالن‌ ورزشی مثل مدرسه و اداره از مكان‌های عمومی هستند كه هر روز افراد مختلفی به آن مراجعه و از وسایل عمومی موجود در آنجا استفاده می‌كنند. تا به حال فكر كرده‌اید چگونه از شر بیماری‌های مسری موجود در ورزشگاه‌ها در امان بمانید؟ ورزش كردن هوشیارانه جواب این پرسش است.
● سرماخوردگی وزن می‌زند
همه ما وقتی در مكان‌های عمومی مثل ورزشگاه ورزش می‌كنیم، در خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی و مسری قرار داریم؛ چرا كه این ویروس‌‌ها به وسیله سرفه و عطسه دیگران به راحتی در محیط پخش می‌شوند مثل ویروس‌های سرماخوردگی.
اگر در سالن ورزشی شما شخصی كه بیمار است ورزش می‌كند، شما می‌توانید با یك دستمال كوچك پیش از استفاده از دستگاه‌های ورزشی مثل تردمیل یا دستگاه پرس، میله‌های آن وسیله را پاك كنید و سپس آن را در دستتان بگیرید.
در فصل سرما ویروس‌های سرماخوردگی، علاوه بر سالن‌های‌ ورزشی در اتوبوس‌های عمومی، فروشگاه‌ها یا رستوران‌های شلوغ هم وجود دارند. بنابراین در فصل سرد سال در معرض خطر حمله این ویروس‌ها در همه مكان‌های عمومی قرار خواهید گرفت. راه رهایی از ابتلا به سرماخوردگی در فصل سرد سال این نیست كه ورزش‌كردن در ورزشگاه را كنار بگذارید، بلكه باید فقط اصول بهداشتی را هنگام ورزش‌كردن در سالن‌های ورزشی عمومی رعایت كنید.
بهترین راه برای حفاظت خودتان از سرماخوردگی این است كه پیش از آنكه دستتان را به طرف صورتتان ببرید و یكی از اعضای صورتتان را لمس ‌كنید، مطمئن شوید كه دستتان را خوب شسته‌اید.
امروزه در برخی ورزشگاه‌های مدرن دنیا، الكل به‌صورت ژل در محل‌های خاصی كنار دستگاه‌های ورزشی وجود دارد و ورزشكاران پس از استفاده از وسیله ورزشی با آن دستانشان را ضد عفونی می‌كنند.
اگر سالن ورزشی شما به این امكانات مجهز نیست، می‌توانید یك شیشه از این مواد ضدعفونی‌كننده را همراه خودتان به ورزشگاه ببرید. در بعضی ورزشگاه‌ها كنار دستگاه‌های ورزشی اسپری‌های ضد عفونی‌كننده یا كاغذهای حوله‌‌ای حاوی مواد ضدعفونی كننده وجود دارد كه ورزشكاران می‌توانند پیش از دست زدن به دستگاه‌های ورزشی، میله‌های آن را ضدعفونی كنند. اگر ورزشگاه شما فاقد این امكانات است، می‌توانید با مدیر ورزشگاه در این‌باره صحبت كنید.
● میكروب‌های طلایی روی تشكچه‌های ورزشی
میكروب‌هایی كه بر اثر دست زدن به وسایل سالن‌های ورزشی به بدن منتقل می‌شوند، محدود به ویروس‌های سرماخوردگی نیستند. استرپتوكوك اورئوس نام یك باكتری است كه موجب عفونت‌های مهاجم پوستی شده، انواع جوش‌ها و كورك‌ها را روی پوست شما ایجاد می‌كند و موجب سرخی، تورم و ناراحتی پوست شما می‌شود.
بسیاری از متخصصان نسبت به این باكتری نگرانند، چرا كه گونه‌هایی از آن جهش‌یافته و مواد ضد عفونی كننده معمولی قادر به پاك‌كردن آن از روی وسایل ورزشی نیستند. این گونه‌های سمی به جای اینكه موجب ایجاد عفونت پوستی شوند می‌توانند دمل‌های چركی روی پوست به وجود بیاورند.
انواع مختلف استرپتوكوك‌ها می‌توانند ازطریق وسایل ورزشی آلوده به خراش‌های روی پوست و بدن راه یابند و ایجاد عفونت‌های پوستی كنند.
پدهای ورزشی كه در ورزش یوگا یا سایر ورزش‌های ایروبیك (هوازی) بر زمین پهن كرده و روی آن دراز می‌كشید، منبع خوبی برای انتقال این میكروب‌ها هستند. شست و شوی این تشكچه‌ها راهی برای از بین بردن میكروب‌هاست، ولی بهتر است تشكچه مخصوص خود را از منزل به باشگاه ببرید یا حداقل پارچه و حوله مخصوص خود را روی تشكچه‌های عمومی پهن كنید.
● از سونا تا دوش‌های عمومی
ممكن است در باشگاه ورزشی، قفسه و یا كمدی برای قراردادن لباس‌ها و وسایل ورزشی‌تان داشته باشید، ولی همین كمدهای گرم و مرطوب و تاریك محل مناسبی برای رشد انواع قارچ‌ها هستند.
در برخی باشگاه‌های ورزشی، دوش‌ها یا حمام‌هایی است كه ورزشكاران با پای برهنه برای دوش‌ گرفتن پس از ورزش وارد آن می‌شوند، این حمام‌های عمومی محل مناسبی برای انتقال انواع قارچ‌های پوستی به پای ورزشكاران هستند. همچنین انواع باكتری‌ها می‌توانند ازطریق خراش‌ پای ورزشكاران وارد بدنشان شوند یا حتی انواع زگیل‌های پوستی ارمغان دوش گرفتن پس از ورزش‌ در حمام‌های عمومی باشگاه است.
برای رهایی از شر این باكتری‌ها بهتر است همراه خودتان یك دمپایی به باشگاه ببرید و آن را در حمام به پا كنید. سپس آن را به خانه ببرید و قبل از استفاده مجدد، بگذارید در برابر نور خورشید، خشك شود.
اگر می‌خواهید ساعتی را در حمام سونا بمانید، حتما با حوله‌ روی سكوهای آن بنشینید؛ چون حمام گرم و مرطوب سونا محل مناسبی برای رشد انواع قارچ‌هاست و به راحتی به عفونت‌های پوستی مبتلا می‌شوید.
در استخرها، معمولا دمپایی‌هایی وجود دارند كه همه افراد از آنها استفاده می‌كنند. این دمپایی‌ها معمولا خیس و محل مناسبی برای انتقال قارچ‌های بین انگشتان پا در میان ورزشكاران بنابراین فراموش نكنید پس از پوشیدن این دمپایی‌ها و قبل از درآوردن آنها از پایتان، پا و دمپایی را كاملا در حوضچه‌های مواد ضدعفونی‌كننده شست و شو دهید.‌
دكتر گلرخ ثریا
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید