سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

کبک فرگوسن خروس می خواند


کبک فرگوسن خروس می خواند
این روزها، اوضاع بر وفق مراد منچستریونایتد است. چراكه پس از پیروزی مقابل بنفیكا در لیگ قهرمانان اروپا در هفته هفدهم لیگ برتر، ابتدا در دربی سنتی منچسترسیتی را درهم كوبید و سپس با توجه به تساوی چلسی با آرسنال به صدرنشینی خود استحكام بیشتری بخشید. چلسی در خطوط سه گانه خود، در قیاس با فصل گذشته با نزول قابل ملاحظه ای روبرو شده است.
در آغاز هفته هفدهم لیگ برتر انگلستان، منچستریونایتد در دربی بزرگ شهر منچستر كه همواره و تحت هر شرایطی می تواند فارغ از جدول، با حساسیت همراه باشد، منچسترسیتی را با برتری درهم شكست و شادی طرفدارانش را پس از حذف بنفیكا و صعود به مرحله بعدی لیگ قهرمانان اروپا، افزون كرد.منچستریونایتد با این پیروزی، امتیازهای خود را به عدد ۴۴ رساند تا با توجه به یك بازی بیشتر نسبت به چلسی برای نخستین بار در چند فصل گذشته، آبی پوشان لندنی را با فاصله زیاد پشت سر بگذارد.
از سوی دیگر، در ادامه دیدارهای این هفته، چلسی در یكی از دربی های لندن و در حالی كه رقیب منچستری بازی خود را با پیروزی تمام كرده بود، پذیرای آرسنال بود.رویارویی این ۲ تیم لندنی، جدا از اهمیتی كه از منظر جدول داشت، از ۲ جهت دیگر نیز حساس جلوه می كرد. از یك طرف پس از مدت ها حرف و حدیث، اشلی كول، برای اولین بار با پیراهن چلسی مقابل تیم سابق خود قرار می گرفت. با وجود اینكه ونگر و دست اندركاران آرسنال از طرفداران خود خواسته بودند تا در برخورد با بازیكن سال های پیش تیمشان با احترام رفتار كنند اما به هر حال این رویارویی نمی توانست بدون هیچ برخوردی تمام شود.
از سوی دیگر و در پی بازی های نه چندان درخشان آنری از آغاز فصل كه به گونه ای مشهود با دوران اوجش فاصله دارد، این روزها درباره ارتباط ملی پوش فرانسوی و كاپیتان آرسنال با ونگر، سخن زیادی در میان است و با وجود اینكه ۲ طرف، در پنهان كردن اختلاف تلاش می كنند اما به نظر می رسد ماه عسل ونگر و آنری رو به اتمام باشد. در همین راستا، تمام دلیل غیبت این بازیكن یكی، دو دیدار قبلی آرسنال به ویژه در این بازی بسیار حساس، نمی تواند و نباید به خاطر مصدومیت باشد.
در نبود آنری، ونگر از امانوئل آدربایور در نوك حمله استفاده كرده بود و از ون پرسی نیز به عنوان مهاجم دوم یا به تعبیری هافبك - مهاجم سود می جست.در مركز خط دفاع و در غیبت گالاس (كه اگر بازی می كرد، حضور او نیز در تركیب آرسنال برای تماشاگران چلسی به سادگی قابل هضم نبود) و كولوتوره زوج سوییسی، سندروس، جورو بازی می كردند كه در قیاس با ۲ مدافع غایب، با وجود ارتكاب چند اشتباه خطرناك (به ویژه توسط سندروس) در مجموع بازی قابل قبولی ارایه دادند. در طرفین خط دفاع، كلیچی و ابوئه بازی می كردند كه این دومی نمره قبولی گرفت.در میانه زمین، وظیفه اصلی در غیاب روسیچكی به عهده گیلبرتو سیلوای برزیلی بود كه به عنوان كاپیتان و مانند بسیاری از دیدارهای این فصل، بسیار موفق ظاهر شد. در كنار او فابرگاس، فلامینی و هلب قرار داشتند.
خط میانی آرسنال با دوندگی زیاد قصد داشت تا كمبود تكنیكی و تاكتیكی خود را نسبت به تركیب خط میانی چلسی یعنی ماكلله، بالاك، لمپارد و اسی ین جبران كند كه در این میان و جدا از ماكلله كه مانند همیشه خوب بازی می كرد، اسی ین یكی از بهترین های میدان بود.در خط دفاع چلسی به غیر از اشلی كول كه به خاطر حساسیت بازی، عصبی و كمتر از حد توانش ظاهر شد، كاروالیو و تری نیز برخلاف دیدارهای گذشته، ناهماهنگ و تا حدودی با تشویش به توپ ضربه می زدند و جره می هم طبق معمول فدای تغییر تاكتیك مورینیو شد و در نیمه دوم جای خود را به «شان رایت فیلیپس» داد.
نكته دیگر به دو دروازه بان برمی گردد كه در این رهگذر و در غیاب چك، مورینیو دوباره به هموطنش هیلاریو اعتماد كرده بود كه اگر در دریافت گل مقصر شناخته نشد اما او نیز تحت تأثیر شرایط حساس بازی قرار داشت. از سوی دیگر لمن هم از استحكام و آمادگی روحی همیشگی دور بود و در چند مورد، با خوش شانسی و دخالت به موقع دیگر آرسنالی ها توانست روی اشتباهات خود سرپوش بگذارد. گفتنی است به گونه ای منطقی چلسی برای بیشتر نشدن فاصله با منچستریونایتد، به پیروزی نیاز داشت و آرسنال نیز در صورت كسب ۳ امتیاز با توجه به یك بازی كمتر، شانس بیشتری برای رسیدن به رتبه سوم جدول به دست می آورد. اما نتیجه به دست آمده تنها به سود منچستریونایتد تمام شد.
● برتری بدون نتیجه آبی پوشان لندنی
در آغاز بازی، آرسنال با انگیزه نشان می داد و در زمین حریف پا پس نمی كشید اما این چلسی بود كه با توجه به رقابت با منچستر و برای نزدیكی بیشتر در جدول، طی نیمه نخست تیم برتر میدان بود و دست كم ۲ خطر جدی را مقابل دروازه حریف ایجاد كرد كه یك بار تیر دروازه و بار دوم دخالت به موقع سندروس، مانع از به ثمر رسیدن گل شد، اما از آنجایی كه خط میانی آرسنال با دوندگی زیاد از بازیسازی هافبك های چلسی جلوگیری می كرد و مدافعان كناری این تیم به ویژه ابوئه، راه نفوذ را بر كول و جره می بسته بودند، میزبان نمی توانست از برتری خود برای گشودن دروازه حریف استفاده كند.
از طرف دیگر، در خط حمله چلسی، طبق معمول این فصل، شوچنكو بازیكنی بی ثمر و ناپیدا بود و دروگبا با تمام تلاش و انگیزه ای كه نشان می داد كاری از پیش نمی برد. در آرسنال نیز، آدبایور، بازیكن مؤثری نبوده. او با توجه به قد بلندی كه دارد، روی بازی هوایی و ارسال از جناحین كارآیی بیشتری دارد كه شرایط تاكتیكی، اجازه چنین خودنمایی را به این بازیكن نمی داد و بیشتر حملات آرسنال، روی نفوذ هافبك ها و شوتزنی ون پرسی، فابرگاس و هلب صورت می گرفت.
● فلامینی و اسی ین ۲ هافبك گلزن
نیمه دوم، با حساسیت بیشتری آغاز شد. با گذشت حدود ۲۰ دقیقه مشخص شد مورینیو قصد تعویض دارد و از پیش معلوم بود چه بازیكنانی باید از تركیب خارج شوند! در این رهگذر، جره می و شوچنكو جای خود را به شان رایت فیلیپس و روبن دادند.از دیگر نكات قابل ذكر نیمه دوم، بالا رفتن خشونت بود كه لمن و دروگبا، به نمایندگی از تیم های خود رهبری این جریان را برعهده داشتند. تعویض های مورینیو، سرعت و میزان خطرات چلسی را بالا برد.
روبن در دقایق آغازین حضورش، خطرات زیادی را روی دروازه آرسنال پایه گذاری كرد تا اینكه برخلاف جهت بازی و در یكی از معدود دفعاتی كه آرسنال توانست با یك ضدحمله متراكم، خود را به محوطه جریمه حریف نزدیك كند، هلب و فلامینی در پی رد و بدل كردن، چند پاس عالی، مهمترین حادثه بازی را رقم زدند. هافبك فرانسوی آرسنال، در دقیقه ۷۷ با یك شوت عالی «هیلاریو» را به تسلیم وادار كرد تا آب سردی بر سر مورینیو و طرفداران چلسی ریخته شود! در به ثمر رسیدن گل فلامینی، نباید از دریبل خوردن اشلی كول به سادگی گذر كرد!بدون تردید مورینیو و شاگردانش پس از این گل باید به آب و آتش می زدند تا دست كم به تساوی دست یابند كه اینچنین هم شد، چراكه در دقایق باقی مانده بازی چلسی با تمام قوا در زمین آرسنال حضور داشت و از هر طرف دروازه لمن را تحت فشار قرار می داد.
به عنوان حاصل كار جدا از گل تساوی كه به زیبایی توسط اسی ین به ثمر رسید باید به یكی دو تیر دروازه و همچنین خوش شانسی و دخالت های به موقع آرسنالی ها، اشاره كرد. البته چلسی نتوانست از اشتباهات لمن استفاده كند ضمن اینكه در وقت تلف شده و در تنها ضدحمله آرسنال پس از گل فلامینی، خطا روی آدبایور، می توانست با یك ضربه پنالتی پاسخ داده شود.با وجود برتری مشهود چلسی، شاگردان مورینیو از نظر روحی در شرایطی نبودند كه با ۳ امتیاز از میدان خارج شوند. خط میانی چلسی نیز این روزها تمام توان بالقوه خود را در زمین پیاده نمی كند؛ به ویژه لمپارد كه با فصل گذشته فاصله گرفته است و بالاك نیز در قیاس با روزهای حضور در بایرن مونیخ، در سطح پایین تری بازی می كند. از طرف دیگر در خط حمله هم چلسی، مهاجم مناسبی برای بازی كنار دروگبا در اختیار ندارد و درست است به تبع این شرایط در حال حاضر، كبك آلكس فرگوسن خروس می خواند!
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید