جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


حرفی از جنس دیوار


حرفی از جنس دیوار
● نكاتی درباره نقش‌آفرینی متفاوت دیوارها
این روزها، دیوارها تنها به عنوان چهاردیواری برای محافظت از مبلمان و اشیای تزئینی خانه نیستند بلكه یكی از عناصر ثابت معماری داخلی و مشخص‌كننده سبك و حال و هوای خانه شما به شمار می‌روند. با كمی دقت، متوجه می‌شوید، بیشترین رنگ، بافت و طرح در هر خانه‌ای متعلق به دیوارها و سقف است.
برای خلق فضایی بی‌نقص و آرام، نحوه انتخاب پوشش دیوارها از اصول مهم دكوراسیون داخلی محسوب می‌شود. امروزه پوشش دیوارها از انواع رنگ، طرح و بافت برخوردارند كه با به كارگیری آنها می‌توانید فضایی تازه و هماهنگ با دكوراسیون و سلیقه شخصی‌تان خلق كنید.
اتاق نشیمنی را كه روی دیوارهای آن از تكنیك استن‌سیل )stenciling( یا شابلون استفاده شده‌است. در این تكنیك، نقاشی‌‌های ظریف و دستی به دكور اتاق اضافه می‌شود كه معمولا در حاشیه ‌گذاری دیوارها و سقف انجام ‌می‌گیرد.
همان‌طور كه در تصویر اول می‌بینید، در قسمت بالایی دیوار و نزدیك سقف، این تكنیك انجام گرفته و دیوار را از یكنواختی و تك‌رنگی در آورده و فضایی لطیف و رنگین حاصل شده‌است. بهتر است در این تكنیك، از رنگ‌های هماهنگ با دكور خانه و اجزای مبلمان استفاده كنید.
غیر از حاشیه‌گذاری دیوارها و سقف، می‌توانید در موارد دیگری هم از این تكنیك استفاده كنید؛ مانند اطراف شومینه و تابلوهای نقاشی. معمولا حاشیه گذاری باعث نمایان تر شدن عناصر دكوراتیو و اجزای مبلمان می‌شود. در این تكنیك شابلون‌هایی با طرح و الگوهای متفاوت وجود دارند، از طرح های كلاسیك می‌توانید در سالن پذیرایی و اتاق نشیمن استفاده كنید و با استفاده از طرح‌های عروسكی و كارتونی، می‌توانید فضایی افسانه‌ای و متفاوت برای اتاق كودكتان خلق كنید.
دیواری را كه استن سیل شده‌است، نشان می‌دهد. لازم به ذكر است كه در بیشتر كشورها كاغذهای مخصوص استن سیل وجود دارد ولی در ایران این كاغذها یافت نمی‌شوند و به همین دلیل برای انجام این كار از صفحه فیلم‌های آزمایشگاهی می‌توان استفاده كرد.
● نحوه اجرا
انجام این تكنیك بسیار سهل و آسان است و شما می‌توانید به راحتی این كار را در خانه انجام دهید. ابتدا طرح و نقش را انتخاب كنید. سپس الگوی مورد نظر را به روی یك صفحه فیلم آزمایشگاهی كه دیگر لازم ندارید، طراحی كنید و قسمت طراحی شده را از صفحه جدا كنید.
سطحی را كه قرار است استن‌سیل روی آن قرار گیرد اندازه‌گیری و تقسیم بر اندازه صفحه شابلون كنید تا تعداد دفعات انجام این كار را به دست آورید. در این صورت الگوی شما چندین بار تكرار می‌شود. باید سعی كنید فاصله‌ای میان الگو‌ها ایجاد نشود و در نهایت طرحی یكسان و یكنواخت ارائه دهید. بنا بر سلیقه شخصی‌ می‌توانید از نقش‌های كوچك و بزرگ استفاده كنید.
كاغذ استن سیل را در جایی كه قرار است نقاشی شود قرار دهید و آن را با چسب كاغذی بچسبانید به طوری كه مانع حركت كردن آن به روی دیوار شود.
رنگ‌های مورد نظر را انتخاب كنید و روی یك پالت بریزید. بهتر است رنگ‌های نیمه براق روغنی را انتخاب كنید. قلم موی مخصوص استن سیل موی كوتاه دارد. این قلم‌موها را داخل رنگ فروبرید و به صورت عمودی از بالا به پایین روی استن‌سیل بكشید. هر چه رنگ‌ها خشك‌تر باشد، موفقیت شما در این كار بیشتر خواهد بود.‌
مهرنوش پاك‌اندام
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید