جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


ملکه هالیوود


ملکه  هالیوود
مقتدرترین های هالیوود معمولاً كسانی هستند كه هرگز نامشان را نشنیده ایم، اما آمی پاسكال، رئیس كمپانی «سونی پیكچرز»، یكی از آن چهره های بانفوذی است كه به واسطه پشتكار و ثبات قدم در این صنعت پر رقابت و طاقت فرسا برای خود اسم و رسمی یافته است.
نشریه «هالیوود ریپورتر» هفته گذشته آمی پاسكال را به عنوان قدرتمندترین یا به اصطلاح مقتدرترین زن صنعت فیلمسازی آمریكا معرفی كرد . سونی امسال یكی از پر رونق ترین سال های سینمایی خود را پشت سر گذاشت و ركوردی از ۱۲ فیلم پر فروش همچون شب های تالادگا و كازینو رویال را به بازار سینما ارائه داد كه همگی در نخستین هفته اكران بلافاصله صدرنشین جدول پرفروش ترین فیلم های روز در آمریكا شدند.
این فیلم ها سود آوری هنگفتی معادل ۱ میلیارد دلار برای این شركت پر قدمت فیلمسازی به ارمغان آوردند. این در حالی است كه فروش یاد شده بدون احتساب سود آوری یك ماهه پایان سال كه معمولاً پر ترافیك ترین ماه سینمایی به لحاظ اكران پی درپی فیلم ها در ایام تعطیلات و پیش از فصل اسكار است بوده است.
پاسكال كه ۴۷ سال دارد، نخستین كسی است كه خط مشی او در هالیوود مصداق جمله معروفی از ویلیام گلدمن است كه زمانی گفته بود: در هالیوود، هیچ كس از هیچ چیز خبر ندارد و یك سال خوب همان قدر به شانس بستگی دارد كه به قضاوت خوب.» پاسكال نیز می گوید: « می دانم این صنعت تا چه حد دوره ای است و دیگر پشت سر هم فیلم هایی را نمی بینم كه خوب نیستند تا بعد هول كنم .»
با این حال، سابقه پاسكال در این صنعت شاید به بیش از یك دهه برسد. او برای نخستین بار در سال ۱۹۹۶ به مقام ریاست یك شركت فیلمسازی رسید و در آن هنگام شركت فیلمسازی «كلمبیا پیكچرز» را اداره می كرد. وی در سال ۲۰۰۳ بود كه با یك پله ارتقا به عنوان رئیس شركت مادر كلمبیا پیكچرز یعنی سونی پیكچرز شناخته شد. البته پاسكال در طول همه این سال ها راه پرفراز و نشیبی گذرانده است.
سونی در سال ۲۰۰۵ سال بسیار بد و بی رونقی را پشت سر گذاشت و این امر در مورد سایر شركت های فیلمسازی نیز اتفاق افتاد. حجم انبوه فیلم های اكشن و سراسر جلوه تصویری و نیز دنباله هایی بر فیلم های موفق سال های گذشته، تماشاگران را دلزده و منتقدان را آشفته كرد. در این میان، پاسكال در مقایسه با سایر هم قطارانش در صنعت فیلمسازی سریعتر به جبران اشتباه های گذشته بر آمد و حتی در گفت وگویی با «هالیوود ریپورتر» اظهار داشت: «مقطعی پس از «مرد عنكبوتی» فرا رسید كه همه شركت های فیلمسازی فكر می كردند رمز موفقیت و سود آوری درگیشه ها ساخت این گونه فیلم های اكشن و یا دنباله های سینمایی است اما حالا دیگر فكر نمی كنیم كه باید چنین كاری را انجام دهیم. بازار سینما از اینگونه فیلم ها اشباع شده است.»
پاسكال همچون هر مدیر خوب دیگری به دنبال تنوع، خلاقیت و نو آوری است. فیلم های پر هزینه اما جهانی پسند همچون فیلم جدید جیمزباند «كازینو رویال»، كمدی های خوش ساخت و روشنفكرانه همچون «شبهای تالادگا» و یا فیلم های نه چندان جنجالی اما مفهومی تر و متفاوت تر همچون «عجیب تر از داستان».
او امسال رونق مالی فراوانی برای شركت سونی به ارمغان آورد، اما این به معنای پیمودن راه های اشتباه در یكسال گذشته نبوده است. با این حال، اشتباه های او در مقایسه با اشتباه های رؤسای دیگر شركت های فیلمسازی فاحش و یا حداقل زیانبار نبوده است: یك اقتباس سینمایی پر هزینه از رمان معروف «همه مردان پادشاه» كه با استقبال مواجه نشد و باز آفرینی پرهزینه زندگی ماری آنتوانت از سوفیاكاپولا.
برای پاسكال كه «فیلم» را به مثابه یك اثر نفیس هنری می نگرد، تعهد در قبال كیفیت كار یك خصیصه ذاتی است. او در سال ۱۹۸۷ كارش را به عنوان یك مقام اجرایی در شركت كلمبیا پیكچرز آغاز كرد و در تولید فیلم های «هرچیزی بگو» از كامرون كرو وكمدی «Groundhog day» بیل موری و فیلم «تیمی از آن خودشان» درباره بیس بال زنان نقش داشت. وی همواره در طول همه این سال ها برای زنان فیلمساز آثاری كه زنان نقش آفرینی های قدرتمندی در آن داشتند، ارزش قائل بوده و توجهی ویژه به آنان روا داشته است. او اگر چه گاه به رواج و بهای بیش از حد به «ساخته های بسیار زنانه سینمایی» متهم شده است، اما در كل وجودش در عصری كه هالیوود به مدیریت زنان و حضور روبه رشد آنان در استودیوهای فیلمسازی بها می دهد، با ارزش تلقی می شود. از پاسكال تا چندین سال در كنار شری سینگ، دیگر رئیس مقتدر شركت پارامونت پیكچرز كه هم اكنون بازنشسته شده است، یاد می شد و حال با «آن سوینی»، رئیس بخش تولیدات تلویزیونی شركت دیزنی مقایسه می شود.
همسر پاسكال، وینراب، نیز تا سال گذشته گزارشگر بخش سینما و سرگرمی نشریه «نیویورك تایمز» بود. او در جایی نوشته بود: «این پیوند زناشویی برای هر دو ما دریچه هایی به دو دنیای متفاوت یعنی قلمرو سینما و مطبوعات گشود. ما هر دو هم اكنون شاهد رقابت تنگاتنگ و در عین حال مسالمت آمیز این دو دنیا هستیم.»
شیلا ساسانی نیا
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید