سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

من صبحانه می خورم


من صبحانه می خورم
كمتر كسی را می توان یافت كه نداند صبحانه موجب افزایش انرژی و باز شدن فكر و ذهن می شود چرا كه با كاهش میزان دریافت غذا در روز نقش بسزایی در جلوگیری از چاقی ایفا می كند. در كشور ما خوردن صبحانه بیشتر مختص روزهای تعطیل است و معمولاً افراد به خوردن بیسكویت یا تكه ای نان در مدرسه یا محیط كار اكتفا می كنند. نه تنها والدین به خوردن صبحانه علاقه نشان نمی دهند بلكه كودكان را هم به خوردن صبحانه ترغیب نمی كنند. مطالعات نشان می دهد كودكانی كه قبل از رفتن به مدرسه صبحانه می خورند ضمن تمركز بیشتر در فراگیری درس با همسالان خود برخورد بهتری دارند. با این همه بی اشتهایی و یا بدغذایی كودك در هر سنی مسأله مهمی است كه باید آن را جدی گرفت، چرا كه در نهایت به سوءتغذیه منجر می شود. با توجه به این كه كودكان در مرحله رشد سریع هستند در نتیجه نیازهای تغذیه ای شان اهمیت خاصی دارد و هر نوع اختلالی كه در تغذیه آنان پیش آید، می تواند موجب وارد آمدن لطمات شدیدی به رشد آنان شود؛ برخی از عوارض كه به علت تغذیه غلط در سلامت كودكان ایجاد می شود، چنانچه به سرعت درمان نشود جبران ناپذیر بوده و ممكن است تا آخر عمر گریبانگیر آنان باشد، بنابراین با توجه به اهمیت خاص سلامت كودكان لازم است به تغذیه و سلامت آنان توجه كافی شود. رفتار بزرگ ترها درباره غذاخوردن كودكان بسیار تعیین كننده است. مثلاً اگر كودكی صبحانه خوردن خانواده را با یك برنامه منظم، دوست داشتنی و بااهمیت نبیند، هیچ میلی به یك صبحانه خوب پیدا نمی كند. در بسیاری از خانواده هایی كه زنان شاغلند اغلب دیده می شود كه مادر، كودك را با عجله بیدار می كند و به زور لقمه ای نان در دستش می گذارد تا آن را به عنوان صبحانه بخورد. صرف صبحانه در ابتدای صبح باید همراه با آرامش باشد. با عجله غذاخوردن و یا ایستاده بودن فضای ناامنی را برای یك تغذیه مناسب به وجود می آورد و در نتیجه كودك هیچ میلی به خوردن صبحانه ندارد.
● تنظیم وقت با كودك
خانواده هایی كه مجبورند صبح ها زودتر از خانه خارج شوند و وقت كافی برای صبحانه خوردن در كنار كودك خود را ندارند، بهتر است برنامه های خود را به گونه ای تنظیم كنند كه با حضور كودك صبحانه بخورند تا كودك از این وعده غذایی لذت ببرد.
● مادران خواب آلود
برخی از مادران آن قدر دیر بیدار می شوند كه می توانند صبحانه و ناهار را با هم بخورند. دیر بیدار شدن، بی حوصلگی، كوفتگی و بی اشتهایی به همراه دارد و از آنجایی كه مادر بی میل است و برای تهیه صبحانه مناسب تلاش نمی كند، در نتیجه با همان بی حوصلگی چیزی را برای كودك خود آماده می كند تا او بخورد و كودكی كه همراه مادر خود بیدار می شود و یا با مادر خود غذا می خورد، طبیعی است كه صبحانه و ناهار او یكی است.
● نظم در خوردن صبحانه
نظم در خوردن صبحانه بسیار مهم است و به نوعی می تواند به نظم كودك كمك كند. زمان هر وعده از غذا باید ثابت و مشخص باشد. این درست نیست كه یك بار كودك را در ساعت ۷ برای صبحانه بیدار كرد و روز بعد ساعت ۱۱ به او صبحانه داد. باید زمان مشخصی را برای هر وعده غذایی در نظر گرفت. این نظم كمك می كند تا معده كودك برای خوردن غذا منظم عمل كند. نامنظم بودن ساعت های هر وعده صبحانه به بی اشتهایی كودك منجر می شود.
● تنوع در غذا
تنوع مواد غذایی جدا از این كه نیازهای مختلف جسمانی كودك را تأمین می كند، بی اشتهایی او را هم رفع می كند. هر روز می توان مواد صبحانه كودك را تغییر داد. این كه هر روز صبح كودك شیر یا پنیر بخورد طبیعی است كه موجب بی اشتهایی او می شود. برای مثال می توان یك روز كره و عسل و در روز دیگر پنیر و آب میوه و شیر و ... را در برنامه صبحانه كودك قرار داد.
● شورو شوق در خوردن
ازعوامل مهمی كه موجب می شود كودك غذای خود را با میل و كامل بخورد شور و شوق صبحانه خوردن در خانواده است. هرچه این تمایل بیشتر باشد كودك میل بیشتری به صبحانه خوردن پیدا می كند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید