پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

شستشوی کودک


شستشوی کودک
مسلماً هر مادری از گذراندن وقت خود با فرزندش، مخصوصاً اگر نوزادی نورسیده باشد، لذت می برد. طوری كه حتی برآوردن نیاز كودك و انجام كارهای ضروری برای نوزاد نیز می تواند لذت بخش و خاطره ساز باشد. یكی از این تجربه های عالی و شگفت آور برای مادر و فرزند حمام كردن است. زمانی كه برای حمام كردن كودك اختصاص یافته، می تواند هم برای شما و هم برای نوزادتان به زمانی مطبوع و فرصتی برای نشان دادن محبت شما به كودكتان بدل شود. بنابراین با داشتن نكاتی در مورد نحوه حمام دادن درست، می توانید با اعتماد به نفس و به راحتی از این فرصت برای عشق ورزیدن به فرزندتان بهره ببرید.
نوزادان به طور معمول هر دو یا سه روز یك بار نیاز به استحمام دارند البته در صورتی كه پس از هر بار تعویض پوشك به خوبی تمیز شوند.
در صورت تمایل می توانید بدن نوزاد را روزانه و به صورت موضعی شستشو دهید. بدین ترتیب كه قسمت های داخل پوشك، دست ها و یا صورت نوزاد را كه در معرض رطوبت غذا و یا كثیف شدن قرار دارند به تنهایی بشوئید. در این صورت شستن گردن كودك و نیز قسمت های خم شونده مفاصل بدن مثل گودی آرنج و زانو نیز لازم است.
پیش از شروع مراحل استحمام وسایل زیر را تهیه كنید، لیف، صابون ملایم یا صابون مخصوص كودك، شامپو بچه، پنبه، حوله كلاه دار مخصوص نوزاد، الكل، اسفنج حمام (اسفنج پنبه ای)، پوشك، لباس تمیز.
● استحمام با اسفنج
استحمام اسفنجی بهترین روش پیشنهادی برای حمام كردن نوزادانی است كه بند ناف آن ها هنوز نیفتاده و یازخم آن كاملاً خوب نشده است. برای شستشوی نوزاد با اسفنج به سطح مناسب و پاكیزه ای با ارتفاع مناسب نسبت به قد خود احتیاج دارید، برای این منظور از سطح كابینت آشپزخانه نیز می توانید استفاده كنید. وسایل حمام را در دسترس خود و در نزدیكی سطح حمام كردن نوزاد قرار دهید. طوری كه برای برداشتن وسایل ناچار به ترك كردن نوزاد خود در حین استحمام نشوید. برای جلوگیری از سرخوردن نوزاد تا آن جا كه ممكن است روی او را بپوشانید.
نخست نیم تنه پایینی او را در حوله ای پیچیده و نیم تنه بالایی او را با اسفنج شستشو دهید. سپس عكس این كار را تكرار كنید یعنی با پوشاندن بالاتنه او با حوله، پایین تنه او را بشویید.
● مراحل حمام اسفنجی:
▪ نخست صورت نوزاد خود را با آب تصفیه شده تمیز بشویید. در شستن ناحیه پشت گوش و زیر چانه و گلوی او وقت و دقت بیشتری صرف كنید.
▪ قفسه سینه و دست و بازوهای اورا شستشو دهید و مراقب باشید ناحیه بین انگشتان او را كاملاً تمیز كنید. اگر برای شستشو از صابون كودك، پنبه و یا لیف استفاده می كنید، بلافاصله محل را با آب شستشو دهید تا از خشكی و آزردن پوست لطیف نوزاد جلوگیری شود.
▪ برای شستن پشت نوزاد او را به شكم بخوابانید. پس از شستشو به آرامی و ملایمت با لیف و یا حوله پشت او را در نیم تنه بالایی خشك كنید. به خاطر داشته باشید كه فشار زیاد و یا شدت عمل می تواند به پوست حساس نوزاد شما صدمه بزند.
▪ ناحیه تناسلی نوزاد را از جلو به عقب و با ملایمت بشویید و پس از آن ران ها، ساق ها و پاها را شستشو دهید. فراموش نكنید كه مابین انگشتان پا را با دقت بیشتری تمیز كنید. سپس به ملایمت پایین تنه نوزاد را خشك كنید.
▪ برای شستن موهای نوزاد اسفنج و یا لیف او راخیس كرده و با فشردن آن به آرامی چند قطره آب روی سر او بریزید. یك الی دو قطره شامپوی كودك(از نوع بدون اشك استفاده كنید) روی موهای او بچكانید و به ملایمت سر او را ماساژ دهید. نگران ناحیه نرم وسط سر نوزاد نباشید. تا وقتی كه حركات شما ملایم و آرام است به او صدمه ای نخواهد رسید. لیف نوزاد را با آب ولرم (نسبتاً گرم) خیس كرده و برای پاك كردن كف شامپو روی نوزاد بكشید.
▪ پس از انجام كار مجدداً نوزاد را با حوله خشك كنید، پوشك نو و لباس های تمیزش را به او بپوشانید.
● حمام در وان
به عقیده برخی متخصصان اطفال برای شستشوی نوزاد در وان، بهتر است تا افتادن كامل بند ناف و خوب شدن زخم ختنه صبر كنید.
برای حمام كردن نوزاد در وان، به یك وان پلاستیكی مخصوص حمام كودك نیاز دارید. وان را با حدوداً ۴ لیتر آب پر كنید و سپس آن را در ارتفاعی مناسب قرار دهید. هرگز نوزاد خود را بدون مراقب در وان و یاحمام تنها نگذارید.
می توانید وان كودك را داخل سینك دستشویی یا آشپزخانه قرار دهید، یا حتی پس از شستشو و ضد عفونی كردن سینك، نوزاد را داخل سینك حمام كنید. در این صورت به وان كودك نیاز نخواهید داشت. تنها كافیست كف سینك را با حوله ای تا شده بپوشانید تا از سرخوردن (نوزاد) جلوگیری شود. در این حالت مراقب باشید كه شیر آب را بچرخانید واز بالای سینك دور كنید تا با نوزاد برخورد نكند.
پیش از شروع كار تمام وسایل مورد نیاز را فراهم كرده و نزدیك خود قرار دهید.
اطمینان حاصل كنید كه دمای آب مناسب است یعنی نه سرد و نه گرم. برای آزمایش دمای آب از آرنج و یا قسمت داخلی مچ دست خود استفاده كنید.
سعی كنید حمام كردن كودك را باخواندن شعر و بازی كردن مفرح و لذت بخش كنید. با این كار حمام كردن به زمانی شاد پرخاطره برای شما و كودكتان بدل می شود.
● نكاتی در مورد بندناف
بری جلوگیری از تحریك زخم، دقت كنید ناحیه بالایی پوشك یا شلوارك پلاستیكی روی آن قرار نگیرد. بدین منظور قسمت بالای پوشك و شلوار را به داخل تا كنید تا با زخم ناف تماس نداشته باشد.
دیدن چند قطره خون در هنگام افتادن بند ناف طبیعی است بنابراین نگران نشوید.
ممكن است پس از افتادن زخم ناحیه مركزی ناف به نظر زرد رنگ برسد. این حالت طبیعی است اما در صورتی كه ناف ترشحات چركی داشت و بوی نامطبوعی می داد و یا گرم قرمز رنگ و متورم بود حتما به پزشك مراجعه كنید.
مراحل حمام در وان
▪ ممكن است شما هم مثل اكثر والدین ترجیح دهید قبل از قرار دادن كودك داخل وان سر او را بشویید. نخست كودك را در آغوش گرفته، و با فشردن لیف خیس روی سر او چند قطره آب بچكانید. سپس یك الی دو قطره شامپوی بچه (از نوع بدون اشك) را روی سر او ریخته و به ملایمت سر نوزاد را ماساژ دهید. برای پاك كردن سر نوزاد از كف و با لیف خیس شده در آب گرم سر او را پاك كنید. سر كودك را به سرعت ولی با ملایمت خشك كنید كه نوزاد احساس سرما نكند.
▪ برای قرار دادن نوزاد داخل وان یك دست خود را زیر سر و شانه ها و دست دیگر را زیر پاها یا باسن او قرار دهید. نوزادان معمولاً در دفعات اولیه حمام گریه و بی تابی می كنند. در این حالت با ملایمت با او حرف بزنید یا برایش شعر بخوانید و سپس با آرامش و اطمینان او را داخل وان قرار دهید. در صورتی كه نوزادتان خیلی آشفته و ناراحت به نظر می آمد حمام كردن او را تاحد ممكن به سرعت انجام دهید.
▪ در حین حمام كردن نوزاد یك دست خود را زیر بغل او قرار دهید تا سر او همواره خارج از وان قرار گیرد با دست دیگر خود او را بشویید و قسمت جلوی بدن او را تمیز كنید.
▪ سپس قسمت پشت بدن نوزاد را بشویید.
▪ پس از آن كه نوزادتان شسته و تمیز شد، او را از وان خارج كرده و به ملایمت روی حوله بگذارید و خشك كنید. سپس پوشك و لباس تمیز به او بپوشانید.
نكته: اگر برای حمام كردن نوزاد یك جفت دستكش سفید نخی بدست كنید در حین شستن نوزاد احتمال آسیب دیدن او از فشار دست یا ناخن شما كمتر شده و با اطمینان بیشتری نوزاد را خواهید شست.
سمانه افشاری
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید