پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


«الماس خون» مخاطب را دچار افسردگی می کند


«الماس خون» مخاطب را دچار افسردگی می کند
ادوارد زوییك نویسنده، بازیگر، كارگردان و تهیه كننده آمریكایی در عرصه سینما و تلویزیون است كه فیلمهای سینمایی و مجموعه های تلویزیونی پرمخاطبی را در كارنامه حرفه ای خویش ثبت كرده است.
زوییك كه فیلم هایی چون «شكوه» در سال ،۱۹۸۹ «افسانه های سقوط» در سال ۱۹۹۴ و «آخرین سامورایی» را در سال ۲۰۰۳ جلوی دوربین برده است در آینده نزدیك با درام جنایی «الماس خون» به سینماهای آمریكا می آید. «الماس خون»بی نظمی های ناشی از جنگ داخلی آفریقا را در دهه ۹۰ كه به موجب تجارت الماس به وقوع پیوسته اند به تصویر می كشد. وقایع این فیلم در كشور سیرالئون می گذرد و داستان یك سرباز مزدور آفریقای جنوبی به نام دنی آرچرو كشاورز فقیری به نام سولومون وندی است.
این دو مرد آفریقایی پیشینه تاریخی كاملا متفاوتی دارند تا اینكه جست وجوی مشترك الماسی گرانبها و كمیاب كه می تواند موجب تغییر زندگی شان شود، سرنوشت آنها را به یكدیگر پیوند می دهد. آرچر كه به دلیل قاچاق الماس در زندان به سر می برد، متوجه می شود كه سولومون در مزرعه ای به دنبال این سنگ باارزش است ،به طوری كه مدتی از خانواده اش دور افتاده است. اگرچه سولومون توانسته به الماس كمیاب دست یابد و آن را مخفی كند اما مشكلات بزرگی گریبانگیر او و خانواده اش شده است. به این جهت آرچر به همراه روزنامه نگاری آمریكایی به نام مدی باون، سعی می كند به دوستش، سولومون و خانواده اش به منظور برطرف نمودن مشكلاتشان كمك كند.
آرچر در جریان مساعدت به آنها از فرصتی برخوردار می شود كه تحولاتی را در زندگی اش به وجود می آورد. هدف «الماس خون» آگاه نمودن مخاطب از این موضوع است كه چگونه تجارت الماس موجب جنگ داخلی آفریقا و بردگی انسانها، حتی كودكان می شود. در سكانس های اولیه فیلم ،بیننده با خشونتی خیره كننده مواجه می شود خشونتی كه در غارت و تاراج روستاییان، قطع اعضای بدنشان و اقدامات اجباری موج زده و احساسی از ناامیدی از وقایع فیلم را به مخاطب انتقال می دهد.
بی عدالتی های رایج در كشورهای جهان سوم موضوعی جذاب است كه در فیلم های متعددی به تصویر كشیده شده و این بار ادوارد زوییك آن را در فیلمی به نمایش می گذارد كه بیش از آن كه برآگاهی مخاطب بیفزاید، او را افسرده می كند. «الماس خون» ملودرامی فاقد مهارت و باریك بینی لازم است و از این رو اثر جدیدی در سینمای آمریكا محسوب نمی شود. این فیلم با وجود برخورداری از داستانی قوی و تیم بازیگری توانمند جذابیت كافی ندارد و وقایعش قابل پیش بینی هستند.
● شناسنامه فیلم:
▪ نام فیلم: الماس خون
▪ ژانر: درام، جنایی، ماجراجویانه
▪ نقش آفرینان: لئوناردو دی كاپریو، دجیمون هونسو، جنیفر كونلی، جیمز پیورفوی و آرنولد ووسلو
▪ كارگردان: ادوارد زوییك
▪ مدت نمایش: صد و سی و چهار دقیقه
▪ محصول كشور: آمریكا
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید