پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


افزایش ناز و جهاز عروس خانم‌ها


افزایش ناز و جهاز عروس خانم‌ها
از قدیم الایام در فرهنگ ما رابطه ناگسستنی و قانون نانوشته ای درباره میزان توقع و ناز عروس خانم و ارتباط آن با اندازه و ارزش جهازش وجود داشته است ، چنان كه حتی این رابطه به تصنیف های عامیانه راه یافته است :
«كسی كه جهاز نداره
این همه ناز نداره»
یا «ناز تو برم كه نازداری
صد تا شتر جهاز داری »
از همان روزهای به تاریخ پیوسته نیز اجداد ما كلی مراسم و طول و تفصیل برای به رخ كشیدن جهیزیه دخترشان ترتیب می دادند .
مراسم جهاز نما كه با حضور دوستان و آشنایان و اقوام دور و نزدیك برای به رخ كشیدن جهیزیه بر پا می شد و مراسم جهازبران كه هر تكه جهاز را اگر كوچك بود ، بر طبق می گذاشتند و اگر بزرگ بود بار اسب و شتر می كردند و با بوق و كرنا به سمت خانه داماد می بردند .
امروز اجداد ما نیستند ، اما این رسوم دست و پا گیر تر از گذشته بر جای مانده اند .
او می گوید : امروز خیلی از خانواده های متوسط به بالا ارج و اعتبار عروس را به میزان جهیزیه او می دانند .
عطیه نیز زن جوانی است كه ۲سال از ازدواجش می گذرد . او می گوید : پسری كه با او ازدواج كرده ام ، از خانواده تجملاتی است و گر چه خودش اعتقادی به تجملات ندارد ، اما خانواده اش مثل او فكر نمی كنند .
من طبق آنچه معقول و منطقی بود جهیزیه كاملی كه یك زندگی ساده را تامین می كرد به كمك خانواده تهیه كردم و با وجود همه نیش و كنایه ها ازدواج كردیم . زندگی خوبی هم داریم ، اما هر وقت خانواده همسرم به خانه ما می آیند ، نیش و كنایه هایشان را از سر می گیرند . یكی بچه اش هوس ساندویچ آماده با ساندویچ میكر می كند . آن یكی نان تست شده با شیر می خواهد ، دیگر اظهار تعجب می كند كه به جای سرخ كن برقی هنوز از ماهی تابه استفاده می كنیم و همیشه جهیزیه شان را به رخ می كشند .
به نظر می رسد جهیزیه زیاد به نفع مرد تمام می شود . جالب است بدانید بیشترین طرفداران جهیزیه را زنان تشكیل می دهند . تحقیقی كه در این باره صورت گرفته نشان می دهد ، ۸۰درصد موفق در بین زنان در مقابل ۷۱درصد موافق در میان مردان قرار می گیرند . همچنین جوانترها یعنی گروه سنی ۲۴-۱۶ سال نیز بیشترین میزان موافقت با جهیزیه را از خود نشان می دهند ، در حالی كه گروه سالمندان برخلاف تصور افكار سنتی كه درباره آنان وجود دارد ، بیش از بقیه با جهیزیه مخالف هستند .
جالب است بدانید ، بیشترین موافقان جهیزیه را افراد بی سواد تشكیل می دهند و این تمایل در رده های تحصیلی بالاتر رو به كاهش می گذارد . تمایل به داشتن جهیزیه در این تحقیق در میان افراد متعلق به طبقات پایین نیز بیش از منسوبین به طبقات بالاست .
این نتایج نشان می دهد ، افراد منسوب به طبقات پایین و كسانی كه روشهای محدودتری برای تحكیم پایگاه اجتماعی خود دارند ، جهیزیه بالا را بیشتر می پسندند ، در حالی كه افراد باسواد یا متمول گرچه بیش از بقیه امكان بهره مند از جهیزیه بالا را دارند ، اعتقاد قلبی كمتری به این رسم دارند .
منبع : مرکز اطلاع رسانی خانواده شمیم


همچنین مشاهده کنید