پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


خانمها حتما بخوانند


خانمها حتما بخوانند
كلمات در زندگی ما نقش مهمی ایفا می كند . در گفتگو نباید كلمات را به بازی بگیریم . باید تا آنجا كه ممكن است صادقانه صحبت كنیم . در بسیاری از زندگی های زناشویی ، طرفین صداقت را با بی گذشت بودن یا خرده گیری اشتباه می گیرند . این عده دائما در تب و تاب هستند تا بگویند تو دیروز فلان حرف را به من زدی ، تو با پدرم چنان كردی و ... متاسفانه این گونه برداشت های نادرست از صادق بودن ، بیشتر باعث از هم پاشیدن زندگی می شود تا استحكام بنیاد آن .
منظور از گفتار صادقانه این است كه شما احساسات واقعی خود را طوری بیان كنید كه دیگران بتوانند راحت تر در كتان كنند و در عین حال موجب رنجش و دلخوری كسی هم نشوید . باید همواره در نظر داشته باشید ، بیان شكایت ها و مسائل كوچك و قابل اغماض به معنی صداقت نیست ، بلكه اگر بخواهید دائما این مسائل را عنوان كنید ، از بیان مسائل مهم زندگی غافل می شوید . آنچه به تجربه ثابت شده است . برای هیچ كس حتی نزدیك ترین افراد قابل تحمل نیست كه مدام به شكایات و نامه های شما گوش دهند . اصولا برخورد با افرادی كه همیشه از همه چیز شكایت می كنند و در حال غرغر كردن هستند . یك شكنجه روانی است و ذهن هر فردی را آزار می دهد . البته ناگفته نماند كه این افراد بندرت می توانند به آنچه در زندگی می خواهند دست یابند . اگر شما از شوهرتان می خواهید تا كاری برایتان انجام دهد و او از این كار سر باز می زند یا به نحوی پشت گوش می اندازد ، غرغر نكنید ، بلكه راه دیگری را برای انجام آن كار انتخاب یا از آن كار صرف نظر كنید .
یكی دیگر از اشتباهاتی كه اكثر خانمها دانسته یا ندانسته مرتكب می شوند ، این است كه همیشه در گذشته زندگی می كنند . سعی می كنند خاطرات گذشته را در ذهن خود زیر و رو از بین آنها ، مطلبی را برای گفتگو و صحبت انتخاب كنند . مهم نیست حرف یا شكایتی كه از گذشته دارید ، چقدر برایتان اهمیت دارد ، بلكه مهم آن است : كه هرگز آن را به زبان نیاورید ، زیرا گذشته گذشته است ، نه شما و نه هیچ كس دیگر قادر نیست آن را عوض كند . تنها با به زبان آوردن و تكرار خاطرات تلخ گذشته ، لحظات خوش آینده را خراب می كنید ، ممكن است شوهرتان در گذشته مرتكب اشتباهی شده یا براثر ناآگاهی پولی را در راه غلط خرج كرده باشد . اگر او متوجه اشتباهش شد ، دیگر نباید درباره آن حرف بزنید . چه بسا كه موجب رنجش بیش از حد او و بی اعتنایی نسبت به حرفهای شما می شود .
اگر شما چنین عادتی دارید ، بكوشید هر چه زودتر این عادت را فراموش كنید ، برای این كه با ادامه این كار ، همسرتان را برای همیشه از خودتان دور می كنید . زیرا او دائما وحشت دارد از این كه مبادا هر بار كه با شما صحبت می كند یك كلمه یا حرف شما را به یاد گذشته بیندازد و موجب شود شما تمام خاطرات تلخ گذشته را به میان آورید .
ناگفته نماند تنها زنان نیستند كه ممكن است چنین رفتاری داشته باشند ، بسیاری از مردان هم همیشه در حال غر زدن هستند . حتی در كوچك ترین مورد هم از خود گذشت نشان نمی دهند . نقش منفی و ویران كننده این دسته از مردان در زندگی زناشویی كمتر از نقش زنان نیست .
گروهی از مردان كمتر شكایت می كنند ، متاسفانه این عده كاری می كنند كه به مراتب از نق زدن بدتر است و در ویران كردن زندگی نقش عمیق تر دارد . این گروه از مردان با زنان و فرزندان خود طوری رفتار می كنند كه آنها بندرت جرات پیدا می كنند حرفی را خلاف میل آنان بزننند و یا اشتباهی را كه انجام داده اند ، عنوان كنند .
متاسفانه این دسته از مردان فكر می كنند منظور از اقتدار ، صلابت و جوانمردی ، بی توجهی به حرف زنان است . این گروه از مردان هرگز به عواطف و احساسات زنان توجه نمی كنند و نقش آنها را در زندگی خود ناچیز می شمارند . موثرترین راه برای جلوگیری از گسترش این گونه عقاید نادرست این است كه از او بخواهید زندگی خودش را بدون حضور شما و یا زندگی دوست یا همكارش را بدون حضور زنانشان در نظر بگیرد ، آن وقت خود به پوچ بودن عقایدش پی می برند .
فراموش نكنید كه گاهی مشكلات در رابطه با كار یا مسائل دیگر پیش می آید كه شوهر شما احتیاج به سكوت دارد تا بتواند افكارش را متمركز كند و راه حلی برای رفع آن مشكل بیابد ، پس اگر گفت : مرا تنها بگذار ، فكر نكنید منظورش این است كه نمی خواهد با تو حرف بزند . بلكه می خواهد بگوید در آن لحظه به سكوت احتیاج دارد ، نه مصاحبت .
منبع : مرکز اطلاع رسانی خانواده شمیم


همچنین مشاهده کنید