جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۵تیم بریتانیایی در مرحله یک هشتم نهایی «جام قهرمانان» اروپا


۵تیم بریتانیایی در مرحله یک هشتم نهایی «جام قهرمانان» اروپا
در آستانه قرعه كشی مرحله یك هشتم نهایی فوتبال جام قهرمانان باشگاه های اروپا الكس فرگوسن مربی اسكاتلندی منچستریونایتد از این كه تیمش به زعم وی قاطعیت خود را در كار گلزنی بازیافته، راضی است. شیاطین سرخ چهارشنبه شب هفته پیش در شرایطی بنفیكا را ۱ـ۳ بردند و به عنوان تیم نخست گروه ششم جام راهی مرحله حذفی شدند كه در ابتدا ۰ـ۱ از رقیب عقب افتاده بودند و خطر حذف شدن به دست این حریف پرتغالی برای دومین سال متوالی برایشان به وجود آمده بود. با این حال گل زیبای نلسون مدافع پیش تاخته بنفیكا كه با شوتی تابدار از فاصله ۲۲متری به دست آمده بود، در نهایت با گل های ویدیچ، گیگز و ساها پاسخ داده شد و مردان فرگی حالا منتظرند ببینند كه در قرعه كشی مرحله یك هشتم نهایی باید روبروی كدام تیم قرار گیرند. فرگی می گوید:«تیم ما بازی را كند و بد شروع كرد و شاید چینش آن توسط خود من (۱ـ۵ ـ۴) نیز مزید بر علت شده باشد. قدر مسلم این كه منچستر هیچگاه با این روش های احتیاطی نمی درخشد و این چیزی نیست كه تیم ما درون آن متبلور شود. ما در آن مقطع نه تنهامحتاط بودیم، بلكه سرعت و شتاب لازم را هم نداشتیم، ولی هرچه بود گل نلسون ما را بیدار كرد و پس از آن همه توانستند منچستر یونایتد حقیقی را ببینند. آن وقت بود كه فاكتورهای سرعت و عزم راسخ به بازی ما بازگشت. شاید تعداد نفرات جوان در تركیب ما قدری زیاد شده باشد و برای چنین نفرات و آرایشی بازی های تدافعی و مبتنی بر احتیاط روش مناسبی نیست. آنها وقتی می درخشند كه به تهاجم بپردازند و بازی شان روبه جلو باشد.»
با این حال وضع فرگی و منچستر در حال حاضر بسیار بهتر از شرایط شان در همین موقع از فصل گذشته است. در آن زمان منچستر به دست همین رقیب در مرحله گروهی جام قهرمانان حذف شده بود و تاكتیك های فرگوسن در تیمش بی اثر نشان می داد و فرضیه كنار گذاشتن او توسط مدیران منچستر قوت و هوادارانی بسیار بیشتر یافته بود.
● درسال بیست و یكم
اما اینك در بیست و یكمین سال مربیگری فرگوسن در اولدترافورد تیم او نه فقط به مرحله یك هشتم نهایی جام اول فوتبال باشگاهی جهان رسیده، بلكه صدرنشین لیگ برتر انگلیس هم هست و امید دارد به حكومت دوساله چلسی براین لیگ پایان بخشد. مربی ۶۶ساله و اسكاتلندی منچستری ها می گوید: «تیم من در حال حاضر نسبت به توانایی های خود مطمئن است و می داندكه صلاحیت فتح دیدارهای مهم را هم دارد. در دیدار با بنفیكا نیز ما در برخی دقایق فوق العاده بازی كردیم ، حال آن كه رقیب ما اصلاً یك تیم معمولی نبود و برعكس تیمی فنی است.»
یك وجه و دلیل مهم در توفیق های اخیر منچستر ، وین رونی بوده است. او وقتی در خط حمله می ایستد به قدری تحت كنترل و مراقبت قرار دارد كه قادر به ارائه تمام توانش نمی شود، اما فرگوسن او را قدری عقب تر آورده است و رونی هم توانسته است از نقطه ای بین خطوط میانی و حمله و بویژه به عنوان یك هافبك كاذب یاران خود را به بهترین شكل تأمین و تغذیه كند و با ارسال پاس هایی بسیار دقیق فراتر از یك مهاجم نوك ظاهر شود و فرصت های گلزنی برای تیمش خلق كند. اضافه برآن منچستر، اسكولز پخته و گیگز سرد و گرم چشیده را هم در خط میانی دارد و این دو به لطف بینش و مهارت شان توانسته اند بسیاری از حركات روبه جلوی تیم خود را طراحی و اجرا كنند و هر پاس شان به نوعی گره گشا بوده است. گیگز ۳۴ساله و چپ پا كه گفته می شد هفته پیش از نیمكت نشین بودن در بازی با میدلزبرو ناراحت است و با فرگوسن هم مشكل دارد ، در دیدار با بنفیكا به میدان آمد و خوب هم كار كرد و گل دوم منچستر را با یك ضربه سر و روی سانتری از كریستیانو رونالدوی پرتغالی از سمت راست به ثمر رساند. لوییس ساها نیز كه در دیدار قبلی منچستر در برابر سلتیك در واپسین ثانیه ها یك ضربه پنالتی را از دست داده و مسبب شكست ۰ـ۱ این تیم شده بود، این بار جبران مافات كرد و با یك ضربه سر دیگر گل سوم یونایتد را هم در دروازه تیم فرناندو سانتوز (مربی بنفیكا) جای داد.
● تغییر سرنوشت
پاتریس اورا مدافع چپ منچستر كه در دیدار اخیر تیمش با اورتون یك گل جالب به ثمر رسانده بود، در مسابقه با بنفیكا آسیب دید، اما فرگوسن گابریل هاینتزه آرژانتینی را در اختیار داشت تا بلافاصله به میدان بفرستد و جای ساها راتوسط وی پوشش بدهد. پیشرفت یونایتد را از آن جا می توان دریافت كه حتی نمانیا ویدیچ مدافع صربستانی این تیم هم این روزها در تركیب منچستر بسیار بهتر از گذشته بازی و حتی گلزنی می كند و نمونه آن گلی بود كه در واپسین ثانیه های نیمه اول با ضربه سر زد و برتری ۰ـ۱ بنفیكا را به تساوی موقتی ۱ـ۱ بدل كرد و حتی خود مربی بنفیكا هم معترف است كه سرنوشت از همان موقع به ضرر تیمش ترسیم شده و تغییر یافته است.
با احتساب منچستر ، اینك ۵ تیم بریتانیایی پای در مرحله حذفی جام قهرمانان نهاده اند كه ۴تا انگلیسی (منچستر ، چلسی ، آرسنال و لیورپول) و یكی اسكاتلندی (سلتیك) هستند و همین مسأله باعث شده است كه فرگوسن قهرمانی یك تیم از این كشور در این دوره جام را بسیار محتمل بداند و این امر را نشانه مستقیم قدرت و سلطه تیم های بریتانیایی بینگارد. نتیجه قرعه كشی مرحله یك هشتم نهایی در تعیین درستی و نادرستی این رایزنی سهم مهمی دارد بخصوص كه احتمال رویارویی تعدادی از تیم های بریتانیایی با بزرگانی چون رئال مادرید، بارسلونا، اینترمیلان و رم در مرحله بعدی بسیار زیاد است اما تردیدی نیست كه آمادگی شیاطین سرخ از فصل پیش بیشتر است و آنها و به خصوص فرگی مدعی اند كه حتی می توانند قهرمانی باورنكردنی سال ۱۹۹۹ خود را دراین رقابتها هم تكرار كنند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید