جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بزرگان صعود کردند


بزرگان صعود کردند
● به بهانه بسته شدن پرونده بازی های مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا
از منظر ریاضی، فوتبال جزیره با در اختیار داشتن ۵ نماینده در مرحله حذفی، بهترین عملكرد را از خود برجای نهاده است.كپنهاگن با وجود اینكه از صعود به جام یوفا باز ماند اما با توجه به امكاناتش خوب ظاهر شد.
با دوم شدن تیم هایی چون بارسا،رئال مادرید، اینتر، سلتیك و آیندهوون، تقابل احتمالی آنها با چلسی، لیورپول، منچستریونایتد، لیون و میلان دیدنی است.با تمام شدن بازی های مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، تیم های صعود كننده به دیدارهای حذفی و همچنین دریافت كنندگان مجوز حضور در جام یوفا، مشخص شدند كه در این رهگذر، فوتبال جزیره با ۵ نماینده از انگلستان و اسكاتلند بهترین عملكرد را از خود برجای گذاشت. پس از انگلستان، اسپانیا و ایتالیا هركدام با ۳ نماینده در رده بعدی قرار دارند با این تفاوت كه از جمع صعودكننده ها، تنها ۲ تیم صدر گروه را به خود اختصاص داده اند.فرانسه با ۲ تیم و آلمان، هلند و پرتغال هر یك با یك تیم، در مرحله بعدی حاضر هستند.
با نگاهی به این آمار درمی یابیم كه آلمان و هلند به ویژه برگزاركننده جام جهانی ،۲۰۰۶ نسبت به دیگر كشورهای درجه اول فوتبال اروپا، با نزول چشمگیری رو برو هستند. درواقع هلند كه با حذف آژاكس در مرحله مقدماتی، آیندهوون را تنها نماینده خود می دید، كارنامه متوسطی از خود برجای گذاشت؛ ضمن اینكه با عملكرد ضعیف هامبورگ و ناكامی وردربرمن در راه صعود، فوتبال آلمان تنها با یك نماینده به استقبال مرحله گروهی می رود كه در این رهگذر نیز با توجه به نزول مشهود بایرن مونیخ در فصل جاری، در مورد ادامه راه ماگات و شاگردانش نمی توان با خوشبینی قضاوت كرد.
فوتبال اروپای شرقی كه در مرحله گروهی حضور چشمگیری داشت، در پایان۳، نماینده خود یعنی زسكامسكو، استوابخارست و شاختار را در جام یوفا دید. در این میان زسكا تا هفته پایانی از شانس صعود برخوردار بود كه در نهایت با قبول شكست مقابل هامبورگ، این بخت مناسب را از دست داد و شاختار نیز كه پس از پیروزی مقابل رم، به صعود امیدوار شده بود، در واپسین هفته به جام یوفا بسنده كرد. از طرف دیگر عنوان ضعیف ترین تیم مرحله گروهی نیز نصیب لفسكی صوفیه شد كه یك پله پایین تر از هامبورگ، بدون كسب امتیاز به كارخود پایان داده؛ ضمن اینكه دیناموكیف هم با ارایه بازی های نه چندان قابل قبول، مجوز حضور در جام یوفا را به یك شرقی دیگر یعنی استوابخارست واگذار كرد و خود در انتهای گروه قرار گرفت.
ترك ها نیز به خاطر عملكرد ضعیف گالاتاسرای كه در گروه خود بدون پیروزی و تنها با ۲ امتیاز آخر شد، بر روند نزولی فوتبال خود صحه گذاشتند! اوضاع بلژیك نیز چنین است چراكه كه اندرلشت (تنها نماینده این كشور) كارنامه قابل قبولی برجای نگذاشت و تنها كار نمایانی كه انجام داد، تساوی با آاك آتن در دور ششم بود كه باعث شد نماینده یونان در رقابت با لیل از صعود باز بماند و به جام یوفا راه یابد!
● حذف نامنتظره ای پیش نیامد
اگر صعود به عنوان صدرنشین را یك مزیت بدانیم، در این رهگذر اسپانیا و ایتالیا با كارنامه ضعیفی كار را تمام كردند؛ چراكه تنها والنسیا و میلان از چنین امتیازی برخوردار شدند ورئال مادرید و بارسا از یك سو و اینتر و رم از طرف دیگر، با كسب مقام دوم، در مرحله بعدی باید با یكی از تیم های سرگروه از جمله چلسی،منچستریونایتد، لیون و لیورپول روبرو شوند.
از منظر صعود یا صدرنشینی، بازهم فوتبال انگلستان با ۴ نماینده، بهترین عملكرد را دارد و پس از این كشور، فرانسه با ۲ نماینده در رده بعدی قرار دارد.از طرف دیگر پرتغال با وجود اینكه تنها یك نماینده در مرحله بعدی دارد اما در مجموع با توجه به توانایی بالقوه فوتبال خود بد نتیجه نگرفته است؛ درواقع از ۳ نماینده این كشور به غیر از پورتو ۲ تیم دیگر یعنی بنفیكا و اسپورتینگ راهی جام یوفا شدند تا نسبت به تیم های كشورهای آلمان، هلند و بلژیك، كارنامه بهتری داشته باشند.در مرحله گروهی لیگ قهرمانان، تمام تیم های مدعی صعود كردند و حذف نامنتظره ای پیش نیامد و تنها در ارتباط با صدرنشینی میان تیم های بزرگ و مدعی، برخی جابجایی ها پیش آمد كه چه بسا در بازی های حذفی اثرگذار باشد. به طور مثال دوم شدن رئال مادرید، بارسا، آیندهوون و رویارویی آنها با یكی از تیم های صدرنشین مانند لیون، میلان، چلسی و منچستریونایتد می تواند پیامدهای منفی دربر داشته باشد.
● كپنهاگن خوش درخشید
برخلاف چند فصل گذشته، این بار تیم های متوسط و كوچك به گونه ای كار نكردند تا بتوان در مرحله های بعدی، شاهد بروز شگفتی بود. همان طور كه گفته شد تیم های شرق اروپا، هیچ كدام نتوانستند در جمع صعودكننده های قرار بگیرند تا از شانس شگفتی آفرینی برخوردار باشند.با نگاهی به ۱۶ تیم صعود كننده درمی یابیم تنها لیل به عنوان یك تیم متوسط به مرحله بعد رسیده است كه اگر صعود سلتیك را هم تا حدودی نامنتظره بدانیم، بقیه در كارنامه خود افتخارات بزرگ و زیادی را در سطح اروپا ثبت كرده اند كه البته در این میان، لیون یك استثنا به حساب می آید به این معنا كه با وجود نداشتن هیچ مقامی در اروپا، از جمله شانس داران كسب قهرمانی به حساب می آید.
از سوی دیگر، تیم های رم و آرسنال نیز تاكنون در جام های اروپایی به مقامی نرسیده اند، در حالی كه چلسی به عنوان یكی از مدعیان این فصل لیگ قهرمانان، اگرچه هنوز به قله فوتبال اروپا چنگ نزده اما جام ها و افتخاراتی را در قاره سبز به دست آورده است.از سوی دیگر در تقابل امكانات و افتخارات، بدون تردید پورتو از دیگر صعودكنندگان، كارنامه بسیار بهتری دارد.نكته دیگر اینكه در میان تیم های كوچك حاضر در مرحله گروهی، كپنهاگن كه با حذف آژاكس آمستردام در دیدارهای مقدماتی نام خود را مطرح كرده بود، در ادامه با پیروزی مقابل منچستریونایتد و سلتیك و در نهایت با كسب امتیاز برابر با بنفیكا، اگرچه در انتهای جدول گروه خود ایستاد اما با كارنامه قابل قبول كار خود را تمام كرد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید