جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

قهرمان لیگ برتر ایران کیست؟


قهرمان لیگ برتر ایران کیست؟
استقلال با سیستم «اوت دست» برنده می شود و زیبا بازی نمی كند و سایپا هم اصولاً اقتدار یك قهرمان را ندارد، اما خوب یا بد و زیبا یا نچسب، همین دو تیم به مدعیان اصلی و اول و جدی كسب مقام قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران بدل شده اند و حداقل قضیه این است كه در پایان نیم فصل اول لیگ(یعنی ۴ هفته دیگر) تیمی به جز این دو را در رتبه نخست نخواهیم دید. دلیل این مدعا فقط فاصله قابل توجهی نیست كه دو پیشاهنگ لیگ از سایرین گرفته اند.
به واقع آن چه آنان را از سایر تیم های لیگ و تعقیب كنندگان بارز و متمایز می كند، تداوم و استحكام بیشتر است. هیچ یك تیم های بی نقص و حتی زیبایی هم نیستند اما در زمینه استمرار در اجرای برنامه های مورد نظرشان و در بازی بر اساس توانایی های خود، حرفه ای تر و بهتر از رقبیای خود عمل می كنند و می دانند كه چه دارند و چه ندارند و برای رسیدن به مقصود چه باید انجام بدهند و دلیل ،۵ ۶ امتیاز پیش افتادن آن ها از نزدیك ترین رقبایشان نیز همین مساله است.
می توان نقایص پرشمار آن ها را برشمرد ولی در عین حال نمی توان استحكام و سختكوشی آن ها را نفی كرد و گفت كه سایرین بیش از آن ها برای ایستادن در صدر جدول سزاواری داشته اند. استقلال در روز بازی با سپاهان نیز زیبا كار نكرد و نمایشش گره خورد و فقط با سیستم پرتاب های بلند و «اوت دستی» های علیزاده و ضربات نهایی میثم بائو به نتیجه و گل های مورد نظرش رسید و ۱-۲ برنده شد و با این كه كمتر كسی می تواند این گونه گل ها را قدمی در راه اعتلای فنی فوتبال و خدمتی بر این ورزش بشمرد، اما حداقل قضیه این است كه آبی ها در ارتباط با آن طرح و برنامه دارند و رویش حساب باز كرده و از پرسپولیس صاحب پیشین این حربه(در فصل گذشته) بهتر و بیشتر از این سلاح سود جسته اند.
استقلال مثل معمول چند اخطاری و یك اخراجی (صادقی) هم داد، اما در راستای رسیدن به هدفش حركت كرد و یك بازی پرهیجان را در برابر سپاهان شكل داد و ثمره زحمتشان را گرفت و می توان ادعا كرد كه مسابقه روز ۱۰ آذر ماه دو تیم بالنسبه خوب و تا حدی زیبا بود و هیجانات لازم را داشت. سایپا هم در حالی پیكان را ۱-۲ برد كه بازی تا ۱۵ دقیقه به پایان ۱-۱ مساوی بود و گل داریوش یزدانی پرتجربه در چنین مقطعی باعث شد سایپا ۱-۲ برنده شود و امتیازات این تیم با استقلال برابر گردد و صدرنشینی این تیم به لطف تفاضل گل برتر محفوظ بماند.
● جانشینی خوب برای لورانت
علی دایی به عنوان بازیكن- مربی سایپا در این تیم خوب عمل كرده است. او تیمی را تحویل گرفت كه بر اثر كار ورنر لورانت آلمانی برنامه دار و محكم شده بود، اما خود او نیز روی آن خوب كار كرده و خصلت های مثبت گذشته را در این تیم محفوظ نگه داشته و سرسختی آن را كه خصلت و حسن برجسته خود وی طی سال های طولانی بوده، نیز بیشتر كرده است. سایپای امروز با هدایت دایی تیمی است كه آسان تسلیم نمی شود و راه ستیز را بلد است و تنها نقطه منفی در كارنامه اش شكست هفته دهم در زمین استقلال اهواز بوده كه آن قدرها هم نتیجه منفی، دور از انتظار و بدی نبود.
استقلال تهران هم برخلاف آن چه عنوان می شود، از مربیگری صمد مرفاوی بد ندیده است. شاید گفته شود كه آبی ها در دوره او آن بازی دلنواز گذشته را ندارند و مثل پرسپولیس سابق زمخت و فیزیكی و خشك بازی می كنند اما تا وقتی یك تیم نتیجه می گیرد، تمام این مسایل درون آن حل می شود و ایرادها و نقصان ها زیرسایه آن می ماند و مثل هر ورزش و مسابقه ای ابتدا كسب نتیجه شرط است و چنین چیزی مورد نظر و نیاز است.
شما می توانید مثل پرسپولیس در برخی روزها خوب و زیبا بازی كنید، اما تا زمانی كه به كسب نتیجه منجر نشود، فایده ای نخواهد داشت و كاری كه استقلال كرده و به لحاظ ورزشی قابل تقدیر است، كسب پیروزی و اندوختن امتیازات حتی در روزهای بد است. این كه سرنوشت رقابت این دو تیم نتیجه گرا به كجا می انجامد و كدامیك قهرمان نیم فصل اول(و شاید هم كل فصل) می شوند، مشخص نیست، اما می توان گفت كه هر دو با استحكام و ثبات قدم پا به عرصه رقابت گذاشته اند و كوتاه هم نمی آیند و چون هر دو در عین فیزیكی بودن عوامل فن و مهارت را نیز در حد معقول و قابل قبول در خدمت دارند، با ادامه رقابت شان به لیگ برتر جذابیتی را خواهند بخشید كه لیگ محتاج و به دنبال آن است.
آن چه پیش روی ما است، یك فصل كاملاً متوسط است كه در آن هیچ یك از تیم ها صاحب برتری چشمگیری بر رقبا نشان نداده اند و اختلاف ها اندك است و به رغم برتری محسوس و قابل توجه این دو تیم بر سایرین، وضعیت به گونه ای نیست كه بگوییم برتری آن ها بر دیگر تیم ها به حدی چشمگیر می رسد و برعكس با دو سه برد دنباله روها و یكی دو ناكامی برای سایپا و استقلال، همه چیز به شرایط عادی و برابر باز خواهد گشت.
● مهره هایی موثر
با این حال فعلاً سایپا و استقلال هستند كه می تازند و بازیكنان مفید و خوبی را هم برای حفظ موقعیت فعلی خود دارند. از این دست نفرات می توان از فكری، كاظمی، صادقی، قربانی، طالب لو، انصاریان، بائو، اكبرپور(این روزها محروم) و طالب نسب در اردوی آبی ها و ارزانی ، احمدی، یزدانی، فرزانه، صادقی، شریفی نسب، مومن زاده، وزیری و البته خود دایی در جمع نارنجی پوشان یاد كرد.
برپایه این نفرات و با تكیه بر روح و روالی كه گفتیم، سایپا و استقلال به مسابقات هفته دوازدهم خود نیز كه در برابر تیم های ذوب آهن و استقلال اهواز است امیدوارانه نگاه می كنند و ترسی از این رقبا هم ندارند. بله، توپ هر دو تیم پر است و بعید است كه تا پایان فصل در بدترین شرایط هم از جمع ۴ تیم صدر جدول خارج شوند. آن ها در درجه اول نان لیاقت و تلاش خود را می خورند و كارشان و موفقیت حاصله آنان تصادفی نیست.
وصال روحانی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید