شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تورم اندام ها در زمان حاملگی


تورم اندام ها در زمان حاملگی
● به چه دلیل مچ ها و انگشتان پاهای من اینقدر متورم است؟
آن چیزی كه شما تجربه می كنید ادم نامیده می شود كه یك واژه متداول در پزشكی و به معنای تجمع مایع در بافتها می باشد. این طبیعی است كه شمادرجاتی از این تورم را در دوران حاملگی تجربه كنید زیرا در این دوران بدن شما آب بیشتری را در خود نگه داشته و بعضی از تغییرات شیمیائی اتفاق افتاده در خون باعث حركت مایعات به داخل بافتها می شود.
چرا این مایع در پاها تجمع پیدا می كند؟ وقتی شما حامله هستید رحم كه به تدریج بزرگ می شود باعث ایجاد فشار بر روی وریدهای لگنی و ورید ونا كاوا ( ورید بزرگی در قسمت راست بدن كه خون اندام تحتانی را دریافت و آن را به سمت قلب هدایت می كند) می شود. این فشار باعث كند شدن جریان خون و تجمع آن در اندام تحتانی شده و باعث رانده شدن مایعات از داخل وریدها به داخل بافت های پا و مچ پا می شود. این افزایش فشار با دراز كشیدن به پهلو بهبود می یابد و از آن جائی كه ورید ونا كاوا در سمت راست بدن است، استراحت به پهلوی چپ بهتر است.
ادم بخصوص در سه ماهه سوم و به ویژه در پایان روز توجه شما را جلب می كند و احتمالا در تابستان بدتر میشود. بعد از تولد فرزندتان، ادم تقریبا به سرعت با دفع مایعات اضافی از بین میرود در نتیجه ممكن است شما متوجه افزایش ادرار یا تعریق زیاد خود در روزهای اول بعد از زایمان شوید.
● چه زمانی باید نگران وجود ادم شد؟
مقداری ادم در اطراف مچ پاها و پاها در دوران حاملگی طبیعی است. شما ممكن است كه ادم خفیفی در دستها داشته باشید. اما هر زمان كه متوجه ورم صورت یا پف كردن اطراف چشمها شدید یا اگر ادم دستهای شما بیشتر شد یا اگر متوجه ادم بیش از حد یا ناگهانی در پاها و مچ پاهای خود شدید با پزشك خود تماس بگیرید. اینها ممكن است علامتی از پرهاكلامپسی باشد كه یك مشكل جدی پزشكی است. از طرفی هر گاه متوجه شدید كه یكی از پاهای شما بیشتر از دیگری ورم كرده، یا اگر درد یا حساسیتی را در رانها یا ساق پاهای خود احساس كردید با پزشك خود تماس بگیرید.
● چه كار می توانم بكنم تا ادم را كاهش دهم؟
هر وقت كه می توانید پاها را بالا بگذارید. سر كار در زیر میز یك چهارپایه كوچك یا چند تا كتاب كه روی هم چیده شده اند می تواند كمك كننده باشد. در خانه هر زمان كه می توانید به پهلوی چپ دراز بكشید. همچنین در هنگام نشستن پاها و مچ پاها را روی هم نیاندازید.
گه گاه در هنگام نشستن پاهای خود را بكشید. برای این كار پایتان را صاف كنید، پاشنه پا را كشیده و انگشتان پا را به طرف ساق پا خم كنید تا عضلات ساق پا كشیده شوند. مچ پاها را بچرخانید و انگشتان پاهایتان را تكان دهید.
بین نشستن ها و ایستادن های خود استراحت كنید. قدم زدن حتی یك مسافت كوتاه باعث به جریان افتادن خون می شود.
كفشهای راحتی بپوشید كه فضای كافی برای پاهای متورم شما دارند. از پوشیدن جورابهائی كه بندهای سفت در اطراف رانها و مچ پاها دارند اجتناب كنید. جوراب های ساپورت حاملگی كه تا كمر بالا می آیند بپوشید. قبل از اینكه صبح از تخت بلند شوید آنها را بپوشید تا تورم اصلاً اتفاق نیفتد. به مقدار كافی آب بنوشید. در كمال تعجب، این كار باعث كاهش تجمع آب در بدن می شود. به طور مرتب ورزش كنید، به خصوص راه رفتن، شنا كردن و یا دوچرخه سواری. یا در یك كلاس تمرینهای اروبیك (هوازی) در آب شركت كنید. بودن در آب باعث كاهش تورم در شما می شود، به خصوص اگر سطح آب تا حدود شانه های شما باشد.
خوب غذا بخورید و از خوردن غذاهای با ارزش غذائی پایین بپرهیزید. سعی كنید كه روحیه شما پایین نیاید. اگر چه مچ های ورم كرده پا باعث می شود كه احساس زیبا نبودن تشدید شود، اما به یاد داشته باشید كه ادم یك وضعیت موقتی است كه بعد از تولد فرزندتان خیلی زود از بین می رود.
منبع : نی نی سایت


همچنین مشاهده کنید