جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تغییرات مو و ناخن هنگام بارداری


تغییرات مو و ناخن هنگام بارداری
● آیا پرپشت شدن مو هنگام بارداری امری شایع است؟
▪ بسیاری از خانم های باردار متوجه پرپشت شدن موها می شوند. ولی در واقع تعداد موها اضافه نمی شود بلكه كمتر از دوران غیربارداری می ریزد. آنچه رخ میدهد در حقیقت این است كه بطور طبیعی همواره ۸۵ تا ۹۵% موهای شما در حال رشد است و ۵ تا ۱۵ درصد بقیه در مرحله استراحت قرار دارد. موهای در حال استراحت پس از طی این دوره می ریزند (اغلب هنگام برس كشیدن یا شستن) و به جای آن ها موهای جدید می روید. در خانم ها بطور متوسط روزی ۱۰۰ تار مو می ریزد.
هنگام بارداری مقادیر زیاد استروژن موجب طولانی شدن دوران رشد مو می شود و بنابراین مقدار كمتری از موها وارد مرحله استراحت می شوند. در نتیـجه تعداد كمتـری از موها می ریزد و آنها پرپشت تر و در عین حال خوش حالت تر به نظر می رسند. (بعد از زایمان سطح استروژن در خون پائین می آید و تعداد بیشتری از موها وارد مرحله استراحت شده سپس می ریزند). بعضی از خانمها متوجه تغییراتی در بافت مو و یا براق شدن آنها نیز می شوند.
البته در تمام خانم ها قبل و بعد از زایمان تغییرات چشمگیری در موها بوجود نمی آید. تغییرات عمده اغلب در خانم هایی دیده میشود كه دارای موهای بلند هستند.
● آیا افزایش موهای صورت و بدن امری طبیعی است؟
▪ متأسفانه در دوران بارداری ممكن است رشد موهای بدن زیاد شود كه احتمالاً به علت افزایش ترشح هورمون هایی است كه آندروژن خوانده می شـوند. علاوه بر مـوهای جدیدی كه بر صورت می روید ممكن است شما شاهد رویش موهایی در روی پستان ها، شكم و یا پشت نیز باشید. برای رهایی از شر این موها می توانید آن ها را از ریشه بیرون بكشید یا با تیغ و یا موم آنها را از بین ببرید. استفاده از روش هایی كه موها را برای همیشه از بین می برد نظیر لیزر و الكترولیز در دوران بارداری خطری ندارد ولی دردناك است و می تواند به ناراحتی شما كه به علت بارداری تحمل بعضی شرایط تا حدی برایتان دشوار است، بیفزاید. در اغلب موارد ۳ تا ۶ هفته پس از تولد نوزاد، این موها از بین می روند.
● آیا رشد ناخن ها تسریع می شود؟
▪ بله ولی ممكن است شما متوجه این تغییر نشوید. در بعضی خانم های باردار ناخن ها محكم تر نیز می شوند ولی در بعضی دیگر نرم تر و شكننده تر می شوند. این تغییرات موقتی است و مدتی پس از زایمان به حالت قبل باز می گردد. میتوان با استفاده از دستكش های پلاستیكی هنگام شستن ظروف و نظافت منزل و مصرف كرم های مرطوب كننده، از ناخن ها مراقبت كرد، بخصوص اگر شكننده هستند.
منبع : نی نی سایت


همچنین مشاهده کنید