شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بولتون قربانی دیگر شکست جمهوریخواهان


بولتون قربانی دیگر شکست جمهوریخواهان
جان بولتون كه مطمئن است نمی تواند در ماه آینده تایید سنا را برای ادامه ایفای نقش به عنوان نماینده دائم آمریكا در سازمان ملل جلب كند، قرار است در پایان دوران ماموریت خود در این سازمان، از این سمت كناره گیری كند.
كاخ سفید اعلام كرد كه جان بولتون، سفیر این كشور در سازمان ملل به دلیل ناكامی در جلب تایید كنگره كناره گیری می كند. این در حالی است كه انتخاب بولتون در این پست از ابتدا با انتقاد و مخالفت گسترده دموكرات ها مواجه بود.رییس آینده كمیته روابط خارجی سنا، سناتور جو بایدن به خبرنگاران گفت كه «هیچ فایده ای در دوباره بررسی كردن موضوع كاندیدا شدن بولتون نمی بینم.»
از آنجایی كه بوش نمی تواند در این دوره از تعطیلات كنگره، موقعیت دیگری را به بولتون اعطا كند، ظاهرا كاخ سفید به دنبال راهكار هایی می گردد تا با واگذار كردن سمت دیگری به او موقعیت وی را همچنان حفظ كند.كناره گیری بولتون درحالی اتفاق می افتد كه بوش در ماه گذشته اعلام كرد به رغم مخالفت سرسختانه دموكرات هایی كه بولتون را برای در دست گرفتن دیپلماسی بین المللی، زیاده جنگ طلب می دانند، دست از حمایت وی بر نخواهد داشت.
با پیروزی دموكرات ها در انتخابات میاندوره ای آمریكا و ابراز مخالفت شدید آنها با خط مشی های دولت بوش در عراق كه عامل اصلی پیروزی آنها نیز شد، صهیونیست ها همواره نگران این مسأله بودند كه جان بولتون، نماینده آمریكا در سازمان ملل متحد و طرفدار سرسخت سیاست های رژیم صهیونیستی، دومین قربانی شكست جمهوریخواهان پس از دونالد رامسفلد باشد.
بولتون درماه آگوست سال جاری، به عنوان نماینده دائم آمریكا در سازمان ملل متحد انتخاب شد، اما كمیته روابط خارجی سنای آمریكا تعیین وی را به این سمت به صورت نهایی به تصویب نرساند و با انتخاب موقت وی به این سمت تا زمانی كه جورج بوش جانشینی برای وی پیدا كند یا اینكه اثبات كند كه وی برای این منصب مناسب است، موافقت كرد.درعین حال، ژانویه ۲۰۰۷ مدت زمان حضورموقت بولتون دراین سمت به پایان می رسید.كنار گذاشته شدن بولتون در حالی اتفاق افتاده است كه پیشتر دن بارتلت، از مشاوران رییس جمهوری آمریكا اعلام كرده بود كه جورج بوش در دفاع از جان بولتون، كوتاه نخواهد آمد.
بولتون كه دموكرات ها او را به عنوان فردی ناسازگار با سیستم بین المللی به ویژه ساختار سازمان ملل می دانند در آگوست سال ۲۰۰۵ از سوی جورج بوش بطور موقت و بدون تائید مجلس سنای این كشور به عنوان سفیر آمریكا در سازمان ملل منصوب شد و این امر مخالفت گسترده ای در بین دموكرات ها و حتی برخی از جمهوریخواهان ایجاد كرد.تائید نشدن كامل بولتون از سوی سنای قبلی با اكثریت جمهموریخواه به دلیل مواضع اختلاف برانگیز وی درباره سیاست خارجی آمریكا در مسایل مربوط به ایران و عراق بود.
بوش با استفاده از اختیارات رییس جمهوری در مورد انتصاب موقت مقامات ارشد در دوره تعطیل مجلس سنا، حكم انتصاب بولتون را صادر كرده بود. اینگونه انتصاب ها باید پس از آغاز دوره جدید قانونگزاری سنا به تایید نمایندگان برسد.
دوره بعدی قانونگذاری سنا در ماه ژانویه سال آینده آغاز می شود كه برخلاف دوره كنونی، حزب مخالف دموكرات اكثریت كرسی های آن را در اختیار خواهد داشت.وی به عنوان سفیر آمریكا در سازمان ملل، آشكارا و به طور مداوم سیاست های خاورمیانه ای كاخ سفید، به ویژه حمایت راسخ آمریكا از اسرائیل را منعكس كرد.
كارشناسان و تحلیلگران مسایل سیاسی بر این باورند كه سازمان ملل در دوره تصدی ۱۷ ماهه جان بولتون به عنوان سفیر آمریكا در این نهاد بین المللی نقش ابزار دیپلماسی این كشور را ایفا كرد و اكنون با خروج وی خلایی در تیم سیاست خارجی واشنگتن ایجاد شده، خلایی كه باید سریعا پرشود.زلمای خلیل زاد، سفیر آمریكا در عراق كاندیدای پیشروی احراز كرسی جان بولتون تلقی می شود، هر چند كه مقامات واشنگتن می گویند از آنجایی كه قرار است كنگره به زودی به طور موقت وارد دوره تعطیلی شود، بسیار بعید است كه خلیل زاد بتواند قبل از فوریه یا مارس ۲۰۰۷ خود را به نیویورك برساند.
در همین حال تام كیسی، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریكا درخصوص پست نمایندگی آمریكا در سازمان ملل اظهار داشت: این پست حایز اهمیت به سزایی است و من یقین دارم كه به زودی فرد جانشین شخص خواهد شد.دوشنبه گذشته جورج بوش با مشاهده مخالفت های اپوزیسیون دموكرات با تمدید مهلت تصدی بولتون از تلاش های خود جهت تایید كاندیدایی وی به عنوان نماینده دایم كشورش در سازمان ملل دست كشید.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید