پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


مصائب قرن ۲۱ در قالب یک کمدی سیاه


مصائب قرن ۲۱ در قالب یک کمدی سیاه
«هواشناس» در زمره آثار كمدی سیاه قرار می گیرد، با این حال به سختی می توان فیلم را به ژانری خاص نسبت داد.حوادث این فیلم نه به طور كامل فانتزی بامزه است و نه به طور كامل غمگینانه؛ فیلمساز با ساخت «هواشناس» قدم در مسیری جدید و كشف نشده می گذارد كه بیش از همه مخاطبان گریزان و فراری را مد نظر قرار داده است. «هواشناس» محصول سال ۲۰۰۵ آمریكاست كه در مدت یك ساعت و چهل و یك دقیقه به شیوه رنگی و با صدای دالبی دیجیتال توسط گوروربیسنكی ساخته شده است.
● درباره فیلم
در سینمایی «هواشناس» كارگردان واماندگی اجتماعی را با سردی ترسناكی به نمایش می گذارد. فیلم مصائب قرن ۲۱ را از نگاه كارگردانی به تصویر می كشد كه به ساخت فیلم های بزرگی چون دزدان دریایی كارائیب عادت دارد.
«هواشناس» به جریان عادی سینمای آمریكا تعلق دارد. اما نوع نگاه فیلمساز و پرداخت فیلم آن را در زمره آثار مستقل سینمای آمریكا قرار می دهد. آثاری كه به فروشش امیدی نیست.داستان فیلم در شهر شیكاگو می گذرد. شهری سردسیر كه جریان آب و هوا برای مردم كه سه ماه های سختی را تحمل می كند، بسیار مهم است.نقطه پارادوكس فیلم این است كه دوید اسپریتز در مقابل دوربین تلویزیونی موفق است و شخصیت محبوبی دارد اما به محض این كه از جلوی دوربین كنار می رود، در همه راهها ناموفق و سردرگم است. در فراسوی دوربین هر روز در عین موفقیت مالی اما به لحاظ معنوی همه درها را به روی خود بسته و هر روز بدتر از دیروز است.بر این اساس دیوید اسپریتز تمثیلی از جامعه امروز آمریكاست. جامعه ای كه در تمام عرصه ها پیشرو است اما در كوچكترین مسائل زندگی، آن طور كه باید پیش نرفته است.
● داستان فیلم
فیلمنامه هواشناس را استیو كنراد در ژانر كمدی و درام به نگاش درآورده است. داستان فیلم درباره مردی به نام دیوید اسپریتز، هواشناس محلی است كه در شیكاگو زندگی می كند. او از شهرت بسیاری در بین مردم این شهر برخوردار است و برخی او را دوست دارند و برخی دیگر از وی متنفر هستند. با این حال دیوید مقابل دوربین به شدت آدمی موفق جلوه می كند. اما در زندگی واقعی با مشكلات بسیاری روبه روست.مرگ پدر، جدایی از همسر و سرپرستی فرزندان مشكلاتی است كه باید با آن ها دست و پنجه نرم كند. در این میان كار بهتری در نیویورك به دیوید پیشنهاد می شود و او مجبور است تصمیم مهمی در زندگی اش نگیرد.
● حضور در جشنواره های جهانی و اكران در سینماها
سینمایی «هواشناس» در كشورهای متعددی چون هلند، كانادا، مجارستان، آرژانتین، استرالیا، برزیل، فنلاند، اسپانیا، آلمان، سنگاپور به نمایش درآمد و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه رو شد.
این در حالیست كه سینمایی «هواشناس» تا كنون موفق به دریافت جایزه ای از جشنواره های معتبر جهانی نشده است. اتفاقی كه برای اغلب فیلم های گور وربینسكی رخ می دهد.
● درباره بازیگران
نیكلاس كیج، بازیگر فیلم هایی چون «تغییر چهره»، «مرد خانواده»و «ارباب جنگ» هفتم ژانویه ۱۹۶۴در كالیفرنیا متولد شد.او با عنوان كامل نیكلاس كیم كاپولا آگوست كاپولا، استاد برجسته ادبیات و برادرزاده فرانسیس فورد كاپولا فیلمساز عرصه سینمای است.با این حال، كیج از همان ابتدای فعالیت نام مستعار را برای خود برگزید تا شهرتی كه به دست می آورد، به واسطه تلاش خود باشد. او كه در رشته تئاتر درس خوانده است بازیگری را از سال ۱۹۸۱ و با یك فیلم تلویزیونی با نام «بهترین لحظات» آغاز كرده پس از آن كیج در ۴۳ فیلم بازی كرد كه «هواشناس» نیز در زمره این آثارمحسوب می شود.
نیكلاس كیج در حال حاضر تا سال ۲۰۰۸ با پروژه های سینمایی قرارداد دارد و قرار است طی سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در ۹ فیلم سینمایی بازی كند.او درهواشناس نقش دیوید اسپریتز را بازی می كند و به خوبی توانسته است تضاد درونی یك چهره تلویزیونی را كه در زندگی شخصی اش به بن بست رسیده به نمایش بگذارد.در كنار نیكلاس كیج بازیگرانی چون مایكل كین، هوپ دیویس، نیكلاس هالت، مایكل ریسپولی و گیل بیلوز به ایفای نقش پرداخته اند.
● درباره فیلمساز
گوروربینسكی، كارگردان «هواشناس» شانزدهم مارس ۱۹۶۴ در تنسی آمریكا به دنیا آمد.او كه در دوران نوجوانی نوازنده گیتار بوده است، اولین دوربین فیلمبرداری را با فروش گیتارش خرید. وربینسكی تا كنون ۸ فیلم را كارگردانی كرده است كه هواشناس ششمین فیلم وی محسوب می شود. گوروربینسكی پس از هواشناس، با ساخت نسخه دوم سینمایی «دزدان دریایی كارائیب» ركورد پرفروش ترین فیلم هفته را با فروش ۱۳۵ میلیون ۶۰۰ هزار دلار در آمریكا كسب كرد و در سطح جهانی نیز این فیلم بیش از یك بیلیون دلار فروخت.از دیگر ساخته های این كارگردان لهستانی الاصل (حلقه ۲۰۰۲) است كه از تلویزیون ایران پخش شده است.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید