جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

راهنمای مادران شاغل برای تغذیه کودکان با شیر مادر


راهنمای مادران شاغل برای تغذیه کودکان با شیر مادر
شیر مادر رایگان است .هزینه شیر مصنوعی و مراقبت‌های بهداشتی مورد نیاز کودکان محروم از شیر مادر بسیار چشمگیر است. راهنمای مادران شاغل برای تغذیه کودکان با شیر مادر شیر مادر رایگان است .هزینه شیر مصنوعی و مراقبت‌های بهداشتی مورد نیاز کودکان محروم از شیر مادر بسیار چشمگیر است.
● چرا چگونه و چه وقت باید بین شیردهی و اشتغال توازن برقرار نمود؟
شیر مادر رایگان است .هزینه شیر مصنوعی و مراقبت‌های بهداشتی مورد نیاز کودکان محروم از شیر مادر بسیار چشمگیر است.
● بهترین شیر براِی شیر خوار:
تغذیه با شیر مادر خواه مستقیم از پستان یا فنجان ، بهترین غذا برای شیر خوار است. شیر مادر غذایی بی نظیر برای تامین سلامت جسم و روان شیر خوار است .و حاوی مواد ایمنی بخش در برابر حساسیت ها و غفونت ها می باشد.
▪ هضم آسان : شیر مادر نسبت به شیر مصنوعی از هضم آسانتری برخوردار است.
▪ شیر خوار سالمتر: چون شیر مادر حاوی عوامل ضد عفونت است ،شیر مادر خوران نسبت به سایر شیر خواران سالمتر هستند .بعلاوه شیر مادر در رشد جسمی بهتر ، ضریب هوشی بالاتر و پیشگیری از بیماریهای مزمن و خطرناک دوران نوجوانی وبزرگسالی نقش مهمی دارد.
▪ صرفه جویی در وقت: تغذیه با شیر مادر موجب صرفه جویی در وقت میشود ، سریه با کیفیت وهمیشه در دسترس است ، نیاز به اندازه گیری ، مخلوط کردن و گرم کردن ندارد ، ذخیره کردن و آماده نمودن شیر دوشیده شده نیز برای تغذیه شیرخوار به وسیله فنجان آسان است .
▪ روابط عاطفی نزدیک: تغذیه با شیر مادر موجب روابط عاطفی نزدیک بین مادر و شیر خوار میشودو به تامین نیاز های احساسی و هیجانی شیرخوار کمک میکند .
▪ مادر سالمتر : شیر دهی خطر پوکی استخوان ، سرطانهای تخمدان ، پستان و دهانه رحم ،کم خونی ،عفونت مثانه ، یائسگی زودرس وچاقی را کاهش می دهد.چگونه میتوانم با اشتغال به کار به شیردهی ادامه دهم؟
روشهای زیادی برای ادامه شیردهی ضمن اشتغال بکار وجود دارد تا حدودی بستگی به نوع کار و طول مدت کار روزانه دارد.بهر حال راهی را باید انتخاب کنید که رضایت شما و شیرخوارتان را فراهم سازد.با کارفرما یا مسئول اداره خود صحبت کنید که چه امکاناتی را می توتند در اختیار شما قرار دهند.
● تاخیر در شروع مجدد کار:
اگر می خواهید کودکتان را بطور کامل با شیر خود تغذیه کنید ، می توانید شروع مجدد کارتان را به تاخیر بیندازید تا زمانی که کودک بتواند هنگام غیبت شما بدون شیر مادر بسر ببرد. یا با شیر دوشیده شده و غذای کمکی تغذیه شود.
● انجام کار در خانه:
انجام دادن کار در منزل به شما این امکان را میدهد که شیر خوار را بر حسب میل و تقاضایش با شیر خود تغذیه کنید.
● شیر خوارگاه در محل کار:
استفاده از شیر خوار گاه در محل کار تغذیه کودکتان را با شیر مادر تسهیل می کند.
● ساعات کار قابل تغییر :
ساعات کار قابل تغییر این امکان را به شما میدهد تا که ساعات کار خود را با نیازهای شیر خوارتان تطابق دهید.
● آوردن شیر خوار به محل کار :
در صورت امکان گرفتن یک مراقب برای بچه ای که بتواند او را برای شیر خوردن به محل کار شما بیاورد. شیر دهی را در طول روز میسر میکند.
● دوشیدن شیر در محل کار :
اگر روشهای فوق با شرایط شما سازگار نیست میتوانید هنگامی که کنار شیر خوار هستید او را با پستان تغذیه کنید.و وقـط از او دور هستید شیرتان را بدوشید و نگهداری کنید . کسی که از بچه مراقبت میکند شیر دوشیده را بوسیله فنجان به او بدهد.
چه مدت شیر دوشیده می تواند ذخیره شود.اگر دوشیدن و جمع آوری شیر در شرایط کاملا بهداشتی انجام شده باشد:
▪ ۴۸ ساعت در یخچال
▪ ۲ هفته در جا یخی
▪ ۳ ماه در قسمت فریزر یخچال فریزر های خانگی
▪ ۶ الی ۱۲ ماه در فریزر عمیق صنعتی
● ذوب کردن شیر منجمد به آهستگی:
ظرف شیر دوشیده شده را در داخل آب ولرم یا گرم نه آ ب جوش قرار داد و ذوب نمود و قبل از مصرف آن را به آرامی تکان داد. از ماکرو فر نباید استفاده کرد.
فرد مراقبت کننده از کودک شیر را با فنجان به شیر خوار بدهد و از بطری استفاده نکند .استفاده از شیشه شیر مشکلاتی را برای شیر دهی مادران و سلامت کودکان به همراه دارد.
شیر دوشیده شده ذوب شده را می توان در یخچال نگه داشت اما نباید دوباره آن را منجمد کرد و اگر ظرف ۲۴ ساعت مصرف نشد باید آن را دور ریخت.
● روش دوشیدن شیر با دست:
دوشیدن شیر با دست مفید ترین روش دوشیدن است . که نیاز به هیچ وسیله ای ندارد و متوانید در هر جا و هر زمانی که نیاز دارید به انجام آن بپردازید. دوشیدن با دست وقتی که پستان ها نرم هستند کار ساده ای است اما در هنگام احتقان و حساس شدن آنها کاری مشکل است .و نیاز به استفاده از روشهایط همانند بطری گرم دارد .
● آماده کردن ظرف برای دوشیدن شیر مادر :
یک فنجان ، لیوان ، یا شیشه دهان گشاد انتخاب کرده آن را با مواد شوینده تمیز نمایید . در هنگام دوشیدن باید فنجان را با آب جوش پر نموده چند دقیقه به همان حال نگه دارید و وقتی آماده دوشیدن هستید آن را خالی نمایید . دستهایتان را کاملا بشویید ،راحت نشسته و ظرف را نزدیک پستان خود بگیرید.
● زمان دوشیدن شیر :
▪ کل روش دوشیدن تقریبا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه وقت می گیرد .
پس از برقراری جریان شیر ، این زمانها بعنوان راهنما بکار میرود و دوَیدن تا زمان کنترل جریان شیر ادامه می یابد . دوشیدن شیر نباید به پستان صدمه ای بزند در غیر این صورت تکنیک بکار رفته درست نبوده است . در ابتدا ممکن است شیری خارج نشود . اما پس از چند دقیقه شیر شروع به چکیدن می نماید و اگر رفلکس جاری شدن شیر فعال باشد شیر جاری می شود . آطن رفلکس با مصرف یک نوشیدنی گرم ، ماساژ و کمپرس گرم پستان ، تحریک ملایم نوک پستان ، فکر کردن به شیر خوار .... تحریک میشود .
منبع : وب سایت کودکانه


همچنین مشاهده کنید