پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اسماعیل هنیه کیست؟


اسماعیل هنیه کیست؟
۲۹ مارس افكار عمومی خاورمیانه در رأس فهرست انتخاباتی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» نام و تصویر مردی آرام را دیدند كه در فردای پیروزی حماس بر كرسی نخست وزیری نشست. هنیه از رهبران سیاسی نسبتاً میانسال حماس به شمار می رود كه قبل از ورود به جهان سیاست سال ها به فعالیت های دانشجویی می پرداخت. هنیه در سال ۱۹۶۳ در اردوگاه الشاطی غزه متولد شد و اكنون ۴۳ سال سن دارد. خانواده وی در پی اشغال روستایشان (الجوره) در شهر عسقلان اشغالی مدتی را به آوارگی گذراندند. نخست وزیر فلسطین تحصیلات ابتدایی و راهنمایی خود را در مدارس سازمان كمك رسانی سازمان ملل «آنروا» به پایان رساند و در دانشگاه الأزهر در غزه دیپلم گرفت و به تحصیلات خود در دانشگاه اسلامی غزه ادامه داد و در رشته ادبیات عرب فارغ التحصیل شد. هنیه متأهل و دارای ۱۱ فرزند است.
از مهم ترین مراحل زندگی هنیه می توان به فعالیت وی در انجمن اسلامی شاخه دانشجویی حماس در دانشگاه اشاره كرد. هنیه از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۴ عضو شورای دانشجویی دانشگاه اسلامی غزه بود و از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶ نیز ریاست این شورا را برعهده داشت. این شورا در دهه هشتاد شاهد اختلافهای شدید سازمان جوانان شاخه دانشجویی جنبش فتح و انجمن اسلامی بود. هنیه بیش از چند بار بازداشت شده و در سال های ،۱۹۸۷ ۱۹۸۸ ، ۱۹۸۹ به ترتیب ۱۸ روز، شش ماه و سه سال را در زندان های اسرائیل گذرانده است.
در تاریخ هفدهم دسامبر سال ،۱۹۹۲ رژیم صهیونیستی هنیه را به همراه ۴۱۵ نفر از فعالان و رهبران حماس و جهاد اسلامی به مرج الزهور در جنوب لبنان تبعید كرد.
از مهم ترین مناصب و پست هایی كه هنیه تاكنون برعهده داشته است می توان به ریاست دفتر شیخ احمد یاسین رهبر و بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی حماس (كه در ۲۲ مارس ۲۰۰۴ ترور شد) اشاره كرد. وی همچنین یكی از اعضای رهبری سیاسی جنبش حماس در نوار غزه به شمار می رود.
هنیه از محبوبیت بالایی در میان هواداران حماس و ملت فلسطین برخوردار است و به میانه روی و داشتن شخصیتی آرام و متین شهرت دارد. از همین روست كه وی همواره بر وحدت فلسطینیان تأكید كرده است. او روابط مستحكمی با رهبران گروه های مختلف فلسطین دارد و در همه جلسات مذاكره و گفت وگوی حماس و تشكیلات خودگردان و گروه های فلسطینی حضور فعال داشته است.
اسماعیل هنیه و محمود الزهار پس از ترور احمد یاسین، عبدالعزیز رنتیسی، اسماعیل ابوشنب و ابراهیم مقادمه از برجسته ترین رهبران سیاسی حماس در نوار غزه محسوب می شوند.
وی در سپتامبر ۲۰۰۳ با احمد یاسن هدف ترور نافرجام اسرائیل قرار گرفت. در این حمله یك جنگنده اسرائیل بمب بزرگی را روی منزلی در نوار غزه به قصد ترور این دو شلیك كرد اما به هنیه و شیخ یاسین و ساكنان منزل آسیبی نرسید.
● خلاصه ای از زندگینامه اسماعیل هنیه نخست وزیر جدید فلسطین:
▪ نام: اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه ملقب به ابوالعبد
▪ تاریخ و محل تولد: ۱۹۶۳ غزه ـ اردوگاه الشاطی
▪ محل زندگی خانوادگی قبل از آوارگی: روستای الجوره در عسقلان اشغالی
▪▪ مراحل تحصیلی:
▪ تحصیلات ابتدایی و راهنمایی: مدارس سازمان آنروا در اردوگاه الشاطی
▪ تحصیلات عالیه: دانشگاه الازهر در غزه
▪ مدرك تحصیلی: لیسانس زبان عربی در دانشكده تربیت دانشگاه اسلامی غزه
● زندگی هنیه در یك نگاه:
▪ سال ۱۹۸۱ با ورود به دانشگاه اسلامی غزه، به عضویت انجمن اسلامی این دانشگاه درآمد.
▪ عضو شورای دانشجویی دانشگاه از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۴
▪ ریاست شورای دانشجویی دانشگاه از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶
▪▪ بازداشت:
▪ بار اول: به مدت ۱۸ روز در تاریخ ۱۹۸۷‎/۱۲‎/۲۴
▪ بار دوم: به مدت ۶ ماه در تاریخ ۱۹۸۸‎/۱‎/۱۵
▪ بار سوم: به مدت ۳ سال در تاریخ ۱۹۸۹‎/۵‎/۱۸
▪ تبعید:
در تاریخ ۱۹۹۲‎/۱۲‎/۱۷ همراه با ۴۱۵ نفر از رهبران و فعالان حماس و جهاد اسلامی به مرج الزهور در جنوب لبنان تبعید شد.
● سوابق علمی ـ سیاسی هنیه:
▪ دبیر سابق هیأت امنای دانشگاه غزه
▪ مسئول سابق امور اداری دانشگاه غزه
▪ مدیر سابق علمی دانشگاه غزه
▪ عضو سابق امنای دانشگاه غزه
▪ عضو كمیته عالی گفت وگوی حماس با بقیه گروه های فلسطینی و تشكیلات خودگردان
▪ عضو كمیته عالی پیگیری انتفاضه به نمایندگی از حماس
▪ رئیس دفتر شیخ احمد یاسین
▪ عضو رهبری سیاسی جنبش حماس
▪ عضو سابق هیأت مدیره جمعیت اسلامی غزه
▪ رئیس باشگاه جمعیت اسلامی غزه به مدت ۱۰ سال
● هدف همیشگی جوخه های ترور اسرائیل
هنیه همواره از اهداف اصلی جوخه های ترور اسرائیل بوده است و مقام های رژیم تل آویو نیز همواره بر این امر تأكید داشته اند. آخرین باری كه وی به طور مستقیم هدف عملیات ترور اسرائیل قرار گرفت در سپتامبر ۲۰۰۳ بود. هنیه خود روایتی شنیدنی از این ترور دارد كه آن را اینگونه توصیف می كند: «در سپتامبر ۲۰۰۳ میلادی همراه شیخ احمد یاسین به دیدار دكتر مروان ابوراس رفته بودیم. وقتی ناهار را در منزل ایشان میل كردیم، ناگهان یك هواپیمای اف۱۶ محلی را كه در آن بودیم بمب باران كرد. سقف فروریخت و همه جا را دود و گرد و خاك فراگرفت. به شكرانه پروردگار موفق شدیم از منزل خارج شویم و خداوند ما و خانواده دكتر ابوراس را نجات داد».
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید