جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سوره‌ قیامت‌


سوره‌ قیامت‌
● چهره‌های‌ انسان‌ در روز قیامت‌
چهره‌ها و صورت‌هایی‌ در روز قیامت‌ تابناك‌ وشادمان‌ و به‌ سوی‌ پرودگارشان‌ نگرنده‌ و شیداهستند. این‌ تعابیر برای‌ رساندن‌ مفهموم‌ شادمانی‌بی‌زوال‌ مومنان‌ نیكوكار است‌ كه‌ در روز قیامت‌ باروی‌ نورانی‌ و درخشان‌ محو تماشای‌ وعده‌های‌بی‌تخلف‌ خدایشان‌ هستند و از این‌ خرسندی‌بی‌زوال‌ باطن‌ و ظاهرشان‌ خشنود و خوشحال‌است‌ اما در نقطه‌ مقابل‌، چهره‌ها و صورت‌هایی‌وجود دارد كه‌ ترشروی‌ و تاریك‌ است‌ كه‌ ظن‌قوی‌ به‌ عقوبتی‌ شكننده‌ و سخت‌ درباره‌ خودش‌دارد هرگز چنین‌ نیست‌ كه‌ بتوان‌ از دنیای‌ (به‌ غیراز ایمان‌ و اعمال‌ نیك‌) برای‌ آخرت‌ كاری‌ انجام‌داد آنگاه‌ كه‌ جان‌ و روح‌ به‌ استخوان‌های‌ بالای‌سینه‌ (چنبرگردن‌) برسد و اطرافیان‌ محتضر گویندچه‌ كسی‌ دارو و درمان‌ بیمار در حال‌ فوت‌ كند ومحتضر نیز ظن‌ قوی‌ دارد كه‌ هنگام‌ فراق‌ وجدایی‌ با خانواده‌ و دنیا فرا رسیده‌ است‌. وقت‌جان‌ دادن‌ از سختی‌ و درد ساق‌ پای‌ او با یكدیگردر هم‌ پیچید او به‌ سوی‌ پروردگارت‌ سوق‌ داده‌می‌شود. اگر از اهل‌ بهشت‌ باشد به‌ رضوان‌خداوند می‌رسد و اگر از گناهكاران‌ باشد به‌ دوزخ‌دردناك‌ پرعذاب‌ می‌رسد.
آیات‌ فوق‌ آثار هنگام‌ مرگ‌ و پس‌ از آن‌ رابرای‌ مردم‌ بیان‌ می‌كند تا از این‌ طرق‌ اندكی‌ علم‌و تصوری‌ اجمالی‌ نسبت‌ به‌ جهان‌ دیگر داشته‌باشند در این‌ مسیر هیچ‌ راهی‌ برای‌ رسیدن‌ به‌معرفت‌، غیر از كتاب‌های‌ آسمانی‌ نیست‌ و ضروری‌است‌ به‌ دقت‌ درباره‌ آیات‌ الهی‌ تامل‌ شود زیراخداوند در وعده‌ها و خبرهای‌ خود صادق‌ است‌.
● توصیف‌ كافر و توبیخ‌ خداوند
او پیامبرش‌ را تصدیق‌ نكرد (احتمال‌ داده‌شده‌ است‌ كه‌ منظور ابوجهل‌ باشد) بلكه‌ او راتكذیب‌ كرد و از او روی‌ برگردانید سپس‌ به‌ سوی‌اهل‌ و قبیله‌ خود رفت‌ و با تبختر و فخر اعلام‌ كردكه‌ من‌ پیرو محمد(ص‌) نشدم‌ آنگاه‌ خداوندمی‌فرماید «اولی‌ لك‌ فاولی‌ ثم‌ اولی‌ لك‌ فاولی‌»هلاكت‌ و نابودی‌ سزاوار تو ای‌ كافر و معاند است‌پس‌ سزاوارتر و سزاوارتر است‌ برای‌ تو عذاب‌ وعالم‌ قبر و قیامت‌ پس‌ سزاوارتر. چهار بار كلمه‌اولی‌ تكرار شده‌ است‌ و این‌ به‌ معنای‌ و عید وتهدید الهی‌ است‌ كه‌ یكی‌ پس‌ از دیگری‌ شدیدترو شدیدتر خواهد آمد. پس‌ از نزول‌ آیه‌، پیامبراسلام‌(ص‌) ابوجهل‌ را در مكه‌ دید و جامه‌اش‌ راگرفت‌ و آیه‌ را تلاوت‌ فرمود «اولی‌ لك‌ فاولی‌ ثم‌اولی‌ لك‌ فاولی‌» ابوجهل‌ گفت‌: «به‌ چه‌ چیزی‌ مرامی‌ترسانی‌ تو و خدای‌ تو هیچ‌ نتوانید با من‌ كاری‌كنید من‌ بزرگ‌ قوم‌ خودم‌ و عزیز مكه‌ هستم‌» وچون‌ سال‌ دوم‌ هجری‌ روز جنگ‌ بدر شد و قوت‌قریش‌ و ضعف‌ لشكر رسول‌ خدا(ص‌) را در تعداددیر تردیدی‌ به‌ خود راه‌ نداد كه‌ برپیامبر(ص‌)پیروز خواهد شد و خطاب‌ به‌ پیامبر(ص‌) گفت‌خدای‌ خودت‌ را پرستش‌ نكن‌ كه‌ تو را ذلیل‌گردانید و چون‌ جنگ‌ آغاز شد و ارتش‌ اسلام‌بركفر پیروز شد ابوجهل‌ در بین‌ زخمی‌های‌كافران‌ به‌ زمین‌ افتاد. عبدا... مسعود از پیرمردان‌مسلمان‌ بود كه‌ به‌ جهت‌ ضعف‌ پیروی‌ نمی‌توانست‌در جنگ‌ شركت‌ كند پس‌ از خاتمه‌ جنگ‌ به‌ سراغ‌باقیمانده‌ سپاه‌ كفر رفت‌ و هر كافری‌ كه‌ اندك‌مقاومتی‌ داشت‌ می‌كشت‌ تا اینكه‌ به‌ ابوجهل‌ رسیدو دید رمقی‌ بیش‌ در بدن‌ او نمانده‌ است‌. عبدا...می‌گوید پای‌ ابوجهل‌ را گرفتم‌ و از میان‌ كشته‌هابیرون‌ آوردم‌ و پای‌ بر پشتش‌ نهادم‌ چشم‌ باز كرد وگفت‌ پای‌ بر جای‌ بلندی‌ نهاده‌ای‌، گفتم‌ ای‌ابوجهل‌ در این‌ حال‌ هم‌ دست‌ از تكبر و تبخترنمی‌كشی‌ گفت‌ ای‌ عبدا... می‌دانم‌ كه‌ مرا خواهی‌كشت‌ ترا سه‌ وصیت‌ می‌كنم‌ قبول‌ كن‌ اول‌; آنكه‌محمد(ص‌) را بگو كه‌ در جهان‌ از تو دشمن‌تری‌نداشتم‌ دوم‌; مرا به‌ شمشیر من‌ بكش‌ نه‌ به‌ شمشیرخودت‌ سوم‌; سر مرا جدا كن‌ و به‌ پیش‌محمد(ص‌) ببر تا او را خوش‌ آید. عبدا... نقل‌می‌كند به‌ ابوجهل‌ گفتم‌ كه‌ خدا ترا دشمن‌تر است‌تا محمد(ص‌) آنگاه‌ به‌ رضایت‌ خداوند سرش‌ را ازبدنش‌ جدا كردم‌ و قوت‌ آن‌ را نداشتم‌ كه‌ بلندش‌كرده‌ و به‌ نزد پیامبر ببرم‌ آن‌ را به‌ رسیمانی‌ بستم‌ وكشان‌ كشان‌ به‌ نزدیك‌ پیامبر(ص‌) آوردم‌ حضرت‌با دیدن‌ آن‌ مرا به‌ بهشت‌ بشارت‌ داد و خدای‌ راشكر كرد. همچنین‌ در روایت‌ از پیامبر آمده‌ است‌كه‌ هر امتی‌ را فرعونی‌ بوده‌ است‌ و فرعون‌ امت‌من‌ ابوجهل‌ است‌ كه‌ بعد از بیان‌ هر وعده‌ وتهدیدی‌ انكار می‌كرد ابوجهل‌ هر چه‌ كه‌ از طرف‌پیامبر از توحید و معاد تبلیغ‌ می‌شد تكذیب‌می‌كرد.
● دعوت‌ به‌ تفكری‌ مجدد
آیا انسان‌ می‌پندارد كه‌ مهمل‌ و بی‌حساب‌ رهامی‌شود مگر نه‌ اینكه‌ او نطفه‌ای‌ ریخته‌ شده‌ دررحم‌ بوده‌ است‌ سپس‌ خون‌ بسته‌ شده‌ آنگاه‌اندام‌های‌ او خلق‌ شد و پس‌ از مدتی‌ به‌ دقت‌ ومیزانی‌ مساوی‌ رشد یافت‌ و خداوند از انسان‌زوج‌ مذكر و مونث‌ آفرید آیا با این‌ توصیف‌های‌واقعی‌ كه‌ همه‌ در قدرت‌ خداوند است‌ آیا خالق‌بزرگ‌ قادر نخواهد بود كه‌ مردگان‌ را زنده‌ كندكنایه‌ از آنكه‌ قیامت‌ و معاد مورد انكار كافران‌ باهمین‌ استدلال‌ و تفكر درباره‌ خلقت‌ انسان‌ قابل‌رد است‌.
● ثواب‌ سوره‌ قیامت‌
ابی‌ بن‌ كعب‌ از رسول‌ خدا (ص‌) روایت‌ كرده‌است‌ هر كس‌ سوره‌ قیامت‌ را تلاوت‌ كند من‌ وجبرئیل‌ برای‌ او در روز قیامت‌ گواهی‌ دهیم‌ كه‌ اوایمان‌ داشته‌ به‌ قیامت‌ و معاد و در آن‌ روز چهره‌وی‌ نورانی‌ و درخشان‌تر از چهره‌های‌ دیگر شود.
ابوبصیر از امام‌ صادق‌ نقل‌ كرد هر كس‌ سوره‌قیامت‌ را بخواند حق‌تعالی‌ به‌ هنگام‌ برخاستن‌ ازقبر این‌ سوره‌ را رفیق‌ او كند تا به‌ زیباترین‌ سوره‌به‌ روی‌ او بخندد و او را شادمان‌ سازد تا از پل‌صراط و میزان‌ قیامت‌ عبور كند.
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید