جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سرما خوردگی در کودکان ۰ تا ۱۲ ماهه


سرما خوردگی در کودکان ۰ تا ۱۲ ماهه
● چرا فرزند من اینقدر سرما می خورد؟
یكی از دلایلی كه باعث می شود بچه ها مرتباً سرما بخورند این است كه سیستم ایمنی آنها هنوز كاملاً تكامل پیدا نكرده است. همچنین فرزند شما با هر بار سرما خوردگی فقط بر علیه یكی از بیش از ۲۰۰ نوع ویروس سرما خوردگی ایمنی پیدا می كند. آیا می توانید همه سرماخوردگیهائی را كه در سراسر عمرتان به آن مبتلا شده اید به یاد بیاورید؟ فرزند شما باید به همه آنها -و حتی بیشتر -مبتلا شود تا نسبت به همه ویروسهای سرما خوردگی ایمنی پیدا كند.
در هنگام رشد كردن، او می خواهد دنیای اطرافش را با لمس كردن (و لیسیدن) هر چیز بیشتر كشف كند. بنابراین به راحتی ویروسهای سرما خوردگی روی دست هایش خواهند بود. سپس او دستانش را در بینی یا دهان كرده و یا چشمهایش را با آن می مالد و بنابراین ویروس این امكان را پیدا می كند كه به مجاری بینی او راه پیدا كند.
ممكن است كه فرزند شما در پائیز یا زمستان بیشتر سرما بخورد كه علت آن سرمای هوا و گرم كردن درون خانه است كه باعث خشك شدن مخاط بینی شده و كار ویروس سرما خوردگی را راحتر می كند. ضمناً وقتی هوای بیرون سرد است او بیشتر در محیط بسته می ماند كه در آین حالت امكان انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر بیشتر است.
مطالعات اخیر اظهارات والدین شاغل را مبنی بر این كه بچه ها در مهد كودكها بیشتر سرما خورده، عفونت گوش گرفته و دچار آبریزش بینی می شوند تایید می كنند. حتی اگر فرزندتان با كودكان زیادی در تماس نباشد، در سال اول ۴ تا ۱۰ بار سرما خواهد خورد. با افزایش سن تعداد سرماخوردگیها كم شده به طوری كه در سنین ۱۳ تا ۱۹ سالگی به حدود ۳ بار در سال می رسد.
● چگونه می توانم متوجه شوم كه فرزندم سرما خورده و مبتلا به آنفولانزا یا آلرژی نشده است؟
اگر فرزند شما در فاصله بین ماههای آبان تا اردیبهشت بیمار شده و بیماری او بصورت شروع ناگهانی تب (معادل ۳۸.۳ درجه سانتی گراد یا بیشتر) همراه با خستگی و لرز و به دنبال آن علائم تنفسی مثل آبریزش بینی یا سرفه خشك باشد به احتمال زیاد مبتلا به آنفولانزا شده است (نكته: اگر علائم گرفتگی بینی یا سرفه خیلی پیش از تب اتفاق بیافتد نشان دهنده این است كه فرزند شما مبتلا به سرماخوردگی شده است). كودكی كه مبتلا به آنفولانزا می شود ممكن است اسهال یا استفراغ نیز داشته باشد.
خارش بینی و چشمهای اشك آلود علائم كلیدی آلرژی هستند. همچنان كه حملات عطسه و یا خارش پوست كه برای هفته ها یا ماهها ادامه داشته باشد جز علائم اصلی آلرژی می باشند.
ترشحات بینی در آلرژی آبكی باقی می مانند اما در سرما خوردگی چركی شده، زرد رنگ یا سبز رنگ می شوند. در آلرژی تب وجود نداشته و معمولاً در بهار، تابستان یا اوایل پائیز دیده میشود. اگر سن فرزند شما كمتر از ۳ ماه بوده و درجه حرارت مقعدی او بالاتر از ۳۸ درجه سانتی گراد است بلافاصله با متخصص اطفال مشورت كنید زیرا او باید مطمئن شود كه این تب به دلیل عفونت باكتریایی كه نیازمند درمان می باشد، نیست.
● درمان سرما خوردگی كودكم چیست؟
هیچ داروئی نمی تواند باعث شود كه ویروس سریعتر از بدن او خارج شود، اما شما می توانید با اطمینان یافتن از این كه او به مقدار لازم استراحت كرده و مایعات كافی (كه به معنای دریافت كافی شیر مادر یا شیر خشك برای كودكان زیر ۶ ماه است) دریافت می دارد، به فرزندتان كمك كنید تا احساس بهتری داشته باشد. از آن جائی كه بچه ها نمی توانند تا ۴ سالگی به خوبی بینی خود را با فین كردن خالی كنند راه های زیر می تواند كنار آمدن با احتقان (گرفتگی) بینی را برای او راحت تر كند.
سر بچه را به عقب ببرید و چند قطره از محلول نرمال سالین در داخل حفره های بینی او بچكانید. سپس بعد از چند دقیقه با استفاده از سرنگ های پلاستیكی، آب نمك و ترشحات بینی را پمپ كنید. اگر فرزند شما موقع مكیدن شیر مشكل دارد ۱۵ دقیقه قبل از شیر دادن به او این كار را انجام دهید. بدین صورت او می تواند هم زمان هم به خوبی تنفس كرده و هم شیر را بمكد. به اطراف پره های بینی او از ژل های نرم كننده بمالید تا باعث كاهش التهاب و تحریك شود. (تا زمانی كه پزشك لازم ندانسته از اسپری های بینی استفاده نكنید. این اسپری های اگر چه ممكن است موقتاً باعث برطرف شدن علائم شود اما در نهایت با مصرف مداوم احتقان را بیشتر می كنند.)
از یك دستگاه بخور یا بخور سرد برای مرطوب كردن فضای اتاق استفاده كنید یا با فرزند خود به داخل حمام رفته، آب داغ را باز كرده، در را بسته و با او در حدود ۱۵ دقیقه در فضای حمام بنشینید. وان آب گرم نیز می تواند همین نتیجه را داشته باشد به خصوص اگر مقداری روغن منتول (نعنا) یا اكالیپتوس به آب اضافه كنید كه یك راه مطمئن و آرامش بخش برای درمان موقت گرفتگی بینی می باشد.
تعدادی حوله در فاصله بین تشك و كف تخت در قسمتی كه كودكتان سرش را می گذارد قرار دهید تا سر او كمی بالاتر از بدن قرار گیرد. خوابیدن در این حالت می تواند باعث بهبود تخلیه ترشحات پشت حلق شود ولی در این كار زیاده روی نكنید. اگر كودكتان در هنگام خواب مرتباً غلت می زند پس ممكن است در جای خود چرخیده و پاهایش بالاتر از سر او قرار گیرد و به این ترتیب همه زحمات شما از انجام این كار از بین برود. هر گز از گذاشتن بالش برای بالا آوردن سر او استفاده نكنید زیرا ممكن است باعث خفه شدن فرزندتان شود. در ضمن هرگز چیزی را زیر پایه های تخت نگذارید زیرا باعث ناپایدار شدن آن می شود. توجه داشته باشید كه فرزند شما در صندلی ماشین نیز به حالت نیمه نشسته بخوابد.
● آیا می توانم به فرزندم داروهایی را كه احتیاجی به نسخه پزشك ندارند بدهم؟
بهتر است قبل از این كار با پزشك مشورت كنید. اكثر پزشكان هیچ داروئی را برای كودكان زیر ۶ ماه تجویز نمی كنند. اگر سن بچه شما بیشتر از ۶ ماه است ممكن است در بعضی از مواقع مانند شبها كه علائم موجود مانع از استراحت او می شوند پزشك این نوع داروها را تجویز كند. از دادن چند داروی مختلف برای درمان علائم متفاوت بپرهیزید زیرا اكثر آنها حاوی استامینوفن بوده و تجویز هم زمان آنها باعث دو یا چند برابر شدن دوز مصرفی می شود. شاید بخواهید از آنتی هیستامینهای موجود در داروخانه ها استفاده كنید كه باعث می شوند فرزند شما راحتر بخوابد. اما به خاطر داشته باشید كه این داروها می تواند به جای آرام كردن او سبب تحریك او شود. توجه به این نكته مهم است كه این داروها نمی توانند دوره بیماری را كوتاه كرده و یا از عوارض بعدی مثل سینوزیت یا عفونت گوش جلوگیری كند. اگر فرزند شما تب دارد، می توانید به او استامینوفن اطفال بدهید. هرگز به او آسپیرین ندهید زیرا خطر بروز سندرم "ری" (Ray Syndrome) كه یك وضعیت نادر اما كشنده است وجود دارد.
● از چه داروهای طبیعی یا جایگزین های آن می توان برای بهبود علائم سرما خوردگی استفاده كرد؟
اضافه كردن چند قطره روغن منتول یا اكالیپتوس یا كاج به دستگاه بخور یا در حمام می تواند باعث كاهش احتقان بینی شود. اگر سن فرزند شما شش ماه یا بیشتر است یك محلول رقیق و ولرم چای بابونه می تواند باعث تسكین او شود.
توجه: هرگز از "ما هوانگ‌" كه همچنین به نام های افدرا یا افدرین شناخته می شود و یك داروی ضد احتقان گیاهی است استفاده نكنید. قدرت اثر این دارو در افراد مختلف بسیار متفاوت است و سازمان غذا و داروی آمریكا اعلام كرده كه این دارو باعث واكنشهای نامناسب مانند افزایش فشار خون، ضربان نامنطم قلب، تشنج، حمله قلبی و سكته مغزی در افراد بزرگسال می شود. همیشه قبل از تجویز هر داروئی به فرزند خود با پزشك او مشورت كنید.
● چه موقع باید با متخصص اطفال تماس بگیرم؟
اگر سن كودك شما كمتر از ۳ ماه است در هنگام بروز اولین علائم بیماری باید با متخصص تماس بگیرید به خصوص اگر درجه حرارت مقعدی او ۳۸ درجه سانتی گراد و یا علائم به همراه سرفه باشد. در كودكان بالای ۳ ماه در شرایط زیر با متخصص تماس بگیرید:
▪ اگر ۵ تا ۷ روز بعد از شروع بیماری علائم او بدتر شده و یا اگر علائم سرما خوردگی بیشتر از ۱۴ روز طول كشیده است.
▪ اگر سرفه او بدتر شده و یا همراه با خس خس سینه (ویزینگ) و یا تنفس های بریده بریده است؛ زیرا این علائم می تواند نشان دهنده پنومونی(عفونت ریه) و یا عفونت با ویروس سنسیشیال تنفسی باشد، ویروسی كه نسبتا شایع بوده اما می تواند برای كودكان زیر ۱ سال مشكل جدی ایجاد كند.
▪ اگر كودك در هنگام غذا خوردن یا مكیدن چیزی گریه می كند یا گوشش را كشیده یا می مالد؛ زیر این علائم می تواند نشانه عفونت گوش باشد.
● چه كار می توانم بكنم تا باعث كاهش تعداد دفعات سرما خوردگی فرزندم شوم؟
شما نمی توانید كاری كنید كه او اصلا سرما نخورد اما می توانید كارهائی انجام دهید تا او كمتر در معرض خطر بیماری قرار گرفته و سیستم دفاعیش تقویت شود. برای شروع مطمئن شوید كه همه اعضای خانواده و همچنین دوستان قبل از بغل كردن فرزندتان دستهای خود را می شویند (به خصوص در مورد نوزادان كه در مقابل سرما خوردگی بسیار آسیب پذیرتر از حتی بچه های ۱تا ۲ ماهه هستند.)
تا جائی كه می توانید فرزند خود را از افراد بیمار دور نگه دارید. از آنها بخواهید كه دیدار را تا پایان مرحله سرایت بیماری به تعویق بیاندازند. به یاد داشته باشید بچه هائی كه به مهد كودك می روند بیشتر از بچه هائی كه در خانه می مانند به سرما خوردگی مبتلا می شوند زیرا آنها با بچه های بیشتر و در نتیجه با بیماری های بیشتری در تماس هستند. در ضمن توجه داشته باشید كه مربی مهد كودك او مراقب دست شستن خود باشد.
مایعات كافی به بدن فرزندتان برسانید. ویروسهای سرماخوردگی در داخل مخاط خشك بینی راحت تر نفوذ می كنند. برای بچه های زیر ۶ ماه این به آن معنی است كه آنها میزان معمول و روزانه شیر خشك یا شیر مادر را دریافت می كنند. بعد از ۶ ماهگی می توانید به فرزند خود آب هم بدهید. اگر فرزندتان در روز كمتر از ۵ تا ۶ پوشك را خیس میكند می تواند نشانه كم آبی او باشد.
نهایتا فرزندتان را تا جائی كه می توانید با شیر خود تغذیه كنید (آكادمی اطفال آمریكا برای بهره مند شدن از مزایای شیر مادر، توصیه می كند كه تا یك سالگی كودكان از شیر مادر تغذیه كنند). اگر چه شیر مادر یك وسیله تدافعی مطلق در مقابل عفونت نیست اما مطالعات نشان داده كه بچه هائی كه از شیر مادر تغذیه می كنند كمتر از بچه هائی كه شیر خشك می خورند بیمار می شوند كه علت آن وجود آنتی بادیها (پادتن های) محافظت كننده در آن است.
منبع : نی نی سایت


همچنین مشاهده کنید