چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

گوگل و Thunderstone بطور عمیق جستجو میکنند


گوگل و Thunderstone بطور عمیق جستجو میکنند
اگر میخواهید یک سرویس قدیمی یا نامناسب اینترانت یا جستجوی وب را اصلاح نمایید، ابزارهای جستجو گزینهای مناسب در اختیار شما قرار میدهند. تعداد بیشماری راه‌حلهای نرمافزاری از قبیل Verity Inc. Ultraseek وجود دارند، اما زمانیکه شما نرمافزار را روی سرورتان نصب و پیکربندی نمایید، میتوانید سایتهای متعددی داشته باشید که با یک ابزار بطور کامل فهرست شدهاند. من Search Appliance GB-۱۰۰۱ Version ۴ محصول Google Inc و Search Appliance Version ۵ محصول Thunderstone Software LLC را تست کردم تا ببینم چگونه آنها در مقایسه با هم عمل میکنند. من همچنین نتایج جستجوی آنها را با نتایج دو راه حل نرمافزاری، Convera RetrievalWare و سرویس جستجوی همراه Microsoft Sharepoint portal ۲۰۰۳ مقایسه نمودم. پس از جستجوی سایت‌های متعدد اینترنت و شرکتهای دولتی در مجموع ۲۵۰۰۰ صفحه با هر چهار راه حل، ابزارها مسلما پیروز شدند و به اجرای سادهتر و نتایج بسیار مناسبتری افتخار میکردند.
ولی روی هم رفته، ابزارها در بسیاری زمینه‌ها شبیه هم هستند. هر دو ظرف چند دقیقه نصب میشوند و کیفیت جستجو از هر نظر نامحسوس بود. اینترفیس کاربر Thunderstone کمی کم ظرافت‌تر است، اما انعطافپذیری بیشتری به شما در مرورهای پیکربندی میدهد. طراحان بطور قابل ملاحظه‌های میتوانند نرمافزار جستجو را جهت نیازهای ویژه به طور دلخواه تنظیم نمایند. به علاوه، نسبت به ابزار گوگل، هزینه بسیار کمتری میپردازید. با در نظر گرفتن همه جوانب، در اغلب موقعیتها یکی از آنها کفایت میکند. من گوگل را کمی بیشتر ترجیح میدهم، زیرا امنیت سیستم تقویت میشود و پیکربندی‌های RAID آن تحمل خرابی سطح شرکت را فراهم مینمایند و چنانچه بتوانید پیکربندیهای بزرگتری فراهم کنید، گوگل امتیاز بیشتری بدست میآورد. به هر صورت، Thunderstone نشان میدهد که میتواند در زمینه کیفیت جستجوی مهم به کار خود ادامه دهد و مطمئنا بر گوگل فشار میآورد تا سیستم خودش را راه بیاندازد و ارزش بیشتری فراهم کند.
● Google Search Appliance GB-۱۰۰۱ Version ۴
مسلما، گوگل مترادف با جستجوی سریع، دقیق و ساده وب است. شهرتی که وقتی شما جستجوی شرکت را راهاندازی میکنید، انتظارات قابلیت کاربرد بالایی برای کارمندان پدید میآورد. ابزار "Google-in-a-box" که اولین بار در اوایل سال ۲۰۰۲ ارائه شد، با انتقال تجربه محصول عمومی شرکت پشت فایروال شما کار عمدهای انجام میدهد. Setup و اجرای فعلی حداقل است. آخرین نسخه در مقایسه با بررسی قبلیمان دقیقا بطور قابل توجهی عملکردهای مختص شرکت از قبیل جستجوی مداوم و مجموعههای نامحدود را اضافه میکند و از SSO یا Single Sign On مبتنی بر فرمها پشتیبانی مینماید. گوگل plug and play را به حداکثر رسانده است. من فقط یک سیم برق به ابزار رک ۲U وصل کردم. لپتاپ را به یک پورت اترنت آزاد متصل کردم تا وارد تنظیمات شبکه شوم و مشغول کار شدم. ورود به کنسول Admin از یک مرورگر، محیطی ساده برای ایجاد مجموعه‌ها، کنترل جستجوها، تنظیم دلخواه طرح کلی صفحات جستجو و تست جستجوها ارائه مینماید.
جستجو و فهرست‌سازی فوقالعاده ساده میباشند، ضمن اینکه نرمافزار بطور خودکار اعمال پیچیده بسیاری از قبیل درک اینکه چه محتوایی، از جمله metatagها را تشخیص دهد برای شما انجام میدهد. فقط وارد URLهای آغازین و چند مرحله مقدماتی دیگر، از قبیل اینکه کدام نوع فایلها را از جستجوها کنار بگذاریم، شوید و در اینجا کارتان آغاز میشود. من به‌خصوص از نمودارهایی خوشم آمد که عملکرد جستجو را ترسیم میکند. بطور کلی، ابزار توانایی‌هایی را در بر دارد که مشابه قابلیتهای نرمافزار جستجوی عمومی، از جمله غلط یاب اتوماتیک و Keymatch است که به مدیران امکان میدهد بهترین نتیجه جستجو را برای یک جستجوی معین، مشخص نمایند. در میان موارد افزوده شدهای که برای کاربران شرکت در نظر گرفته شده است، مهمترینشان Collections است که به من امکان تقسیم ایندکس اصلی به تعدادی اجزا را داد که میتوانستیم آنها را جداگانه جستجو کنم. برای مثال، شما ممکن است یک سایت درون اینترانت خود برای گروه R&D داشته باشید. یک Collection به کارمندان R&D اجازه میدهد منحصرا سایت خودشان را جستجو نمایند. همچنین راههایی جهت جستجوی سرورهای وب که از راه تایید هویت کاربران محافظت میشود و ایجاد متردف‌های مختص یک Collection ویژه - کلمات یا عباراتی که باید به عنوان مترادف بکار روند- وجود دارند.
ابزار بطور مداوم جستجو میکند و بطور خودکار فرکانس مطلوب جستجو را برای اسناد یا صفحات مشخص شناسایی مینماید. به هر صورت من میتوانستم سیستم را وادار سازم تقریبا اغلب اوقات URLهای مشخصی را جستجو نماید. در موارد اضطراری، شما میتوانید URL خاصی را درون جستجو وارد کنید تا پیدا شود. گوگل همچنین آنچه که Front Ends مینامد را هم ارائه مینماید، که به من امکان داد به سادگی فرمت خروجی کار و نتایج جستجو را تغییر دهم تا با مدل یک سایت اینترانت هماهنگ شود. The Page Layout Helper کل فرایند را قابل اطمینان میسازد. من با بررسی یکی از گزینه‌های گوگل، ادیتور XSLT Style Sheet (XSL Transformation را بکار گرفتم تا تغییرات پیچیدهتری در کد فرمت کننده اصلی ایجاد کنم.نتایج برای کاربران نهایی صرفا گوگل است. صفحات مربوط - مبتنی بر همانندیهای کلمات، لینکها و حدود صد معیار دیگر- با خطلاصه‌هایی که کلمات همانند در محتوای صفحه را highight میکنند ابتدا نمایش داده میشوند. بطورکلی، جستجوهای محتوای صفحه وب من بسیار مناسب و بی‌نهایت سریع بود.هر دو ابزار Thunderstone و گوگل برخی گزارشهای مربوط به فعالیتها را پدید میآورند که شامل عمل جستجو و صد کلمه اصلی و جستجوهای برتر است. تفاوت عمده بین این دو آن است که گوگل به شما امکان میدهد گزارشهای مربوط به استفاده را برای تحلیل در سایر پکیجها ارسال کنید.
The Google Search Appliance هم مزایا و هم معایب این روش را مشخص میکند. Setup آن بسیار ساده است و به هیچ یک از آمادهسازیهای پیچیده سند سایر راه حلهای جستجوی شرکت نیاز ندارد. به علاوه یک تجربه جستجوی آشنا و خوشایندی را برای کارمندانی که اینترانتها را جستجو میکنند و نیز برای بازدیدکنندگان وب سایتهای عمومی شما پدید میآورد. اما در مورد شرکتهایی که نیازمند جستجوی یکپارچه میباشند، شما محدود به منابع وب هستید. اگر نیازهای شما در آن محدوده است، این گزینهای عاقلانه میباشد.
● Thunderstone Search Appliance Version ۵
Thunderstone در حال تدارک تکنولوژی موتور جستجو از سال ۱۹۸۱ بوده است، ضمن اینکه برنامه کاربردی Texis اصلی شرکت Thunderstone Search Appliance آن را به کار انداخته است. نرم‌افزار بخصوص هنگامی که بخواهید میزان بالایی دادههای منسجم و محتوای در هم ریخته را مرتب کنید و سپس نتایج را به صورت دستههای طبقه‌بندی شده در آورید مناسب است. علاوه بر جستجوی عمومی وب، کاتالوگها، تبلیغات دستهبندی شده و مدیریت اسناد چند برنامه کاربردی معمول دیگر هستند. گزینه‌ها روی صفحه پیکربندی پیشرفته نامشخصترند، اما وقتی بفهمید آنها چه کاری انجام میدهند- کمک متنی خوبی ارائه می شود- Thunderstone Search Appliance گستره بینظیری را نشان میدهد. برای مثال، من جستجو را از منوهای مبتنی بر JavaScript فعال کردم، قسمتهای حفاظت شده با اسم رمز را جستجو کردم، وانواع مختلفی از فایلها، از جمله Macromedia Flash Movies را جهت جستجو مشخص نمودم. به علاوه، من اسنادی را روی سرورهای متعدد درون یک مجموعه قرار دادم. بر عکس، URL ها و محتوا را به سهولت از عمل جستجو کنار گذاشتم.
Texis Version ۵ که در اواخر آگوست به بازار عرضه شد، شامل تعدادی اصلاحات در نسخه Infoworld است که یکسال پیش آزمایش شد. مهمترین آنها یک فهرست سازی تطبیق دهنده است. به عبارت ساده، مرورگر هر صفحه یا سند را روی یک فهرست مجزا که مبتنی بر تعداد دفعاتی است که در گذشته تغییر یافته است، بازبینی مینماید. Best Best، شبیه لینکهای پشتیبانی شده در مورتورهای جستجوی تجاری، توانایی دارد، اما به دلیل اجرای ضعیف به هدف نمیرسد. ایده، وارد نمودن چند کلمه اصلی وصفحات مرتبطی که وقتی کسی آن جستجو را وارد میکند، میخواهید در بالای نتایج قرار گیرد است. متاسفانه انجام این کار نیازمند تکمیل تعدادی مراحل بود که در سراسر منوهای متعدد گسترده شده بود.
جدا از این مورد، Thunderstone Search Appliance در جاییکه اهمیت دارد کارش را خوب انجام داد: ارائه نتایج درست. گزینههای جستجوی پیشرفته Thunderstone به من امکان داد فاکتورهای ردهبندی از قبیل اهمیت تکرار یک کلمه در یک سند را تغییر دهم، که چند دفعه‌های که نتایج بهتری میخواستم به من کمک کرد. بعلاوه، من هیچ مشکلی در مورد پیکربندی تنظیمات جستجو نداشتم، بطوریکه نتایج با استفاده از یک XSL Style Sheet اختصاصی فرمت شدند. سیستم چند گزارشدهی اصلی فوری بر اساس ثبت فعالیتها ارائه میکند که شامل Top Queries و Top Query Words است. داشتن نمودار - یا حداقل راهی جهت ارسال اطلاعات گزارش به برنامه کاربردی دیگر - مفید خواهد بود.
Thunderstone انواع گوناگونی از محتوای وب را جستجو میکند و نتایج بسیار مناسبی را میدهد. گزینههای اجرا بیش از حد هستند، همانطور که راه‌های تنظیم دلخواه ظاهر اینترفیس جستجو اینگونهاند. Web Services API این امکان را به ابزار میدهد تا از طریق SOAP با سایر برنامه‌های کاربردی از قبیل پورتالها ادغام شود. (اگر میخواهید تنظیمات دلخواه فراوانی انجام دهید، Thunderstone مسیری ارتقا یافته به برنامه کاربردی کامل Texis آنها ارائه میکند). به هر صورت در رابط کاربر امکان پیشرفت وجود دارد، و برخورداری از گزینههای بیشتر از قبیل مفاهیم مرتبط، جهت فرمت نتایج مفید خواهد بود. در نهایت، هر دو ابزار آنچه قرار است انجام دهند، انجام میدهند: آنها صرفا کار میکنند. گر چه آنها مدعی جستجوی یکپارچه ممکن با اجرایهای جستجوی گران قیمت شرکت نیستند، هم ابزارهای جستجوی گوگل و هم Thunderstone در دسترس هستند، به پشتیبانی کمتری نیاز دارند و نتایج مناسبی میدهند.
نویسنده: Mike Heck
مترجم: نازنین حقیقی
منبع : ایده پویا


همچنین مشاهده کنید