جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


زنی که پس از مرگ در اودیسه سفر می کند


زنی که پس از مرگ در اودیسه سفر می کند
«بوسه زندگی» ساخته كارگردانی است كه طی سال های گذشته با حضور در جشنواره بین المللی فیلم فجر، داوری بخش معناگرای این جشنواره را برعهده داشته است.«بوسه زندگی» محصول سال ۲۰۰۳ از دو كشور فرانسه و انگلیس است كه به شیوه رنگی و با صدای دالبی دیجیتال توسط امیلی یانگ كارگردانی شده است.
● درباره فیلم
«بوسه زندگی» در زمره آثار سینمایی است كه در شبكه بی بی سی تهیه شده است. این فیلم با به تصویر كشیدن چند روز از زندگی یك امدادگر و خانواده اش، جریانی احساسی را طی می كند.تدوین زیبای دیوید چاراپ، فیلمبرداری شپل و موسیقی ساخته شده توسط موری گلد، در القای حس صحنه و پلان ها به تماشاگر بسیار موثراست.
امیلی یانگ با استفاده از فلاش بك هایی به منظور یاد آوری خاطرات صورت گرفته، شعری را خلق می كند و حقایقی كه با مكث و ایستایی همراه است در حقیقت نتایج ذهنی شخصیت های فیلم محسوب می شود.«بوسه زندگی» حاوی صحنه هایی سرشار از اضطراب و تشویش است و حوادث تراژیك در خلال آن به وفور یافت می شود؛ با این حال بارقه ای از امید در این اثر موج می زند كه به تماشاگر نیز منتقل می شود.
● داستان فیلم
«بوسه زندگی» براساس فیلمنامه ای از امیلی یانگ در ژانر درام قرار می گیرد. داستان فیلم درباره زنی به نام هلن است كه همراه پدر و فرزندانش در لندن زندگی می كند. همسر او امدادگری است كه در اروپای شرقی مشغول كار است. هلن ماه هاست كه از جرج همسرش بی خبر است. اما امید دارد كه او روزی برگردد. هلن یك روز با ماشین تصادف می كند و در حالی بین مرگ و زندگی قرار می گیرد. كیلومترها دورتر جرج از مركز همسرش بی اطلاع است و هلن نیز از مرگ خود بی اطلاع است و این آغاز سفر چهار روزه هلن در اودیسه است.
● حضور در جشنواره های خارجی و اكران عمومی
سینمایی «بوسه زندگی» در شبكه تلویزیونی بی بی سی تهیه شده است بنابراین به ندرت شاهد اكران آن در سینماها بوده ایم. این فیلم تنها در سینماهای انگلیس و هلند به نمایش در آمد.مدت زمان «بوسه زندگی» نیز در كشورها مختلف متفاوت بوده است، به نحوی كه ساخته امیلی یانگ در جشنواره كن در مدت زمان ۸۶ دقیقه به نمایش در آمد اما به هنگام اكران در سینماهای انگلیس فیلم ۱۰۰ دقیقه ای به روی پرده سینماها رفت. این فیلم همچنین در كشور انگلیس با عنوان «هلن از منطقه پكهام» شناخته شد.سینمایی «بوسه زندگی» دو جایزه را به خود اختصاص داده است كه یكی در جشنواره بین المللی فیلم «اوباگن» ۲۰۰۳ در بخش بهترین موسیقی بوده است و دیگری جایزه «كارن فورمن» از جشنواره بافتا در سال .۲۰۰۴این فیلم همچنین در جشنواره بین المللی فیلم كوپنهاگن شركت كرد و نامزد دریافت جایزه بهترین كارگردانی شد.حضور در جشنواره آثار مستقل انگلیسی در سال ۲۰۰۴ و جشنواره فیلم دینارد انگلیس در سال ۲۰۰۳ و نامزدی دریافت جوایز «داگلدس هیكاگس» و«هیچكاك طلایی» از دیگر افتخارات «بوسه زندگی» است.
● درباره فیلمساز
امیلی یانگ در سال ۱۹۷۰ در لندن متولد شد، وی در رشته كارگردانی در مدرسه ملی فیلم لهستان تحصیل كرد و فیلم فارغ التحصیلی اش با نام «دست دوم» او را برنده بخش مسابقه فیلم های دانشجویی جشنواره فیلم كن كرد. این فیلم در جشنواره های تایوان و آرژانتین نیز به جوایز دیگری دست یافت. «بوسه زندگی» اولین فیلم بلند امیلی یانگ است كه مورد استقبال منتقدان قرار گرفت. این كارگردان پس از بوسه زندگی فیلم دیگری نساخته است.
● بازیگران فیلم
در سینمایی «بوسه زندگی» بازیگرانی چون: اینگر بورگا داپكونایته (در نقش هلن)، پیتر مولان (جان)، دیوید وارنر (پاپ) ، مولی فیندلای (كیت) و جیمز ای مارتین (تلی) به ایفای نقش پرداخته اند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید