پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


تساوی‌ یا تشابه‌ در اشتغال‌


تساوی‌ یا تشابه‌ در اشتغال‌
به‌طور كلی‌ مسئله‌ اشتغال‌ زنان‌ و بهره‌وری‌ آنان‌از اندیشه‌ و عمل‌شان‌ در حوزه‌ اقتصاد، مقبول‌ وپسندیده‌ است‌ اما تعیین‌ مناصب‌ و مشاغل‌ زنان‌بدون‌ در نظرگرفتن‌ شكل‌ فیزیكی‌ و موقعیت‌روانی‌ آنان‌ در قبال‌ مردان‌ نه‌ تنها تضمین‌ حقوق‌آنان‌ نیست‌ بكله‌ اجحاف‌ و به‌ استثماركشاندن‌شان‌در حوزه‌های‌ مختلف‌ كاری‌ نظیر صنعت‌،كشاورزی‌، فرهنگ‌، هنر و... است‌.
آیا زن‌ و مرد از لحاظ فیزیكی‌، از تساوی‌ به‌معنای‌ تشابه‌ و یكسانی‌ برخوردارند، تا در عمل‌ به‌اشتغال‌ نیز یكسان‌ و به‌طور مساوی‌ و مشابه‌ به‌كارگرفته‌ شوند؟ ادعای‌ برابری‌ و عدالت‌ به‌ معنای‌كلی‌ برای‌ زن‌ و مرد قابل‌ قبول‌ است‌. اما مصادیق‌قانون‌ عادلانه‌ و حقوق‌ و عدالت‌ را برای‌ فعالیت‌اقتصادی‌ و اشتغال‌ نیمی‌ از جامعه‌ انسانی‌، چه‌ نهادیا شخصی‌ تعیین‌ می‌كند؟
بنابراین‌، به‌ لحاظ تفاوت‌ ساختمان‌ وجودی‌زن‌ از مرد، نوع‌ اشتغال‌ یا شرائط اشتغال‌ برای‌ زن‌باید به‌طور كلی‌ متفاوت‌ باشد. گرچه‌ در بعضی‌موارد ممكن‌ است‌ یكسان‌ باشد ولی‌ به‌ عنوان‌ یك‌قاعده‌ اصل‌ باید این‌ تفاوت‌ را بپذیریم‌. در نتیجه‌بند الف‌ ماده‌ ۱۱ كنوانسیون‌ كه‌ حق‌ اشتغال‌ به‌ كاررا به‌ عنوان‌ حق‌ لاینفك‌ تمام‌ افراد بشر می‌داند،به‌طور كلی‌ مورد قبول‌ است‌. اما تضمین‌ حقوق‌مشابه‌ بدون‌ درنظرگرفتن‌ مختصات‌ وجودی‌ زن‌قابل‌ قبول‌ نیست‌ و چه‌ بسا به‌ لحاظ شرایطی‌ خاص‌باید حقوق‌ ممتاز و برتری‌ برای‌ زن‌ قرار داده‌شود، در غیر این‌صورت‌ ظلم‌ به‌ زنان‌ خواهد بود.
● اشتغال‌ و احكام‌ زن‌ مسلمان‌
زن‌ در جامعه‌ اسلامی‌ به‌ لحاظ پذیرش‌ احكام‌اسلامی‌ بعد از رد كفر، به‌ دو دسته‌ تقسیم‌ می‌شوند:دسته‌ اول‌، كسانی‌ هستند كه‌ به‌ احكام‌ اسلام‌ ایمان‌آورده‌ و از روی‌ اجتهاد یا تقلید از یك‌ مرجع‌ تاآنجا كه‌ می‌توانند ملتزم‌ به‌ احكام‌ اسلامی‌هستند وعمل‌ می‌كنند; دسته‌ دوم‌، كسانی‌ هستند كه‌ هیچ‌آگاهی‌ نسبت‌ به‌ احكام‌ اسلامی‌ ندارند یا اگر مطلع‌هستند، از روی‌ نفاق‌ به‌ ظاهر می‌گویند ما مسلمان‌هستیم‌ ولی‌ وقتی‌ كه‌ با كفار خلوت‌ می‌كنند،می‌گویند ما هیچ‌ اعتقادی‌ به‌ احكام‌ اسلام‌ نداریم‌بلكه‌ از روی‌ مماشات‌ با مسلمانان‌ در جامعه‌ اسلامی‌به‌ ظاهر می‌گوییم‌ احكام‌ اسلام‌ را پذیرفتیم‌.
دسته‌ اول‌ تا آنجا كه‌ ممكن‌ باشد، با رعایت‌احكام‌ اسلامی‌ به‌ فعالیت‌ اقتصادی‌ و اشتغال‌ نیزمی‌پردازند.
اما دسته‌ دوم‌ كه‌ هیچ‌ باور و اعتقاد قلبی‌ به‌اسلام‌ ندارند، بدون‌ توجه‌ به‌ اسلام‌ و احكام‌ زن‌مسلمان‌ مباحث‌ حقوق‌ زن‌ را در موضوعات‌ ومسائل‌ مختلف‌ مطرح‌ می‌كنند و سخن‌ گفتن‌ وبحث‌كردن‌ با این‌دسته‌ از افراد كه‌ مبانی‌ اسلام‌ راباور ندارند بیهوده‌ است‌; زیرا هیچ‌ محور مشتركی‌برای‌ گفتگو و مباحث‌ حقوقی‌ این‌گونه‌ زنان‌ وجودندارد. بنابراین‌، بدیهی‌ است‌ هر كسی‌ با مبنای‌فكری‌ خاص‌ خودش‌ عمل‌ خواهد كرد.
اما آن‌ دسته‌ از زنانی‌ كه‌ می‌خواهند با احكام‌اسلام‌ زندگی‌ كنند و براساس‌ تعالیم‌ قرآن‌ و اسلام‌این‌ سفر حیات‌ را به‌ مقصد برسانند، طبیعی‌ است‌ كه‌به‌ معیارهای‌ اسلام‌ ناب‌ با توجه‌ به‌ سنت‌ پیامبر(ص‌)و اهل‌ بیت‌(ع‌) آن‌ عمل‌ خواهند كرد و براساس‌همین‌ احكام‌، قلمرو فعالیت‌های‌ اقتصادی‌، هنری‌و فرهنگی‌ و... خود را تدوین‌ و تنظیم‌ می‌كنند.
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید