پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مبارزه در بالای جدول


مبارزه در بالای جدول
واژه « رقابت» طی چند سال اخیر در بعضی از لیگ های اروپایی دیگر كاربرد چندانی برای تیم های بالای جدولی ندارد. چرا كه در بسیاری از كشورهای بزرگ صاحب فوتبال قدرت مطلق در دست تیم های خاص قرار دارد. در انگلستان تیم منچستریونایتد و چلسی، در آلمان بایرن مونیخ و وردربرمن، در اسپانیا بارسلونا و رئال مادرید و در فرانسه قهرمان مطلق ۵ دوره پی در پی لیگ این كشور و «المپیك لیون» تیم هایی هستند كه قدرت های بلامنازع چند سال اخیر فوتبال لیگ های اروپا به شمار می روند. تیم هایی كه این فصل هم گام به گام به سوی تصاحب جام در حركت هستند. ولی گویا این فصل اوضاع به گونه ای دیگر است. به نظر می رسد امسال شرایط بر وفق مراد این تیم ها نیست و همه چیز آن طور كه آنها می خواهند پیش نمی رود.
در فرانسه هواداران تیم لیون از هولیه توقع كسب ۶ قهرمانی پی در پی را دارند.این در حالی است كه در اسكاتلند تیم سلتیك از حالا اسب خود را برای قهرمانی زین كرده است و از هم اكنون به عنوان اصلی ترین مدعی كسب عنوان قهرمانی مطرح است.در لیگ های دیگر اوضاع چندان هم به این صورت نیست. هنوز هیچ چیز مشخص نشده است. شاید هنوز هم برای صحبت كردن از قهرمانی و مدعی داشتن یك یا چند تیم خیلی زود باشد؛ چرا كه ما هنوز در ماه نوامبر قرار داریم و راه خیلی طولانی تا پایان فصل پیش رو است. آیا این بار بازیكنان جوان تیم اسپورتینگ لیسبون در پرتغال از پورتویی ها سبقت خواهند گرفت؟آیا تیم نه چندان مطرح پالرمو می تواند این گونه پا به پای اینتر در صدر جدول پیش برود. شاید بازی این ۲ تیم و نتیجه این دیدار بتواند به ما برای پاسخ به این سؤال كمك كند. یا اینكه این تیم «رم» است كه در پایان فصل سرود قهرمانی را سر خواهد داد.زمان همه چیز را به ما خواهد گفت.
آلمان ها كه همیشه بایرن مونیخ را مدعی اول و قدرت بلامنازع دیده اند، امسال با رقابت سختی كه در بالای جدول شاهد آن هستند در حال لذت بردن از تعقیب رقابت ها هستند، امری كه كمتر شاهد آن بوده اند. اسپانیایی ها اگرچه بارسلونا قهرمان فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا و لالیگا را در صدر جدول می بینند اما بارسلونی ها گرمای نفس سویا و رئال مادرید را پشت سر خود كاملاً احساس می كنند.یكه تازی تیم المپیاكو در یونان هم دیگر به شكل قبل نیست و تیم های دیگری هم در بالای جدول بر سر قهرمانی در حال مبارزه هستند.
المپیاكو امسال با تهدید جدی پاناتینایكویی ها و تیم دوباره جان گرفته آاك آتن به رهبری «لورنزو سرافرِرِ» روبرو است.در لیگ تركیه هم نظم همیشگی به هم خورده و اوضاع مثل همیشه به پیش نمی رود چرا كه ترك ها امسال شاهد شروع بسیار خوب «مانیسا اسپور» بوده اند تیمی كه چندان هم سرشناس نیست. در هلند آژاكس در تلاش برای دفاع از عنوان فصل قبل خود با psv آیندهوون در مبارزه است.در انگلستان هم حتی ما شاهد جابجایی هستیم. انگلستانی كه طی ۲ سال گذشته شاهد قدرت نمایی بدون گفت و گوی تیم فوتبال چلسی لندن بوده است. اما امسال آنها تاكنون منچستر را در صدر جدول می بینند.
از زمانی كه خوزه مورینیو مربی پرتغالی از تیم پورتو به چلسی پیوست این تیم به عنوان قدرت بزرگ فوتبال در انگلستان و اروپا مطرح شده است اما اكنون و پس از گذشت ۲ سال از این موضوع شرایط متفاوت شده است. منچستری ها با ارایه بازی های زیبا و درخشان با هدایت سرآلكس فرگوسن توانسته اند آنها را پشت سر بگذارند. البته در این فصل ما شاهد آرسنالی هستیم كه مانند ۳ یا ۴ سال گذشته كار نمی كند. توپچی های لندن كه با ثبت ركورد خارق العاده یك فصل بدون شكست در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ و كسب قهرمانی در همان فصل همه را به حضور قدرتمند این تیم برای سال های طولانی امیدوار كرده بودند درست پس از آن نتوانستند راه خود را ادامه دهند و رو به ضعف نهادند. البته چلسی تیم بدون افتخار اروپایی است و این تیم فقط موفق شده است به مرحله یك چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا راه یابد. جدال بر سر قهرمانی و كسب عنوان در چند سال اخیر همیشه در انحصار تیم های آرسنال و منچستریونایتد بوده است.
اما پس از حضور «رومن آبراموویچ» در چلسی، تیم دچار تحولات بزرگی شد. وی پول زیادی به باشگاه تزریق كرد و پس از خرید ستارگان فوتبالی دست به استخدام خوزه مورینیو پرتغالی زد. بعد از این اقدامات بود كه چلسی به قدرت بلامنازع فوتبال انگلستان تبدیل شد.اما منچستری ها این فصل با ارایه فوتبالی روان توانسته اند از چلسی جلو بزنند، یونایتدی ها بخش زیادی از اوج گیری دوباره را مدیون بازی های زیبای «وین رونی» مهاجم ۲۱ ساله خود هستند.
او كه به تازگی از یك دوره طولانی مصدومیت رها شده در حال ارایه بهترین بازی های عمر ورزشی خود است. قدرت و انرژی مثال زدنی، شوت های بسیار قدرتمند و مهم تر از همه سرعت خارق العاده وی فاكتورهای بسیار مهمی برای موفقیت او و منچستری ها به شمار می روند.پس از مسایلی كه بین وین رونی و كریستیانو رونالدو در دیدار تیم های پرتغال و انگلستان در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان رخ داد، همگان بر این باور بودند كه رونالدو جزیره را ترك خواهد كرد اما به خواسته سرآلكس فرگوسن سرمربی یونایتدی ها، رونالدو در منچستر ماندنی شد تا زیباترین بازی های خود را برای شیاطین سرخ ارایه دهد و البته از همه باورنكردنی تر اینكه بخش بزرگی از پیروزی ها و بازی های زیبای یونایتد نشأت گرفته از تشكیل زوج قدرتمند و سرعتی رونالدو و رونی در جناحین منچستر است.
لوییز ساها، مهاجم فرانسوی احیا شده منچستری ها كه در این فصل با به ثمر رساندن ۸ گل بهترین گلزن آنها لقب گرفته است هم سهم قابل توجهی در موفقیت های یونایتدی ها داشته است.این بازیكن در مصاحبه خود با سایت یوفا اینگونه اظهارنظر می كند:« قهرمانی در لیگ برتر و بازی های لیگ قهرمانان اروپا برای ما اهداف بزرگی هستند. خیلی باید تلاش كنیم. ما پتانسیل بالایی داریم و باید آن قدر كار كنیم تا اینكه همه آنها به نتیجه برسند. ما كار خود را بسیار خوب شروع كرده ایم اما باید بسیار مراقب حریفان خود باشیم، در این راه رقابت سختی پیش رو خواهیم داشت.
و اما آبی های لندن هم مهاجم سیاه پوست ساحل عاجی خود را بسیار آماده و قبراق می بینند. «دیدیه دروگبا» كه با به ثمر رساندن ۸ گل تاكنون عنوان آقای گلی فوتبال جزیره را به خود اختصاص داده است سهم بسیار عمده ای در موفقیت های چلسی دارد. پس از او «وین رونی» مهاجم منچستری ها با ۷ گل زده عنوان دومی را دارا می باشد.در ابتدای فصل حاضر، حضور ۲ بازیكن جدید و بزرگ به نام های «آندری شوچنكو» و «میشاییل بالاك» توجه همه را به خود جلب كرده بود و این ۲ بازیكن تیتر همه روزنامه ها و رسانه ها را از آن خود كرده بودند اما همان اتفاقی كه طی این فصل در منچستر برای رونی افتاد برای دروگبا در چلسی هم پیش آمد و این بازیكن با درخشش فوق العاده خود تاكنون بهترین بازیكن چلسی لقب گرفته است. او اكنون توجه همه را جلب كرده است. حتی خوزه مورینیو در اظهارنظری جالب گفت: از اینكه بهترین مهاجم دنیا را در اختیار دارم بسیار خوشحالم.لیگ های اروپایی با جلو رفتن تدریجی زمان، مدعیان این فصل خود را شناخته اند اما برای اینكه تیمی را به عنوان قهرمان از پیش تعیین شده رقابت ها بدانیم خیلی زود است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید