شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

چالش میان سنت و تجدد


چالش میان سنت و تجدد
پنج كشور شمال آفریقا در كرانه مرزهای حساس جنوب اتحادیه اروپا واقع اند و وزیر امور خارجه آلمان چندی پیش به این كشورها سفر كرده بود. از همین كشورهاست كه مهاجران غیرقانونی آفریقایی به سمت اروپا حركت می كنند.
از همین كشورهاست كه شماری از افراط گراهای جوان برخاسته اند و دست به سوءقصدهای تروریستی می زنند.كشورهای شمال آفریقا كه شامل؛ لیبی، الجزایر، تونس، مراكش و صحرا می شوند، از یكسو كشورهایی با ریسك بالا هستند، از سوی دیگر می توانند در بسیاری عرصه ها برای ایجاد ثبات در منطقه نقش ایفا كنند و وزیر امور خارجه آلمان نیز بر همین ویژگی تكیه ورزیده بود.به گزارش دویچه وله در حالیكه مناسبات این كشورها با فرانسه از قدمت و سنتی دیرین تر برخوردار هستند، چهره آلمان در این مناطق چندان شناخته شده نیست.
در سفری كه اشتاین مایر به این كشورها داشت، برخی علاقمندان به سیاست در این كشورها حتی می پرسند، اشتاین مایر كیست و اینكه بطور كلی سیاست خارجی آلمان در این منطقه چه اهدافی را دنبال می كند.
البته می توان در چند عبارت این اهداف را بیان داشت: یكی هماهنگی در مسئله مهاجرت اتباع آفریقایی به سمت اروپا، بهبود مناسبات اقتصادی، بویژه با كشورهای دارای منابع انرژی طبیعی، مانند الجزایر و لیبی، و نیز برقراری گفتگوی فرهنگی.تمامی كشورهای شمال آفریقا جوامعی هستند در چالش میان حیات محافظه كارانه و سنتی از یكسو و تجدد و مدرنیته از سوی دیگر. كشورهایی چون مراكش و الجزایر طی ده سال گذشته دست به اصلاحات سیاسی گسترده ای زده اند. یك علت عمده آن نزدیكی این كشورها به اروپاست.
بخش اعظم مردمان و نخبگان سیاسی و فرهنگی این دو كشور مناسبات نسبتا خوب و بی دغدغه ای با قاره اروپا دارند. برای مثال پادشاه جوان مراكش با قاطعیت تمام با نقض حقوق بشر كشورش در رویارویی با سنت محافظه كار جامعه اش برخورد می كند. مدرنیزه كردن لیبی یكی دیگر از این نمونه هاست.
معمر قذافی امروز به یك میانجیگر فعال برای گسترش صلح در شمال آفریقا بدل شده است و اشتاین مایر این رویكرد قذافی را عملی شجاعانه قلمداد می كند و ابراز می دارد، باید انتظار كشید و دید كه قذافی تا چه اندازه در لیبرالیزه كردن كشورش پیگیر و قاطع است.باید اذعان داشت كه دیگر آن جهان عرب یكسان وجود ندارد.
ما بیشتر با مجموعه ای از كشورهای ناهمگون رویارو هستیم كه بخشی راه اصلاحات در مسیر مدرنیسم و تجدد را در پیش گرفته اند، و بخشی دیگر همچنان بر سنتها پای می فشارند و هیچ گونه دگرگونی اجتماعی و سیاسی را برنمی تابند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید