جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گلودرد چیست؟


گلودرد چیست؟
گلودرد نشانه‌ای از بسیاری از بیماری‌ها می‌تواند باشد و عفونت‌ها، عامل بروز اكثر گلودردها هستند كه اغلب هم مسری هستند.
به گزارش سرویس «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران، عفونت‌های گلو همچنین در اثر آلودگی با ویروس‌هایی از قبیل ویروس آنفلوآنزا و سرماخوردگی و یا باكتری‌هایی همچون باكتری استرپ، مایكوپلاسما یا هموفیلوس بروز می‌كنند.
در حالی كه عفونت‌های باكتریایی به درمان با آنتی‌بیوتیك پاسخ مثبت می‌دهند، اما عفونت‌های ویروسی با آنتی بیوتیك‌ها قابل درمان نیستند.
گلو درد می‌تواند عوامل به وجود آورنده بسیاری داشته باشد كه برخی از آنها به قرار زیر است:
▪ بسیاری از ویروس‌های شایع و حتی ویروس‌هایی كه عامل آنفلوآنزا هستند، می‌توانند باعث بروز گلودرد شوند. برخی از ویروس‌هایی كه باعث بروز گلودرد می‌شوند می‌توانند تاول‌هایی در دهان و گلو ایجاد كنند.
▪ تنفس كردن از راه گلو نیز می‌تواند موجب خشكی و درد گلو شود.
▪ پسمانده‌های سینوسی یكی دیگر از عوامل بروز گلودرد هستند.
▪ گلودرد همچنین می‌تواند عامل باكتریایی داشته باشد. دو نمونه از شایعترین باكتری‌های عامل بروز گلودرد، باكتری استرپتوكك و آركانو باكتریوم هامولیتیكوم هستند.
▪ بالاخره گلودردی كه بیش از دو هفته ادامه پیدا كند، می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به یك بیماری جدی و خطرناك مانند سرطان گلو یا ایدز باشد.
● چگونه می‌توان در مورد گلودردهای ساده و بی‌خطر درمان خانگی كرد؟
به طور كلی گلودرد باید دوره خود را طی كند به جز گلودردهای استرپ كه نیاز به درمان دارند.
قرقره كردن با ‌آب نمك، خوردن آب‌نبات سفت و استفاده از برخی اسپری‌های گلو می‌تواند در تخفیف درد به طور موقت مؤثر باشد.
همچنین، استفاده از یك مرطوب كننده هوا در تسكین علایم این مشكل به ویژه در گلودردهایی كه در اثر تنفس از راه دهان و خشكی هوا بروز می‌كنند، مؤثر است. مصرف استامینوفن و بروفن نیز به كنترل درد می‌تواند كمك كند.
در مورد افراد بزرگسال كه به دلیل زكام و گرفتگی بینی ناچار هستند از راه دهان تنفس كنند و در نتیجه دچار گلودرد می‌شوند می‌توان برای باز كردن مجرای بینی از اسپری‌های مخصوص به مدت دو تا سه روز استفاده كرد اما مصرف این اسپری‌ها بیش از دو روز توصیه نمی‌شود چون ممكن است وابستگی ایجاد كند.
● گلودرد استرپ چیست و چرا با انواع دیگر گلودردها متفاوت است؟
عامل گلودرد استرپ باكتری استرپتوكك و همان باكتری است كه موجب بروز تب روماتیسمی می‌شود. در بزرگسالان تنها پنج تا ۱۰ درصد گلودردها از نوع استرپ هستند در حالی كه در كودكان ۱۵ تا ۴۰ درصد از گلودردها مربوط به عفونت استرپ هستند.
به همین دلیل بسیاری از متخصصان بهداشتی به انجام آزمایشات سریع استرپ توصیه می‌كنند. در صورتی كه جواب آزمایشات مثبت باشد معمولا برای بیمار درمان با پنی‌سیلین یا آنتی بیوتیك دیگری تجویز می‌شود.
هدف اصلی از درمان گلودرد استرپ جلوگیری از گسترش بیماری به تب روماتیسمی است. تب روماتیسمی یك بیماری جدی است كه می‌تواند به درد مفاصل و آسیب به دریچه قلب منجر شود.
● چه موقع برای گلودرد باید به دنبال مراقبت‌های بهداشتی بود؟
▪ اگر با فرد مبتلا به گلودرد استرپ در تماس هستید و دچار گلودرد شده‌اید باید هر چه سریع‌تر آزمایش «استرپ» انجام دهید.
▪ اگر گلودرد شما با علایم شایع سرماخوردگی همراه نباشد یا با تب و تورم غدد لنفاوی و یا لكه‌های سفید در انتهای گلو همراه باشد باید آزمایش «استرپ» انجام دهید.
▪ برای بروز هر نوع گلودرد به طور ناگهانی كه با تب همراه باشد باید به پزشك مراجعه كنید.
▪ اگر به هنگام بلعیدن مایعات دچار گلودرد می‌شوید باید آزمایش بدهید.
▪ اگر گلودرد شما بیشتر از یك هفته طول بكشد باید با پزشك مشورت كنید.
▪ اگر گلودرد دارید و جلوی گردنتان نیز درد می‌كند باید به پزشك مراجعه كنید.
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید